کد خبر: 517248
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
افزايش اختلاف در اتحاديه اروپا
به گزارش جوان، رهبران فرانسه و انگليس در نشست روز پنج‌شنبه سران اروپا در بروكسل سعي كردند كه ديگر اعضاي اتحاديه را متقاعد كنند كه بايد تحريم تسليحاتي در سوريه شكسته و براي مخالفان سلاح ارسال كنند. پيش از اين ديويد كامرون، نخست وزير انگليس گفته بود در صورتي كه اعضاي اتحاديه اروپا به توافقي در اين باره دست پيدا نكنند، ممكن است كشورش يكجانبه دست به اين كار بزند. انگليسي‌ها سعي مي‌كنند تا ديگر اعضاي اتحاديه اروپا را مجاب كنند در نشست بروكسل به برداشتن ممنوعيت ارسال سلاح به اسد رأي دهند. 

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه و ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا، روز جمعه به طور رسمي موضوع ارسال سلاح براي مخالفان اسد را در نشست سران در بروكسل طرح كردند. به گزارش بي‌بي‌سي، فرانسوا اولاند روز پنج‌شنبه يك روز قبل از شروع اجلاس سران گفت كه كشورش آماده است از مخالفان حمايت كند. اولاند تأكيد كرد: «ما نمي‌توانيم اجازه دهيم رژيمي مردم را قتل عام كند كه نمي‌خواهد به صورت سياسي كنار برود.» اولاند گفت: «هم اكنون هم سلاح به سوي سوريه روان است اما به سوي حكومت و به خصوص از جانب روسيه.» وي در موضعي كه بسيار به موضع‌ روز چهارشنبه كامرون شباهت دارد، هشدار داد كه اگر فرانسه نتواند كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به ضرورت ارسال تسليحات براي مخالفان رژيم اسد متقاعد سازد، خود به تنهايي «اين مسئوليت» را بر عهده خواهد گرفت. 

اولاند گفت: «ما مي‌كوشيم شركاي خود را در اتحاديه اروپا تا پايان ماه مه به لغو تحريم ترغيب كنيم. » اين تاريخ پايان قانوني تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه سوريه است. ديويد كامرون، نخست وزير انگليس هم در سخناني با همين مضمون با تكرار موضع روز چهارشنبه كشور گفت كه ممنوعيت كنوني، كساني كه به حكومت بشار اسد كمك مي‌كنند را تحت تاثير قرار نمي‌دهد و تنها جلوي اقدام كساني را گرفته كه مي‌خواهند به مخالفان او كمك كنند. موضع پاريس و لندن با حمايت امريكا روبه‌رو شده و ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در كنفرانس مطبوعاتي گفت: ما از تصميم اخير فرانسه و انگليس براي كمك به مخالفان سوري حمايت مي‌كنيم اما همچنان تأكيد داريم كه كمك‌ها نبايد «كمك‌هاي نظامي بسيار كشنده» باشد. وي ادامه داد: واشنگتن يقيناً تمام انواع كمك به مخالفان را حمايت مي‌كند و آنچه كه فرانسه و انگليس از آن سخن گفته‌اند نيز شامل حمايت و تأييد امريكاست. 

مخالفت آلمان، سوئد و اتريش
آلمان كه طي ماه‌هاي اخير رويكرد متفاوت آن در اتحاديه اروپا با سفر هيئت پارلماني‌اش به تهران مشخص شد، در مورد ارسال سلاح به سوريه هم رويكردي متفاوت دارد. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان روز پنج‌شنبه در بروكسل گفت كه برلين «در اين زمينه با احتياط زياد عمل خواهد كرد». صدراعظم آلمان گفت: «بايد مراقب بود كه به طرف ديگر مخاصمه تسليحات بيشتري از سوي كشورهايي ارسال نشود كه مناسبات ديگري با رژيم اسد دارند.» پيش‌تر گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان هم درباره «يك رقابت تسليحاتي» در سوريه هشدار داده بود. . ارتش هم كه در مسائل اروپايي به موضع آلمان نزديك است، در اين باره موضعي نزديك به مركل اتخاذ كرده است. بر اساس گزارش گاردين، جرالد كلوگ، وزير دفاع اتريش نسبت به به خطر افتادن جان صلحبانان اتريشي مستقر در جولان در صورت ارسال سلاح بيشتر هشدار داد و گفت: «هيچ‌كس نمي‌تواند اين را نفي كند كه سلاح بيشتر به دست چه كسي خواهد افتاد و من با اين پيشنهاد ( ارسال سلاح) مخالفم.» وي اين موضوع را حساس خواند. 

كمك‌هاي نظامي ايران به سوريه تشديد شده
ديپلمات‌هاي غربي اعلام كردند كه ارسال تسليحات و تجهيزات نظامي از سوي ايران از طريق مرزهاي هوايي و زميني عراق به رژيم اسد در ماه‌هاي اخير افزايش يافته و جنگ داخلي در اين كشور را وارد مرحله جديدي كرده است. به گفته ديپلمات‌هاي غربي، ايران ارسال تسليحات به رژيم بشار اسد را در ماه‌هاي اخير تشديد كرده است. خبرگزاري رويترز به نقل از ديپلمات‌هاي غربي مي‌نويسد كه ارسال اسلحه ايران از طريق عراق، تركيه و لبنان همچنان ادامه دارد و اين اقدام نقض تحريم‌هاي سازمان ملل متحد از سوي ايران به شمار مي‌آيد. ديپلمات‌هاي غربي تصريح كردند كه افزايش كمك‌هاي نظامي ايران به رژيم اسد، جنگ داخلي در سوريه را وارد «مرحله جديدي» كرده است. بنا به ارزيابي ديپلمات‌هاي غربي، احتمالاً جمهوري اسلامي مي‌كوشد با تشديد كمك‌هاي خود «شرايط پات» در نبرد ميان رژيم اسد و مخالفان را برهم زند و «طول عمر» حكومت منزوي سوريه را افزايش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار