کد خبر: 517453
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
چند روز پس از اظهارات تند كرزاي درباره مذاكرات محرمانه طالبان با امريكا
به گزارش «جوان» به نقل از روسيااليوم، نسخه عربي شبكه راشاتودي روسيه، كابل، پايتخت افغانستان شاهد تظاهرات اعتراض‌آميز به ادامه حضور نظاميان امريكايي در ولايت «وردك» بود. صدها تن از اهالي اين ولايت نيز در تظاهرات شركت داشتند. آنها از اعضاي پارلمان افغانستان خواستند يگان‌هاي امريكايي ويژه را از ولايت وردك اخراج كنند. بر اساس گزارش روسيااليوم، خبرگزاري پژواك افغانستان درباره دلايل اين اعتراض نوشته است: معترضين مي‌گويند نيروهاي امريكايي در قتل ساكنان غير‌نظامي و دستگيري بي‌گناهان دست دارند. 

شوراي امنيت ملي افغانستان به رياست حامد كرزاي رئيس‌جمهور اين كشور تصميم گرفته بود كه نظاميان امريكايي را در طول دو هفته از اين ولايت اخراج كند، اما اين تصميم اجرايي نشد. معترضان كه شعارهاى ضد امريكايى سر مي‌دادند، همچنين خواهان محاكمه عده‌اي از امريكايى‌هايي شدند كه دست به قتل، آزار و اذيت مردم در اين ولايت زده‌اند. عبدالقدير يكى تظاهرات‌كنندگان، به خبرگزاري پژواك گفت: «ما مي‌خواهيم كه سپيشل فورس (نيروهاي ويژه) امريكا هرچه زودتر از ميدان وردك خارج شود و عاملان كشتار و آزار و اذيت مردم محاكمه شوند.» 

به گزارش منابع افغاني، پيشتر، روسا و شيوخ قبايل اين ولايت در ديدار با كرزاي به او گفته بودند كه امريكايي‌ها در زمين فساد مي‌كنند و برخي از افغاني‌ها را با پوشش افغاني همراه خود كرده‌اند. آنها در ولايت وردك غير نظاميان بيگناه را به قتل مي‌رسانند. بر اين اساس، شوراي امنيت ملي خواستار خروج نظاميان امريكايي شد، اما طرف امريكايي در اظهاراتي تهديد‌آميز اعلام كرد كه در چنين حالتي، حفظ امنيت كابل واقعاً به مشكل خواهد خورد. 

ناتو نگران تشديد «عمليات تروريستي» در افغانستان
نيروهاي امريكايي در افغانستان نگران شدت گرفتن «عمليات تروريستي» هستند. فرمانده ناتو مي‌گويد سخنان اخير حامد كرزاي مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش تشنج باشد. كرزاي از همپيمانان امريكا در افغانستان انتقاد كرده بود. به گزارش ايسنا، پس از اظهارات غيرمعمول و تند حامد كرزاي در انتقاد از همپيمانان امريكايي افغانستان، واشنگتن خود را آماده‌ شروع احتمالي دور جديدي از عمليات خشونت‌آميز در اين كشور كرده است.
 
فرمانده كل نيروهاي پيمان ناتو در افغانستان، ژنرال جوزف دانفورد در مورد احتمال افزايش حمله‌هاي تروريستي به نيروهاي تحت فرمان خود هشدار داده است. نشريه‌ امريكايي «نيويورك تايمز» پيشتر گزارش داده بود كه چنين دستورالعمل‌هايي براي نظاميان امريكايي و فرماندهان نيروهاي بين‌المللي در سراسر افغانستان صادر شده است. ژنرال دانفورد گفت كه خطر اصلي از جانب نيروهاي «نفوذي» احساس مي‌شود. منظور او افراد وابسته به افراطيون است كه در ميان پليس و ارتش افغانستان رخنه كرده‌اند و در ظاهراً با نيروهاي ناتو همكاري مي‌كنند. 

در همين حال افزايش زودهنگام دماي هوا در منطقه، عبور شبه‌نظاميان طالبان از مناطق كوهستان در مرز پاكستان را آسان‌تر كرده است. ظاهراً ژنرال دانفورد در ايميلي كه براي فرماندهان نظاميان مستقر در افغانستان ارسال شده تأكيد مي‌كند كه پس از سخنان انتقادي حامد كرزاي رابطه دو طرف به «نقطه دشواري» رسيده است. به گزارش دويچه وله، رئيس‌جمهور افغانستان هفته گذشته امريكا را به گفت‌وگوهاي مخفيانه با طالبان براي دست يافتن به توافقي جداگانه با آنها متهم كرده بود. او پيش از اين نيز چند بار ديگر مقام‌هاي امريكايي را به دليل «تماس‌هاي غيرشفاف» با نيروهاي طالبان سرزنش كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار