کد خبر: 517246
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۱
امريكا خواهان حل مشكل هسته‌اي ايران از راه ديپلماتيك است اما وقتي مي‌گويم همه گزينه‌ها روي ميز است، همه گزينه‌ها روي ميز است!
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در آستانه سفرش به سرزمين‌هاي اشغالي (۳۰ اسفند) در گفت‌وگو با شبكه دو تلويزيون اسرائيل گفت: «ما فكر مي‌كنيم كه يك سال يا همين حدود طول بكشد تا ايران بتواند عملاً يك بمب اتمي توليد كند، اما مشخص است كه ما نمي‌خواهيم به آنها فرصت دهيم كه به اين آستانه خيلي نزديك شوند.» 

اين جمله اگر چه مي‌تواند باراك اوباما را كمي از انتقادهاي تند صهيونيست‌ها برهاند، اما نمي‌تواند وي را نجات دهد به اين دليل كه نتانياهو به همراه تيمش همواره خواهان اقدامات شديدتر عليه ايران هستند. ضمن اينكه سال‌هاست كه گفته مي‌شود ايران تا سال آينده به سلاح اتمي دست پيدا مي‌كند. حتي گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۳ از ايران مي‌خواهد كه غني‌سازي اورانيوم را ادامه ندهد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با سكوت درباره سلاح‌هاي هسته‌اي اسرائيل و تداوم ابهام هسته‌اي اين رژيم، بارها نسبت به برنامه هسته‌اي ايران هشدار داده و حتي براي آن خط قرمز تعيين كرده است. 

اوباما كه براي اولين بار (در دوره رياست جمهوري) به تل‌آويو سفر مي‌كند، در مصاحبه خود گفت: «وقتي مي‌گويم همه گزينه‌ها روي ميز است، همه گزينه‌ها روي ميز است. ايالات متحده توانايي‌هاي بسياري دارد، اما هدف ما اين است كه مطمئن شويم ايران به سلاح اتمي دسترسي پيدا نمي‌كند كه اسرائيل را تهديد كند يا در منطقه مسابقه تسليحاتي به راه بيندازد.» البته باراك اوباما در همين گفت و گو بار ديگر از راه‌حل ديپلماتيك سخن به ميان آورده است اما به هر جهت پنج روز پيش از سفر به تل آويو نيازمند آن است تا بار ديگر خبري‌هايي از روي ميز محل كارش هم بدهد كه پرونده هسته‌اي ايران روي آن است. باراك اوباما به خوبي مي‌داند كه بحث از حمله نظامي و سخن گفتن از نظامي‌گري در قبال ايران تا چه اندازه مي‌تواند در مذاكرات آلماتي‌۲ تأثيرگذار باشد اما براي آرام كردن «بي بي» و حاميانش چاره‌اي جز اين كار نمي‌بيند.
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: «پيام من به بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، تغييري نكرده است. امريكا خواستار حل مشكل اتمي ايران از راه ديپلماتيك است، اما اگر چنين اقدامي ممكن نشود، مي‌توان از هر گزينه‌اي براي بازداشتن اين كشور از توليد سلاح اتمي استفاده كرد.» جداي از روي ميز گذاشتن هر گونه اقدامي عليه ايران، امريكا طي سال‌هاي اخير بيش از هر گزينه‌اي از تحريم‌ها استفاده مي‌كند. بر اساس منابع موجود، طي هشت ماهي كه مذاكرات ايران و ۱+۵ پس از مذاكرات مسكو متوقف شده بود، امريكا ۹گونه تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران تحميل كرد. 

امريكا تحريم‌ها را دور مي‌زند
امريكا از اولين كشورهايي است كه تحريم‌هايش عليه ايران را ناديده مي‌گيرد و هر از گاهي برخي از كشورها را نيز از آن منها مي‌كند. در آخرين اقدام، معافيت ۱۱ كشور را تمديد كرده است. جان‌كري، وزير امور خارجه امريكا مي‌گويد معافيت از تحريم ۱۰ كشور اروپايي به علاوه ژاپن به مدت شش ماه تمديد شده است. كري با صدور بيانيه‌اي كه در آن از معافيت ۱+۱۰ سخن به ميان آورد، اعلام كرد كه در مجموع ۲۰ كشور دنيا آشكارا ميزان خريد نفت از ايران را كاهش داده‌اند. امريكا در اسفند سال پيش نيز كشورهاي بلژيك، بريتانيا، جمهوري چك، فرانسه، آلمان‌، يونان‌، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و ژاپن را از تحريم‌هاي خود در زمينه خريد نفت از ايران معاف كرده بود. اتحاديه اروپا نيز در اوايل ژانويه سال ۲۰۱۲ (اواخر دي ماه) به خريد نفت از ايران ادامه داد، در حالي كه مي‌بايست تحريم‌ها را رعايت مي‌كردند. جان كري در اين بيانيه تصريح كرد: «ايالات متحده و جامعه جهاني متعهد هستند فشار بر رژيم ايران را ادامه دهند تا نگراني‌ها درباره برنامه اتمي ايران برطرف شود. در صورت خودداري ايران از برداشتن گام‌هاي مشخص، انزواي اين كشور بيشتر خواهد شد.»

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار