کد خبر: 519526
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
همزمان با هشدار مسكو به سازمان ملل در مورد به انحراف كشيده شدن تحقيقات در سوريه اعلام شد
پايگاه خبري- اينترنتي «راس بالت» گزارش داد كه دو كشتي بزرگ دومنظوره از ناوگان اقيانوس آرام روسيه با نام‌هاي «آدميرال نيويلسكي» و «پريسويت» اواسط ماه آتي ميلادي به مركز لجستيكي و پشتيباني فني ناوگان دريايي روسيه در بندر طرطوس سوريه مي‌رسند.بر اساس اعلام ستاد مركزي ناوگان نظامي- دريايي روسيه قرار است تعدادي از ناوهاي روسي به فرماندهي ناو ضدزيردريايي «آدميرال پانتيلييف» وظايف رزمي- آموزشي خاصي را در درياي مديترانه انجام دهند. به گفته سخنگوي ستاد مركزي ناوگان درياي روسيه، از آنجا كه نيروهاي ناوگان اقيانوس آرام در مانور بين ناوگاني ماه ژانويه كه در آب‌هاي ساحلي درياي مديترانه و درياي سياه برگزار شد، حضور نداشتند، مشاركت رزمي آنها با گروه كشتي‌هاي بين ناوگاني روسيه در منطقه در تابستان سال جاري صورت خواهد گرفت. 

بر اساس اطلاعات ستاد مركزي ناوگان دريايي روسيه، كشتي‌هاي ناوگان اقيانوس آرام در جريان اين سفر، علاوه بر بندر طرطوس سوريه، در برخي بنادر ديگر كشورهاي منطقه، از جمله ويتنام و ايران نيز توقف خواهند داشت. در همين حال روزنامه «الحياه» به نقل از منابع ديپلماتيك آگاه در نيويورك نوشت كه به دنبال اعطاي كرسي سوريه در اتحاديه عرب به ائتلاف معارضان سوريه، «ويتالي چوركين»، نماينده دائم روسيه در سازمان ملل خود را براي طرح «پرسش‌هايي چالش‌برانگيز» از اخضر ابراهيمي درباره ماهيت چگونگي انجام مأموريتش، آماده مي‌كند. 

اين منابع افزودند: اتحاديه عرب جايي‌كه ابراهيمي را نماينده خود در ميانجيگري بين طرفين درگير در سوريه كرده است، در اقدامي نسنجيده كرسي سوريه در اين اتحاديه را به معارضان سوري واگذار كرده است. همزمان با اين تحولات، وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين كشور نسبت به روش و سمت‌وسوي دبيرخانه سازمان ملل در انجام تحقيقات در‌خصوص استفاده احتمالي از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه نگران است.
 
مسكو در ادامه تأكيد كرد: دبيرخانه سازمان ملل در واكنش به نامه دولت سوريه براي انجام تحقيقات در خصوص استفاده از مواد سمي در منطقه «خان العسل» در حلب سوريه اعلام كرد كه بناي اجراي تحقيقات نه فقط درباره اين حادثه بلكه درباره احتمال استفاده از مواد سمي در ديگر مناطق سوريه را نيز دارد و بر همين اساس سازمان ملل از چارچوب تحقيق در خصوص حادثه خان العسل خارج شده و از ورود بي‌قيد‌و‌بند كارشناسان به هر يك از پايگاه‌هاي نظامي و تحقيقاتي سوريه و نيز لزوم پاسخگويي همه افراد مرتبط به كارشناسان سخن مي‌گويد. 

وزارت خارجه روسيه اعلام كرد: شيوه تحقيقات سازمان ملل درباره سوريه يادآور روند تحقيقات در خصوص وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق است كه به اظهاراتي نادرست و متعمدانه اتكا داشت و در نهايت به نتايجي كه همه مي‌دانند منجر شد. 

مذاكره مخالفان براي دولت
همزمان با بهبود رابطه آنكارا و ‌تل‌آويو با واسطه‌گري امريكا و وعده تركيه براي ايجاد كمپيني جهت كمك به مخالفان سوري، رئيس ائتلاف ملي مخالفان سوريه از آغاز مذاكرات «نخست‌ وزير موقت» براي تشكيل دولت انتقالي سوريه و احتمال تشكيل دولت جديد در هفته‌هاي آينده خبر داد. معاذ الخطيب، در ديدار با جمعي از مخالفان در قاهره اعلام كرد: غسان هيتو، نخست‌وزير موقت مخالفان مذاكراتش را براي تشكيل دولت انتقالي سوريه كه متشكل از ۱۱ وزير از جمله وزير خارجه خواهد بود، آغاز كرده است. وي تأكيد كرد: احتمالاً در هفته‌هاي آينده دولت انتقالي سوريه اعلام مي‌شود. 

همزمان با اين تحولات، وزراي امور خارجه امريكا و تركيه با برگزاري كنفرانس مطبوعاتي مشتركي در استانبول با وجود آنكه از ادامه تلاش‌هاي خود براي حل و فصل «ديپلماتيك» بحران سوريه سخن گفتند، اما تأكيد كردند كه به دليل افزايش تلفات انساني در سوريه هرچه سريع‌تر بايد مرحله انتقالي آغاز شود و بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه از قدرت كناره‌گيري كند. وي افزود: نخست‌وزير تركيه به زودي به امريكا سفر خواهد كرد و موضوعات مختلفي از جمله عادي‌سازي روابط با اسرائيل را با مقامات واشنگتن را به بحث و مذاكره مي‌گذارد ما مذاكرات مستقيمي با مقامات اسرائيلي داشته‌ايم كه اين مذاكرات مثبت بوده است. جان كري وزير امور خارجه امريكا نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: تركيه و اسرائيل دو هم‌پيمان استراتژيك امريكا هستند و واشنگتن تمام تلاش خود را براي عادي شدن روابط ميان اين دو و بازگشت سفراي آنها به كار خواهد بست. وي با تأكيد بر ضرورت گسترش روابط تل‌آويو- آنكارا براي برقراري امنيت در منطقه افزود: جدول زماني خاصي براي عادي شدن روابط ميان دو طرف وجود ندارد اما اميدواريم هر چه زودتر روابط اين دو از سر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار