کد خبر: 517451
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۲
هزينه يك‌ميليارد دلاري واشنگتن براي «بلوف» پيونگ‌يانگ
در حالي كه امريكايي‏ها طي چند روز گذشته تهديد كره شمالي براي حمله اتمي به خاك امريكا را بلوف مي‏خوانند، روز جمعه وزير دفاع امريكا در اولين تصميم جدي خود در مقام وزارتي اعلام كرد كه برنامه‌هايي را براي تقويت پدافندهاي موشكي اين كشور در واكنش به تهديد هسته‏اي روزافزون كره شمالي به اجرا مي‎گذارد تا مشخص شود واشنگتن يا به واقع نگران قدرت فزاينده اتمي پيونگ يانگ است يا اميدوار است با بهانه قرار دادن «بلوف» كره شمالي سامانه سپر موشكي حساسيت‏برانگيز رابراي روس‌ها و حتي چيني‏ها به اجرا در آورد.
به گزارش «جوان»، چاك هاگل اعلام كرد كه در صورت تصويب بودجه يك ميليارد دلاري در سال ۲۰۱۷، چهار رهگير موشكي به پدافند موشكي مستقر در آلاسكا اضافه مي‏شود تا اين بار امريكا از بخش شرقي كره خاكي به مرزهاي روسيه نزديك شود، اما هاگل از استقرار يك سامانه راداري در ژاپن هم خبر داد تا چيني‏ها بوي استراتژي دفاعي جديد نظامي امريكا را كه بر كنترل توان نظامي پكن تأكيد دارد، از طرح هاگل بشنوند.
البته هاگل به همان تكرار بهانه پيشينيان خود در مورد استقرار سپر موشكي پرداخت و پاي قدرت موشكي ايران را هم وسط كشيد و اعلام كرد كه تصميم امريكا در مورد استقرار رهگير‌هاي موشكي در آلاسكا پس از تهديدهاي روزافزون ازسوي ايران و به ويژه كره شمالي اتخاذ شده است.
تصميم درمورد اضافه كردن ۱۴ رهگير موشكي جديد در «‏فورت گريلي‏»‌در آلاسكا در واقع نقض تصميم سال دو ۲۰۱۰ دولت باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا درخصوص توقف گسترش اين سامانه موشكي و حفظ همان ۳۰ رهگير موشكي مستقر در اين منطقه است. دولت جرج دبليو بوش رئيس‌جمهور سابق امريكا قصد داشت به طور كلي ۴۴ رهگير موشكي در آلاسكا مستقر كند.
كره شمالي ماه دسامبر گذشته يك موشك دوربرد آزمايش كرد و ماه فوريه نيز سومين آزمايش هسته‏اي خود را انجام داد.
بسياري از كارشناسان تسليحاتي بر اين باورند كه كره شمالي تا دستيابي به يك موشك بين قاره‏اي با قابليت حمل كلاهك هسته‏اي به منظور هدف قرار دادن امريكا فاصله‌اي زياد دارد.
اما با تهديد چند روز پيش كره شمالي به حمله اتمي به امريكا، مقامات اين كشور ابتدا آن را بلوف خوانند، اما روز سه‌شنبه ورق برگشت و جيمز ميلر، مسئول امور سياسي وزارت دفاع امريكا گفت كه لفاظي‌هاي تند و علني كره شمالي تأكيدي بر ضرورت اين مسئله است كه امريكا بايد اقداماتي جدي را در دفاع از خود در برابر هرگونه موشك بالستيك بين قاره‌اي كره شمالي در آينده انجام دهد. 

لغو سيستم دفاع موشكي در اروپا
وزير دفاع امريكا در بخش ديگري از سخنان خود اعلام كرد كه اين كشور به خاطر مشكلات توسعه‌اي و تأمين مالي از بخش اصلي برنامه دفاع موشكي خود در شرق اروپا دست مي‌كشد.
براساس اعلام هاگل، مرحله چهارم استقرار سپر موشكي در اروپا لغو شده است و مراحل اول تا سوم با تأخير تا سال ۲۰۲۲ به تأخير افتاده است.
امريكا در مرحله اول در سال ۲۰۱۱كشتي‌هاي «مونتري» سامانه دفاع موشكي بالستيك «آگيس» به همراه موشك‏هاي رهگير بالستيك «اس. ام- ۳ بلاك‌اي اي» در درياي مديترانه مستقر و تركيه هم موافقت كرده بود تا ميزبان يك رادار هشدار دهنده زميني باشد كه البته ظاهراً بر اساس زمان‌بندي برنامه اين سيستم تا سال ۲۰۱۲ كارآمد بود. قرار بود امريكا به عنوان مرحله دوم در سال ۲۰۱۵ يك رهگير موشك‌هاي بالستيك زميني پيشرفته‌تر اضافي «اس. ام- ۳ بلاك‌اي بي» در روماني و در مرحله سوم در سال ۲۰۱۸ يك رهگير موشك‌هاي بالستيك زميني پيشرفته‌تر اضافي «اس. ام- ۳ بلاك آي. آي. اي» در لهستان مستقر سازد. همچنين در مرحله چهارم در سال ۲۰۲۰ قرار بود رهگيرهاي موشك‌هاي بالستيك «اس.ام- ۳ بلاك آي. آي. بي» مستقر شود. 

شليك موشك‌هاي كوتاه برد كره‌شمالي به درياي ژاپن
همزمان با برگزاري مانورهاي سئول - واشنگتن و در شرايطي كه تنش‌ها در شبه جزيره كره بر سر سومين آزمايش اتمي پيونگ‌يانگ افزايش يافته است، كره شمالي موشك‌هاي كوتاه برد خود را به سمت درياي ژاپن پرتاب كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گمان مي‌رود كه يگان ارتش كره شمالي اين موشك‌هاي موسوم به «KN-۰۲» را آزمايش كرده است و برد اين موشك‌ها حدود ۱۲۰ كيلومتر برآورد مي‌شود.
يكي از منابع نظامي در كره جنوبي به نقل از خبرگزاري «يونهاپ» اعلام كرد: اين پرتاب در واقع سنجش ميزان برد موشك‌هاي كره شمالي تلقي مي‌شود و گمان مي‌رود كه اين اقدام توسط نظاميان پيونگ‌يانگ صورت گرفته باشد.
اين آزمايش‌ها يك روز پس از آنكه كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي بر مانور توپخانه‌اي با سلاح‌هاي واقعي در نزديكي مرز مورد مناقشه درياي زرد با كره جنوبي نظارت داشت، انجام شد. اين منطقه كه در گذشته شاهد درگيري‌هاي شديد و تنش‌ نظامي ميان دو كره بوده است، به عنوان منطقه اصلي براي شروع يك درگيري جديد شناخته مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار