کد خبر: 517607
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
افغانستان با درخواست هاگل براي تحويل بگرام در مدت يك هفته موافقت كرد
حامد كرزاي كه اين روزها براي امريكا شمشيرش را از رو بسته است، روز گذشته تنش‌ها ميان خود و مقامات امريكايي را «تبليغات مطبوعاتي» خواند و در عين حال به اين جرو بحث هايش ادامه داد اما با يك ژست جديد مقابل امريكا؛ كرزاي از تعلل در امضاي توافقنامه امنيتي با امريكا سخن گفت و تأكيد كرد كه «عجله‌اي براي امضاي اين توافقنامه ندارد!» 

به گزارش «جوان»، ظرف ۱۵ روز گذشته كرزاي مواضع تندي عليه امريكا گرفته است. يك روز از زورگويي امريكا براي به دست آوردن منابع زميني افغانستان مي‌گويد و پرده از مذاكرات پشت پرده امريكا و طالبان برمي دارد. امريكا مجبور مي‌شود با احتياط حركت كند، چراكه هنوز توافقنامه امنيتي‌اش با افغانستان براي ادامه حضور پس از سال ۲۰۱۴ را نهايي و امضا نكرده است، بنابراين مجبور است حتي براي واكنش نشان دادن به كرزاي كه در زمان حضور هاگل در كابل، لحن كوبنده‌اي عليه امريكا مي‌گيرد، آرام آرام سخن بگويد. اين توافقنامه براي امضا به حل شدن اشكالات مطرح شده نياز داشت. 

يكي از اين موضوعات تحويل زندان بگرام به نيروهاي افغاني بود. تنش‌ها و جرو بحث‌ها كه بالا گرفت، كرزاي كه دل خوشي از مذاكرات دو جانبه امريكا و طالبان ندارد و بارها بر حضور دولت افغانستان در اين مذاكرات تأكيد كرده بود، حالا خيال دارد امريكا را براي امضاي توافقنامه‌اي كه از پيش با وي توافق كرده بودند، در ميان زمين و آسمان معلق نگه دارد. بي‌بي سي از قول حامد كرزاي نوشت؛ «امريكايي‎ها عجله دارند كه (اين توافقنامه) تا سه ماه ديگر امضا شود. ما عجله نداريم. ما دقت داريم» حامد كرزاي رئيس‌جمهوري افغانستان گفته كه امريكا براي اين به افغانستان نيامده است كه دوباره برود. كرزاي در يك برنامه مشترك بي‌بي‌سي و راديو تلويزيون ملي افغانستان گفت كه افغانستان منافع كلان امريكا را در منطقه درك مي‌كند، ولي امريكا هم بايد به منافع حياتي افغانستان احترام بگذارد. 

امريكا را زير فشار مي‌گيريم!
رئيس‌جمهوري افغانستان گفت: «اينها كلاً تبليغات مطبوعاتي است. مرا هم مي‎بينيد كه گپ‎هايي مي‎زنم. ما بين خود چانه‎زني داريم؛ آنها (امريكايي‎ها) ما را زير فشار مي‎گيرند، ما آنها رازير فشار مي‎گيريم، (اما) آنها نسبت به ما در مطبوعات چالاك‎تر هستند. آقاي كرزاي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اصلاً اين توافقنامه را امضا مي‎كند يا نه، گفت: «اگر به خير ما باشد، بله. تسليم خواست‎هاي ما شوند، امضا مي‎كنيم.» رئيس‌جمهوري افغانستان در سخنانش از گفت‌وگوهاي طالبان با امريكايي همزمان با اجراي حملات انتحاري، به شدت انتقاد كرد و گفت كه كشتار غيرنظاميان توسط اعضاي اين گروه «قابل عفو نيست». او افزود: «به نام اين ‎كه با امريكا جنگ مي‎كنند، مردم عام ما را در خيابان‎هاي كابل مي‎كشند، قابل عفو نيست. 

بچه‎هاي ما را در خوست مي‎كشند، قابل عفو نيست. بزرگان و عالمان دين ما را در قندوز شهيد كردند، پدر و برادر رئيس شوراي ملي ما و ۱۰ نفر هموطن ما را در بازي عنعنوي ملي ما شهيد كردند، اينها كه بودند؟» «بعد از اين، اعمالشان كه آنها با خارجي‎ها نشستند، گپ زدند و در قطر دفتر باز كردند و به فراسته رفتند. در فرانسه با من مي‎نشيني، در كابل مي‎كشي؟» او افزود كه طالبان در خارج از كشور با امريكايي‌ها گفت‌وگو مي‌كنند، اما در داخل كشور غيرنظاميان را مي‌كشند. به نظر رئيس‌جمهوري افغانستان حملات انتحاري طالبان باعث طولاني شدن حضور امريكايي‌ها در افغانستان مي‎شود. 

هشدار كرزاي و موافقت با تحويل گرفتن بگرام
هشدارهاي كرزاي به امريكا از قالب الفاظ هم بالا‌تر رفت. روز شنبه شوراي علماي افغانستان در اعلاميه هشدارآميزي نوشت كه براساس دستور كرزاي اگر نيروهاي امريكايي از ولايت ميدان وردك خارج نشوند و مديريت بازداشتگاه بگرام را به افغان‌ها واگذار نكنند، آنها «اشغالگر» دانسته خواهند شد. همچنين صدها تن از تظاهركنندگان افغان با شركت در تظاهراتي در كابل به حضور نيروهاي ويژه امريكايي در ولايت وردك در مركز اين كشور اعتراض كردند. به گزارش شبكه تلويزيوني اسكاي نيوز عربي، تظاهركنندگان نيروهاي امريكايي را به توقيف نه غيرنظامي و ارتكاب تخلفات زياد كه به حد شكنجه و قتل مي‌رسد متهم كردند. 

اما مقامات امريكا كه حتي تا كنون موفق به امضاي نهايي توافقنامه امنيتي با افغانستان نشده‌اند، هنوز در شوك سخنان كرزاي باقي مانده‌اند. ژنرال جوزف دانفورد فرمانده كل امريكايي ناتو در افغانستان سخنان او را «كاملاً اشتباه» خوانده و جيمز كانينگهام سفير امريكا در كابل آن را «باور نكردني» دانسته است. 

پس از اين هشدارها بود كه كرزاي با پيشنهاد جديد امريكا براي تحويل زندان بگرام به دولت افغانستان ظرف يك هفته موافقت كرد. دفتر رياست جمهوري افغانستان روز يك‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «چاك هاگل وزير دفاع امريكا در گفت‌وگوي تلفني با رئيس‌جمهور كرزاي، خواهان مهلت يك هفته‌اي براي انتقال كامل زندان بگرام به دولت افغانستان شد». قرار بود زندان بگرام واقع در پايگاه هوايي بگرام كه پايگاه نظامي اصلي امريكا در ۵۰ كيلومتري شمال كابل است، نهم ماه مارس در جريان نخستين سفر هاگل به افغانستان به عنوان وزير دفاع امريكا، به دولت كرزاي تحويل داده شود ولي اين طرح لغو شد و انتقادهاي رئيس‌جمهور افغانستان را برانگيخت. 

خروج محرمانه ارتش انگليس از افغانستان
در اين ميان يك روزنامه انگليسي از خروج محرمانه نيروهاي ويژه انگليس از افغانستان و تداركات براي ارسال سلاح به شبه نظاميان در سوريه خبر داد. ديلي استار ساندي نوشت: فرماندهان نيروي هوايي ويژه و نيروي دريايي ويژه انگليس برنامه‌هايي محرمانه براي انتقال تسليحات مورد نياز شبه نظاميان در سوريه در دست دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار