کد خبر: 515304
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۰
رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي مركز طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت:

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين ديدار كه جمعي از انديشمندان، نخبگان و اساتيد رشته‌هاي مختلف از دانشگاه و حوزه حضور داشتند، درخصوص مباحث علمي و تئوريك انجام گرفته براي طراحي مباني الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، بحث و تبادل نظر شد. رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار، طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را كاري بسيار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عميق خواندند و تأكيد كردند: لازمه تحقق الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت و رسوخ آن در ميان نخبگان، گفتمان‌سازي آن در جامعه است. 

ضرورت پرهيز از شتابزدگي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامي و طراحي يك تمدن جديد و پيشرفته در همه عرصه‌ها بر مبناي تفكر و انديشه اسلام است، بنابراين افق كار بايد بلندمدت و همراه با افزايش عمق، ديده شود. ايشان با اشاره به تحت تأثير بودن دنياي امروز از الگوي تمدن و پيشرفت غرب و تسلط تمدن غربي بر همه عرصه‌هاي زندگي، خاطرنشان كردند: در چنين شرايطي طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت نيازمند جرئت‌، شجاعت و انگيزه بسيار قوي است.
رهبر انقلاب اسلامي فكر و انديشه را روح اصلي اين حركت دانستند و با اشاره به قابل اصلاح بودن هرگونه نقص يا اشكال احتمالي در اين فرآيند بلند مدت افزودند: در اين حركت بايد ضمن پرهيز از هرگونه شتاب‌زدگي، از تجربه‌هاي جديد و استعدادهاي جوان نيز استفاده شود تا موتور حركت، هيچ‌گاه خاموش نشود.
بايد به جوان‌ها اعتماد كرد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حضور دانشمندان جوان و پرانگيزه و با نشاط كشور در مراكز علمي پيشرفته همچون فناوري‌هاي نانو و هسته‌اي و همچنين مراكز صنايع دفاعي، تأكيد كردند: بايد به جوان‌ها اعتماد كرد زيرا جوان و انگيزه و نشاط او تمام نشدني است.
رهبر انقلاب، مباني اسلامي را اساس كار در طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت دانستند و خاطرنشان كردند: در تمام مراحل طراحي اين الگو بايد مباني اسلامي به صورت جامع و دقيق مد نظر قرار گيرد و در اين خصوص هيچ ملاحظه و رودربايستي هم نشود. ايشان استفاده از ظرفيت حوزه‌هاي علميه را در اين موضوع ضروري و لازم برشمردند و افزودند: بايد در طراحي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، بر چهار عرصه فكر، علم، معنويت و زندگي تكيه شود كه در اين ميان موضوع «فكر» بنياني‌تر از بقيه عرصه‌ها است.
نشانه‌هاي انحطاط تمدن غربي
رهبر انقلاب اسلامي، تمدن غربي و مراحل شكل‌گيري، اوج و نهايتاً آشكار شدن نشانه‌هاي انحطاط آن در زمان كنوني را نمونه عيني به منظور بررسي اشكالات و نقايص يك تمدن دانستند و خاطرنشان كردند: تمدن غربي بر پايه تفكر اومانيسم و نگاه به قدرت سياسي و سپس نگاه سرمايه محور، شكل گرفته است و بعد از دوران اوج خود، اكنون نشانه‌هاي تباهي و انحطاط آن نمايان شده كه مهم‌ترين آن، انحطاط جنسي و رواج بي‌بندوباري‌هاي اخلاقي و جنسي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي ديگر از اشكالات اساسي تمدن غرب را، تعداد بسيار بالاي جنگ‌هاي ويران كننده در اروپا، در چند قرن اخير برشمردند و تأكيد كردند: بروز اشكالات و انحطاط‌ها در تمدن غرب، به دليل نبود معنويت بوده است. ايشان شرط اصلي ساختن يك تمدن پيشرفته و داراي كمترين اشكالات را، معنويت متكي بر دين اسلام دانستند و افزودند: معنويت ديني زمينه ساز شناخت استعدادها و بهره‌گيري مناسب از آنها و پيشرفت مطلوب در همه ابعاد و با كمترين آسيب خواهد بود.
براي الگوي پيشرفت گفتمان‌سازي كنيد
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه انجام اين كار بلندمدت و بسيار مهم و دقيق، نيازمند روحيه جهادي و اخلاص است، خاطرنشان كردند: گفتمان‌سازي شرط اصلي تحقق الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رسوخ اين الگو در فكر و جان نخبگان و سپس جوانان و آحاد مردم را منوط به گفتمان‌سازي دانستند و افزودند: بايد از طريق گفتمان‌سازي و بهره‌گيري از ديدگاه‌هاي نخبگان و صاحب نظران و با صبر و حوصله، الگويي فاخر، مستحكم و ارزشمند تدوين شود.
در ابتداي اين نشست آقاي دكتر صادق واعظ‌زاده رئيس مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت در سخناني با اشاره به روند شكل‌گيري مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت و ۲۸ انديشكده مرتبط با آن، به اقدامات صورت گرفته براساس وظايف مصوب اين مركز پرداخت.
دكتر واعظ‌زاده تعيين خطوط و زمينه‌هاي پژوهشي مورد نياز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، ايجاد هماهنگي ميان حلقه‌ها و كانون‌هاي تفكر و طراحي الگو در كشور، برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌هاي علمي و دوره‌هاي تخصصي، برقراري ارتباط با شخصيت‌ها و مجامع علمي، استفاده از ظرفيت‌هاي ملي در جهت گفتمان‌سازي و ترويج الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، بسترسازي براي حضور پرنشاط جوانان در عرصه تفكر و نظريه‌پردازي، طراحي و تدوين پيش نويس الگو مبتني بر ارزش‌ها و اصول و ارزيابي و آسيب شناسي و آينده پژوهي در پيشرفت كشور را از مهمترين سرفصل‌هاي كار مركز ملي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بيان كرد.
همچنين در ادامه شش نفر از اساتيد و صاحبنظران اين مركز از جمله آقايان حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيدحسين ميرمعزي از انديشكده عدالت، دكتر صالحي از انديشكده علم، حجت الاسلام و المسلمين دكتر علي دوست از انديشكده فقه و حقوق اسلامي، دكتر زاهدي وفا از انديشكده اقتصاد، دكتر زالي از كارگروه كشاورزي، دكتر ثبوتي از اساتيد دانشگاه و خانم دكتر فرهمندپور از انديشكده خانواده به طرح مباحث تخصصي مربوط به انديشكده‌هاي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار