کد خبر: 516960
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
جدال لندن با اروپايي‌ها و دولت اوباما صريح‌تر از هميشه

ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس گفت: لندن ممكن است براي كمك تسليحاتي به سوريه مستقيماً وارد عمل شود. به گزارش گاردين، وي افزود: اگر در حمايت از ائتلاف مخالفان سوري اقدامي صورت نگيرد، اين امكان وجود دارد كه گروه‌هاي تندرو در سوريه بيش از اين قدرت را به دست بگيرند. غربي‌ها به هر شكل بدشان نمي‌آيد كه دولت بشار اسد سقوط كند، اما فعلاً با روي كار آمدن سلفيون و القاعده با انديشه‌هاي وهابيت مشكل بنيادي دارند. آنها بيش از همه از به خطر افتادن منافع مستقيم خود و همچنين امنيت اسرائيل نگران هستند. هر‌چند امريكا با روي كار آمدن اخوان‌المسلمين سوريه هم مي‌ترسد، اما به هر جهت اين گروه را به سلفي‌هاي وابسته به عربستان ترجيح مي‌دهد. نگراني ديگر غرب براي روي كار آمدن اخوان سوريه اين است كه ترس دارد شبكه‌اي از ساخت اخواني در خاورميانه شكل بگيرد. در اين شرايط امريكا و غرب به دنبال ارتباط‌گيري با گروهي هستند كه حرف‌شان را بخواند و بعد سلاح را به آنها تحويل دهند تا براي دوران بعد از اسد خيال شان كمي راحت باشد. غرب حتي به دنبال اين است كه در اين مسير گروهي خاصي را ايجاد كند كه البته تا كنون نتوانسته در اين راه به مقصدي برسد. 

اين مسائل به گونه‌اي شرايط را پيچيده كرده كه كشورهاي اروپايي را براي ارسال سلاح به مخالفان به شدت به جان هم انداخته است. همزمان دعواي بازها و كبوترها در امريكا نيز بار ديگر بالا گرفته است. جان كري وزير امور خارجه امريكا خواهان آغاز مذاكرات بين مخالفان و دولت سوري شده است. وي خواهان تشكيل دولت انتقالي در سوريه است. در حالي كه جان بولتون، نماينده سابق امريكا در سازمان ملل و به عنوان باز هميشه منتقد در پايگاه انديشكده سياست خارجي امريكا نوشت: باراك اوباما در راهبرد مشخصي در قبال سوريه ندارد. وي تأكيد كرده بايد از كساني حمايت كنيم كه بتوانند در برابر القاعده بايستند. اين همان گرهي است كه امريكا نمي‌تواند براي باز شدنش راهي پيدا كند. همزمان در ميان مخالفان نيز اختلافات كم نيست. شبكه خبري روسيه اليوم در اين باره نوشت: مخالفان سوريه اعلام كرده‌اند معاذالخطيب، ‌رئيس ائتلاف مخالفان قرار است در نشست ۱۸ و ۱۹ مارس جاري (۲۸ و ۲۹ اسفند) در استانبول استعفا كند.

بر اين اساس به نظر مي‌آيد بهترين راه براي برون‌رفت از بحران پيچيده سوريه همان انتخابات است كه حتي با تدبير مي‌توان آن را زودتر از موعد (۲۰۱۴) به جريان انداخت. نعيم قاسم، معاون دبير‌كل حزب الله روز گذشته گفت: اسد در انتخابات رياست جمهوري نامزد خواهد شد. اين يكي از نقاط اختلاف مخالفان است چون نمي‌خواهند اسد باشد در حالي كه دولت به روند دموكراسي معتقد است. اما يكي از مشكل‌ترين مسائل اين است كه برخي از گروه‌هاي مخالفي كه به هيچ عنوان علاقه ندارند جنگ را كنار بگذارند اين است كه اعتقادي به دموكراسي و انتخابات ندارند گروه‌هاي سلفي از جمله آنها هستند. البته مقصر هم نيستند آنها عموماً پيرو عربستان سعودي هستند كه فهمي از دموكراسي ندارند و انتخابات را روشي كاملاً نادرست در تشكيل دولت و اداره كشور مي‌دانند. همين مسئله باعث مي‌شود هر روز به تعداد كشته‌هاي اين كشور افزوده شود. سازمان يونيسف در تازه‌ترين گزارش خود به نسل سوخته كودكان سوريه پرداخته است كه در حال نابود شدن هستند. در ميان جنگ و گريز سوريه حتي برخي از گروه‌ها از كودكان استفاده مي‌كنند كه تنها قرباني تفكرات بي‌دستاورد بزرگ ترهاي اسلحه به دست هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار