کد خبر: 519525
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
ملاقات نخست‌وزير مكلف لبنان با سفير ايران در 24 ساعت اول انتخاب
به گزارش «جوان»، تمام سلام گزينه نخست‌وزيري ۱۴ مارس كه روز شنبه با حمايت ۱۲۴ نماينده از ۱۲۸ نماينده مجلس لبنان مأمور تشكيل كابينه شد، روز يك‌شنبه با غضنفر ركن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي در بيروت ملاقات كرد. اين ملاقات كه با درخواست او از حزب الله براي كمك به تشكيل كابينه انجام شده، مي‌تواند زمينه را براي شكل‌گيري سريع‌تر كابينه لبنان فراهم كند؛ كابينه‌اي كه تشكيل آن به خاطر تركيب نيروهاي سياسي در لبنان به طور سنتي با چالش روبه‌رو بوده و زمان‌بر بوده است. او در اين ملاقات در لابه‌لاي سخنانش اولين سيگنال‌هاي مثبت را براي تهران و حزب الله ارسال كرد و گفت: «مقاومت روي چشم ما جاي دارد. » سلام خواستار حمايت ايران از لبنان جهت تحقق اين هدف شد و با اشاره به مسئله مقاومت عليه رژيم صهيونيستي گفت: حمايت از مقاومت مهم‌ترين مسئله مورد توجه دولت لبنان است. بر اساس گزارش ايرنا، در اين ملاقات كه ظهر ديروز انجام شد، ركن‌آبادي انتخاب سلام را به عنوان نخست وزير جديد لبنان تبريك گفت و دو طرف در خصوص روابط دو جانبه و راه‌هاي گسترش آن گفت و گو كردند. 

سفير تهران در بيروت در ديدار با تمام سلام بر ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در كنار لبنان و تمامي طوايف و جريان‌هاي سياسي اين كشور تأكيد كرد. وي افزود: در مرحله حساس كنوني وحدت ملي، همبستگي و همدلي، حفظ ثبات و امنيت با استفاده از تمامي ظرفيت‌ها در راستاي حمايت كامل از مقاومت ضد‌صهيونيستي، مهمترين مسئله در لبنان است. نخست وزير لبنان در اين ديدار با اشاره به اينكه دولت وي بايد انتخابات را بر اساس قانون مورد توافق همه گروه‌ها و جريان‌ها اجرا كند، تأكيد كرد: بدون ترديد چنين امري جز در پرتو استقرار، امنيت و وحدت نظر كليه طوايف و جريان‌هاي سياسي محقق نمي‌شود. سلام اضافه كرد: در كنار اين مسئله، مقاومت ضد رژيم صهيونيستي همواره مورد تأكيد و حمايت همه لبناني‌ها قرار داشته و دارد. 

نخست وزير جديد لبنان كه گفته مي‌شود براي تشكيل كابينه جديد لبنان مأموريت پر چالشي را پيش رو خواهد داشت، همچنين در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فرانسه، از «سيد حسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان براي پيشبرد امور اين كشور در برهه آتي طلب ياري و همراهي كرد. وي گفت: مأموريت و مسئوليت سيدحسن نصرالله بزرگ است و از وي مي‌خواهيم ما را ياري و همراهي كند. خبرنگار خبرگزاري فرانسه همچنين از تمام سلام درباره چالش سلاح حزب‌الله سؤال كرد كه او در پاسخ گفت: « ما زماني كه مقاومت در مسير صحيح قرار دارد همراه آن هستيم. مقاومت از مسائل مهم ملي ما در راستاي دفاع از لبنان است اما سلاح آن نبايد در عرصه داخلي مورد استفاده قرار گيرد. » وي افزود: ما با مقاومت گفت‌وگو خواهيم كرد و در مسائل مختلف به تفاهم مي‌رسيم. وي در عين حال مخالف استفاده و به كار بردن سلاح حزب الله در داخل لبنان و تاثيرگذاري آن بر عرصه سياسي اين كشور است. نخست وزير جديد لبنان همچنين در گفت‌و‌گويي جداگانه با بي‌بي سي، از سلاح مقاومت در مقابل دشمنان خارجي حمايت ولي تأكيد كرد كه موضوع اعلان جنگ و صلح بايد به دست دولت لبنان باشد. او در اين گفت و گو با اشاره به ملاقاتش با سفير ايران در لبنان، تأكيد كرد كه از موضع ايران در قبال لبنان نگراني ندارد. 

حفظ فاصله از بحران لبنان
نخست‌وزير مكلف به تشكيل كابينه لبنان، سياست خودش را حفظ فاصله از بحران سوريه اعلام كرد و گفت: سياست حفظ فاصله‌ها كه دولت مستعفي نجيب ميقاتي آن را در قبال بحران سوريه اتخاذ كرده بود، بهترين سياست براي محافظت از لبنان و دور نگهداشتن آن از بازتاب‌هاي اين بحران است، به شرط آنكه تمام طرف‌ها به اين سياست متعهد و پايبند باشند. وي افزود: سياست در شرايط كنوني به اشكال و انواع مختلف اتخاذ مي‌شود، اما اين موجب نمي‌شود كه اين سياست نتواند لبنان را از گرفتار شدن در اموري محفوظ نگهدارد كه بازتاب‌هايي منفي را به شيوه‌هاي مختلف بر آن مي‌گذارد. 

دولت وحدت ملي، شرط موفقيت تمام‌سلام

در لبنان تحليل و تفسيرها درباره تشكيل كابينه لبنان ادامه دارد و در حالي كه تمام سلام كه به گروه‌هاي ۱۴ مارس نزديك است سعي دارد با موضع گيري‌هاي معتدل و جلب حمايت حزب‌الله روند تشكيل كابينه را تسريع كند، منابع سياسي انتظار دارند كه روند تشكيل كابينه طول بكشد. النهار، روزنامه وابسته به ۱۴ مارس لبنان نوشت كه با وجود توافق اكثريت پارلماني براي نخست‌وزيري تمام سلام، نبايد انتظار تشكيل سريع دولت لبنان را داشت. اين روزنامه نوشته است: « با وجود اينكه توافق اكثريت قريب به اتفاق نمايندگان پارلمان لبنان (۱۲۴ رأي موافق و ۴ رأي مخالف) راه را براي تشكيل دولت از سوي سلام هموار كرده است، اما رايزني‌ها براي انتصاب وزراي دولت آينده، روند تشكيل دولت را عاري از پيچيدگي‌ها و سختي‌ها باقي نمي‌گذارد. »به نوشته النهار، وي البته براي طرح اين شعار دو هدف داشته است، اول اينكه رويكرد دولت به سمت تشكيل دولت متوسط و نه فراگير است تا به اين ترتيب بتواند راه را بر بازار سياه كانديداها ببندد. دوم اينكه وي دولت تكنوكرات نمي‌خواهد و مي‌خواهد بر اساس برخي از ايده‌هاي ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان دولت سياسي و مختلطي از گروه‌هاي سياسي را تشكيل دهد، البته او در توزيع پست‌هاي وزارتي سعي خواهد كرد تا يك وزارتخانه به يك طايفه منحصر نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار