کد خبر: 516570
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
در گفت‌وگو‌ي «جوان» با دو نفر از نمايندگان مجلس بررسي شد
به همين خاطر از ماه‌ها پيش همواره خود را به حالت افرادي كه از خوابي پريشان پريده‌اند، نمايان مي‌كنند و از آينده چنان غيب مي‌گويند كه انگار از زمان آينده به حال آمده‌اند. گذشته و دوران رياست جمهوري خود را فراموش كرده‌اند و هر صفحه سياهي را نقاشي نظام معرفي مي‌كنند! 

اما همه اين خواب‌ها و رؤياها از سر يك طراحي تكراري و قديمي است؛ چراغ خطر نشان دادن به افكار عمومي براي عبور از چراغ قرمز. آنچنان در مسير رسيدن به قدرت دستپاچه شده‌اند كه حاضرند فرآيند انتخاباتي را كه خود نيز در گذشته بر اساس آن روي كار آمدند، زير سؤال ببرند، معلوم نيست خود را به ناداني زده‌اند يا نمي‌دانند كه براي رسيدن به قدرت راه چاره‌اي غير از حركت در مسير قانوني انتخابات ندارند. يك بار حرف از انتخابات آزاد مي‌زنند و بار ديگر تلاش دارند با دور دانستن قانون انتخابات كشور از استانداردها، استانداردهاي بين‌المللي را ملاك حق و باطل انتخابات آتي بدانند. 

اينان هماناني هستند كه گوش شنوايي براي شنيدن توصيه‌هاي مقام معظم رهبري ندارند و در عين حال خود را حامي ولايت و ولايتمدار مي‌دانند؛ بدين نحو كه وقتي رهبر معظم انقلاب در تذكر به برخي كه تلاش دارند بررسي صلاحيت‌ها در انتخابات را به عنوان يك اشكال نظام اسلامي مطرح كنند، مي‌فرمايند: «انتخابات در نظام جمهوري اسلامي يكي از بهترين، آزادترين و استانداردترين انتخابات در دنيا است»، سر تكان مي‌دهند اما در افكارشان به دنبال همان خط باطل مي‌دوند. 

چرايي و چگونگي پيگيري اين مسير از سوي عده‌اي در گفت و گوي خبرنگار روزنامه جوان با دو تن از نمايندگان مجلس بررسي شده است. 

برخي به جاي نظام سياسي، خود را معيار انتخابات مي‌دانند
نوذر شفيعي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نهم در اين باره معتقد است: كساني كه به انتخابات ايراد مي‌گيرند و گاه از استانداردهاي بين‌المللي حرف مي‌زنند، بايد مدل هم بدهند و به طور دقيق بگويند كدام استانداردها و در كدام كشورها و بر اساس چه نظام سياسي.
وي ادامه داد: اگر ما سيستم انتخاباتي جهاني را يكسان قلمداد كنيم، بسياري از موارد ديگر را نيز بايد يكسان قلمداد كنيم همچون اقتصاد، فرهنگ و نظام سياسي. در چنين حالتي طبيعي است كه نه فقط در امر انتخابات كه در بسياري از موارد ديگر هم بايد بر اساس يك سيستم ليبرال دموكراسي عمل كنيم. 

اين نماينده مجلس با بيان اينكه در حال حاضر حتي قطعنامه‌هاي سازمان ملل هم نظام سياسي كشورها را محترم مي‌داند، گفت: طبيعي است كه برخي موارد در تمامي كشورها مشترك است، انتخابات هم يك مكانيزم مشترك در بسياري از كشورهاست كه دموكراسي در آن تجلي مي‌يابد اما اين موارد مشترك ممكن است بر اساس نظام سياسي هر يك از كشورها داراي تفاوت‌هايي در تحقق و اجرا باشد. 

وي تأكيد كرد: نظام سياسي ما اسلامي است و بر اين اساس انتخابات و دموكراسي هم بايد برپايه اسلام باشد نه بر اساس ليبرال دموكراسي غربي. 

شفيعي خاطرنشان كرد: مشكلي كه اكنون برخي با انتخابات دارند اين است كه منظور از دموكراسي را فقط انتخاب خودشان مي‌دانند و هر چه غير از اين باشد را خلاف دموكراسي مي‌دانند. از اين باب است كه مدام به انتخابات اتهام مي‌زنند و مسائلي نظير استانداردهاي بين‌المللي را بهانه اين اقداماتشان قرار مي‌دهند. 

وي با تأكيد بر اينكه معيار انتخابات و استانداردهاي متعلق به آن در هر كشوري مطابق با نظام سياسي آن كشور است، گفت: برخي به جاي آنكه در انتخابات نظام سياسي را معيار قرار دهند، خود را معيار قرار مي‌دهند و از نگاه شخصي خود به انتخابات و استانداردها نگاه مي‌كنند. 

قانون انتخابات ما بي‌نقص‌ترين نسبت به ساير نقاط دنيا است
سيد رمضان شجاعي كياسري، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور نيز در اين باره تصريح كرد: بعد از گذشت ۳۴ سال از انقلاب اسلامي اين جفا در حق نظام است كه عده‌اي چنين ادبياتي را براي فعاليت‌هاي انتخاباتي خود انتخاب كرده‌اند. 

وي با بيان اينكه عده‌اي با انتخاب چنين ادبياتي در پي جلب توجه نگاه‌هاي سياسي به خود هستند، گفت: انتخابات در كشور ما طي ۳۴ سال گذشته ثابت كرده كه در يك مسير كاملاً آزاد، قانوني و استاندارد جلو رفته است، آنچنان كه گاهي اوقات فردي كه همه فكر مي‌كردند انتخاب مي‌شود، انتخاب نشد و گاهي اوقات فردي كه هيچ كسي تصور انتخاب وي را نداشت، انتخاب شد. 

اين نماينده مجلس با بيان اينكه انتخابات در نظام جمهوري اسلامي تجسم دموكراسي فراگير است، گفت: برخي در تبليغات انتخاباتي خود، شعارهاي تبليغاتي رسانه‌هاي بيگانه را مطرح مي‌كنند. اين ادبيات ژورناليستي و با ژست فضاي سياسي است كه انگشت اتهام را به سوي نظام مي‌گيرند.
وي خاطرنشان كرد: به جرئت مي‌توان گفت كه قانون انتخابات ما بي‌نقص‌ترين نسبت به ساير نقاط دنيا است و تمام استانداردهاي لازم نيز در آن رعايت شده است. منتها عده‌اي كه قصد حركت در مسير استاندارد و قانون را ندارند به جاي اصلاح خود در فكر تغيير استانداردها به ميل خود و بر اساس ذهن خود هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار