کد خبر: 519328
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱
دفتر حفاظت از منافع ايران در مصر مورد حمله قرار گرفت

به گزارش «جوان»، با گذشت نزديك به ۲۵ماه از اعتراضات مصر كه در ۱۱ فوريه ۲۰۱۰ به سقوط حسني مبارك انجاميد، مناسبات ايران با دولت محمد مرسي كه از يك طرف تحت فشارهاي اقتصادي قرار گرفته و از طرف ديگر با اعتراضات سكولارها و بي‌محلي امريكا روبه‌رو شده، بيش از هر زمان ديگري در حال گرم شدن است؛ گرمايي كه تحمل آن براي جريان‌هاي سلفي و حاميان وهابي‌مسلك آنها در برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس چنان سخت است كه آنها را به اقداماتي نظير حمله به دفتر حافظ منافع ايران و شايعه‏سازي‏هاي مختلف درباره برنامه سري ايران براي شيعه‌سازي مصر و خريد كانال سوئر از مصر را در دستور كار خود قرار داده‏اند تا طيفي از احساسات مذهبي و ملي مصري‌ها را عليه ايران تحريك كرده و تفكرات ضد غربي شديد را با سوهان شيعه ستيزي صيقل دهند.
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر با اشاره به اقدام روز جمعه برخي گروه‌هاي سلفي در حمله به اقامتگاه وي در اين كشور گفت: به دنبال تحولات مهمي كه در روابط دو كشور به خصوص در طول يك ماه گذشته رخ داد و با توجه به تلاش‌هاي مصر و ايران در جهت حل موضوع سوريه، برخي از كشورهاي خارجي كه اين نزديكي و تحول در رابطه را به نفع خود نمي‌دانند وارد عرصه شده و تلاش مي‌كنند با روش هايي مانع از اين همكاري و نزديكي بين دو كشور شوند يا آن را كند كنند.
اماني خاطرنشان كرد: پيش از اين نيز برخي گروه‌هاي وابسته به شاخه فكري سلفي چند بار تلاش كردند با انجام تظاهراتي به نوعي با اين روند مخالفت كنند، اما چندان موفق نبودند. روز گذشته و در پي اعلام قبلي تعدادي از افراد مقابل محل اقامتگاه آمدند و سعي كردند با عنوان اعتراض به روابط ايران و مصر و همچنين متهم كردن ايران به انتشار مذهب تشيع در مصر مخالفت خود را به اين روابط نشان دهند. در بين اين افراد، تعدادي پرچم مخالفين سوريه را در دست داشتند، تعداد ديگري از سلفي‌ها بودند و جمعي از آشوب‌گران نيز در جمع آنها حضور داشتند.
مسئول دفتر حافظ منافع ايران در مصر با بيان اينكه اين افراد شعارهايي عليه بهبود روابط ايران و مصر سردادند، توضيح داد: روشن است كه هدف گردانندگان اين برنامه تنها برگزاري تظاهرات نبود، بلكه آنها قصد داشتند به اقامتگاه هجوم آورند كه با توجه به اينكه تدابيري انديشيده شده بود چندان در اين كار موفق نشدند و با پرداخت سنگ و آجر به داخل اقامتگاه سعي كردند خسارت‌هايي وارد كنند. پليس در محل حضور داشت، اما چندان در جلوگيري از اقدامات اين افراد موفق نبود.
اين ديپلمات كشورمان در مصر تأكيد كرد:تعداد اين افراد در بالاترين حد به بيش از ۶۰ نفر نرسيد و به هيچ وجه اقدام آنها نشان‌دهنده نظر افكار عمومي در مصر نيست. 

تلاش ايران براي گسترش تشيع در مصر
اماني همچنين با بيان اينكه گروه اول جهانگردان ايراني براي اولين بار پس از ۳۴ سال به مصر سفر كردند و شب جمعه سفر يك هفته‌اي خود را به مصر به پايان رساندند، اظهار كرد: با ادعاي باطل مخالفت با ورود جهانگردان ايراني كه مي‌خواهند ملت مصر را شيعه كنند هجوم شديدي از جانب افرادي كه خود را وابسته به برخي گروه‌هاي سلفي مي‌دانستند آغاز شد.
اماني افزود: ملت مصر در همه جا از برادران و خواهران ايراني خود به خوبي استقبال كرد و ديدار جهانگردان ايراني به خصوص در شهرهاي اقصر، قاهره و اسوان و ديدار از معابد باستاني و اهرام فراعنه و مجسمه ابوالهول و موزه مصر خشنودي خود را از ورود جهانگرداني ايراني به مصر اعلام كردند. تعداد زيادي از نخبگان مصري در تماس‌هايي كه داشتند حمايت خود را از ورود جهانگردان به مصر اعلام كردند و خواستار تداوم اين سفرها بودند.
اماني شايعات مربوط به تلاش ايران براي گسترش تشيع در مصر را رد و تأكيد كرد: اگر ما چنين قصدي داشتيم تا كنون آن را عملي كرده بوديم. متهم كردن ما به گسترش تشيع در مصر اتهامي كاملاً كذب است. 

نخست وزير مصر: نبايد از تشيع وحشت داشت
نخست وزير مصر شب جمعه با اشاره به سفر ايراني‏ها به مصر در آينده و برخي مخالفت‌ها با اين اقدام ضمن بيان اينكه كشورش نبايد از تشيع وحشت داشته باشد، فروش يا اجاره كانال سوئز به ايران را شايعه‏اي مضحك خواند.
هشام قنديل نخست وزير مصر در گفت‌وگو با دو شبكه «دريم» و «المحور» مصر گفت: خيلي عجيب است كه كشوري كه در آن الازهر وجود دارد از مذاهب متعدد ديگر بترسد.
وي افزود: ما از شيعيان نگراني خاصي نداريم و ايراني‌ها براي سياحت و گردش به مصر مي‌آيند و دولت مصر مسئول اين مسئله است. دولت براي تقويت صنعت توريسم در مصر به دنبال برقراري امنيت در كشور است، اما در همين حال محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر در ديدار با تعدادي از علماي «هيئت شرعي حقوق و اصلاح» مصر با بررسي مسائل داخلي و خارجي از جمله رابطه با ايران، ضمن تأكيد بر حفظ روابط متوازن با كشورها گفت: با هرگونه تلاش براي نشر تشيع در مصر مقابله مي‌كنيم، چراكه حفظ عقايد مردم از اولويت‌هاي ماست و موضع ما در اين زمينه ثابت است. 

همايش ضدشيعي در مسجد عمروعاص
روز جمعه همايش ضدشيعي با عنوان «شيعه خطر آينده» در مسجد عمروعاص قاهره با حضور بزرگان سلفي و وهابي مصر برگزار شد.
به نوشته پايگاه رسمي اين حزب، هدف از برگزاري اين همايش تبيين اين نكته بوده است كه «اختلاف سني و شيعه اختلافي اصولي و نه فرعي است.»
در اين همايش كه با حضور چهره‌هاي برجسته سلفي مصر از جمله ياسر برهامى، احمد فريد، عبدالمنعم الشحات، شريف الهوارى و سيدالعفاني برگزار شد، سخنان تكراري وهابيون عليه شيعيان تكرار و عنوان شده است كه «اعتقاد شيعيان به اهل بيت(ع) شرك است» و «شيعيان معتقد به تحريف قرآن» و «قرآن فاطمه(س)» هستند و «همسران پيامبر جز حضرت خديجه(س) را تكفير مي‌كنند».
«شريف الهواري»، از رهبران حزب سلفي «الدعوه» و از سازماندهندگان اين همايش گفت: ما معتقديم كه شيعيان اصول اعتقادي اسلام و نيز قرآن را تحريف كرده‌اند.
وي افزود: اين همايش تلاشي براي آشكارسازي «حقيقت» در مورد تشيع و بيان «خطرات» آن است كه از جمله آن مي‌توان به تلاش آنها براي نفوذ در مصر و همكاري با امريكا در تجاوز به افغانستان و عراق اشاره كرد. 

۳۰ ميليارد دلار براي توليت مساجد فاطميه
در ادامه شايعه‌سازي‌ها در مورد اقدامات ايران در مصر، عبدالله النفيسي نماينده سابق پارلمان كويت در گفت‌وگو با «الانبا» مدعي شد كه علي اكبر صالحي وزير خارجه ايران در ديدار محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر گفته است كه تهران آماده‏ كمك فوري ۳۰ ميليارد دلاري و راه اندازي ۲ هزار كارخانه و ارسال سالانه ۵ ميليون توريست به مصر است.
النفيسي در ادامه مدعي شد: صالحي از مرسي در ازاي آن خواستار انجام اين موارد از سوي مصر شده است: بازگشايي سفارت در دو كشور، اعطاي توليت تمام مساجد فاطميه در مصر به ايران، اجازه افتتاح دو روزنامه به زبان فارسي در مصر و مديريت و ارسال سالانه ۲۰ هزار طلبه مصري به ايران براي تحصيل در قم.
اين فرد كه از او به عنوان كارشناس مسائل ايران ياد شده، اساساً اشاره‌اي به منبع گزارش ادعايي خود نكرده است و توضيح نداده محتواي به قول او محرمانه اين جلسه، چگونه به او رسيده است؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار