کد خبر: 513702
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۰
دور تازه مذاكرات ايران و ۱+۵ فردا در قزاقستان از سر گرفته مي‌شود
252 نماينده مجلس: قطار هسته‌اي ايران هرگز متوقف نخواهد شد
هشتم اسفند دور تازه‌اي از مذاكرات ميان هفت قدرت برتر جهاني در قزاقستان رقم خواهد خورد. به رغم آنكه غرب در تلاش است با ايجاد بن بست در مسير مذاكرات به اهداف نامشروع خود دست يابد، اما پايبندي ايران به مسير مذاكرات و نشستن پشت ميز مذاكره با ۱+۵ حاكي از آن است كه جمهوري اسلامي ايران قبل از انتخاب هر گزينه ديگري، فقط به تداوم مذاكرات و تلاش براي پيشرفت و حل اختلافات در مسير مذاكرات فكر مي‌كند. اكنون اگرچه جمهوري اسلامي ايران به تناسب گزينه‌هاي انتخابي غرب، عمل مي‌كند اما خود را داراي دست برتر مي‌داند و در واقع با توجه به حسن عملكردي كه تاكنون داشته و پرهيز از تكرار خطاهاي بين‌المللي غرب همچون ساخت و استفاده از تسليحات كشتار جمعي، خود را داراي وزانت جهاني و خرد جمعي مي‌بيند. بر اين اساس در مذاكرات آتي مهمترين دستاوردي كه ۱+۵ بايد به دنبال آن باشد، اعتمادسازي و تلاش براي جلب نظر و اعتماد ايران است تا پس از آن جمهوري اسلامي درباره پيشنهادات ۱+۵ تصميم نهايي را بگيرد.
نتيجه نهايي مذاكرات در دست برتر ايران
قدرت امروز ايران براي تمام كشورهاي دنيا كاملاً پيداست تا آنجا كه امريكا به تازگي اعلام كرده مايل است در حاشيه مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ با طرف ايراني ديدار و گفت‌و‌گو داشته باشد.
اين البته بر عهده مقامات ايراني است كه تصميم بگيرند آيا ديدار و گفت و گو با بزرگترين ناقض حقوق بشر در جهان و دارنده بيشترين تسليحات كشتار جمعي صحيح و به نفع صلح جهاني و ملت‌هاي جهان هست يا خير، اما در هر حال تكاپوي امريكايي‌ها براي بر هم زدن مسير مذاكرات را نبايد ناديده گرفت. بنابراين جمهوري اسلامي ايران بايد با نگاه به سوء سابقه غرب، خصوصاً امريكا كه در پرونده بين‌المللي خود ثبت كرده‌اند، از بين تمام گزينه هايي كه در نظر دارد بهترين را انتخاب كند. ۱+۵ بايد نهايت تلاش خود را در اين مذاكرات به كار بندد و بداند كه نتيجه نهايي مذاكرات آتي بستگي به تصميم ايران دارد و تصميم ايران نيز بستگي به پيشنهاداتي دارد كه غرب پشت ميز مذاكرات ارائه مي‌كند. درست بر همين اساس سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي در دومين همايش سالانه مديران صنعت هسته‌اي كشور تأكيد كرد: «اميدواريم طرف غربي در مذاكرات آتي با يك راهبرد جديد و بدون اشتباهات گذشته بر سر ميز مذاكرات وارد شود، چراكه آنچه كه آنها به كار گرفته‌اند براي خود آنها نيز هزينه بر بوده است، بنابراين آنها بايد با راهبرد و پيشنهادات جديد در مذاكرات آلماتي وارد شوند و بتوانند از اين طريق اعتماد ملت ايران را جلب كنند.»
رعايت حقوق ملت ايران لازمه پيشرفت مذاكرات
خشم ملت ايران در برابر خشونت‌هاي قطعنامه‌اي غرب طي سال‌هاي اخير به حدي بوده است، كه كار ۱+۵ را در مذاكرات آتي به شدت سخت كرده است. همان طور كه دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز اعلام كرده آنها بايد تمام تلاش خود را در راستاي جلب اعتماد ملت ايران به كار بندند. ملت ايران بارها، خصوصاً در راهپيمايي روز ۲۲ بهمن ثابت كرده است كه در برابر تحريم هايي كه مستقيما حقوق بشر را نشانه گرفته است، قد خم نخواهد كرد و تا آخرين نفس ايستاده است و ايستادگي و مقاومت كنار هم را بيشتر از ايستادن كنار امريكا مي‌پسندد.
بنابراين نمايندگان ۱+۵ در حالي كه به نمايندگي از دولت متبوع خود پشت ميز مذاكرات حضور مي‌يابند، بايد از اين واقعيت مطلع باشند كه نمايندگان ايران نه تنها نماينده دولت جمهوري اسلامي محسوب مي‌شوند بلكه نماينده ملت ايران نيز هستند و حاضر به پذيرش پيشنهاداتي كه خلاف نظر جمعي مردم و خواسته عمومي ملت باشد، نيستند؛ خواسته‌هايي كه بارها در فريادهاي بلندي به ويژه در راهپيمايي روز ۲۲ بهمن اعلام شده است. اين شرايطي است كه اگرچه مذاكره را براي ۱+۵ در برابر قدرت ديگر جهاني يعني ايران سخت كرده است، اما قطعا اگر آنها به جاي پرونده‌سازي و اتهام بافي با كلاف دروغ و حركت با ژست قلدر دنيا در مسير قواعد و حقوق بين‌المللي حركت كنند و با استفاده از تجربيات گذشته و ابزار عقل و منطق به حقوق ملت ايران احترام بگذارند، نتيجه مطلوب دو طرفه كسب خواهد شد. در غير اين صورت همانطور كه رهبر معظم انقلاب به عنوان بزرگترين حافظ حقوق ملت ايران بارها اعلام كرده‌اند، جمهوري اسلامي ايران در برابر گزينه‌هاي غيرمعقول غرب يك قدم عقب نشيني نخواهد كرد و از حقوق مسلم خود نمي‌گذرد و در برابر هر انتخاب غرب، گزينه متناسب را انتخاب مي‌كند.
بيانيه ۲۵۲ نماينده مجلس در حمايت از منافع ملي
بيانيه ۲۵۲ نفر از نمايندگان مجلس در مورد دور آتي مذاكرات ايران با ۱+۵ كه روز يك‌شنبه در صحن علني مجلس قرائت شد نيز بيانگر آن است كه مسئولان و نمايندگان جمهوري اسلامي در يك پيوند عقيدتي با ملت ايران حاضر به عقب نشيني در برابر زورگويي و تهديد نيستند؛ حتي به اندازه يك قدم. در اين بيانيه اعلام شده است: با توجه به موضع منطقي و روشن نمايندگان ملت بزرگ ايران نسبت به موضوع هسته‌اي به عنوان حق مسلم ملت نكات ذيل را به عنوان تذكر و هشدار جدي مطرح مي‌نماييم:
۱- تيم مذاكره كننده با جديت از حقوق ملت ايران در چارچوب عهدنامه NPT و مقررات آژانس دفاع كند و هر گونه توافقي را بر مبناي اين حقوق و منافع ملي صورت دهد.
۲- از دو كشور روسيه و چين به عنوان اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل انتظار مي‌رود از زياده‌خواهي‌ها و درخواست‌هاي غيرمنطقي امريكا تبعيت نكنند و از اصول عهدنامه NPT به ويژه اصل ۴ كه حق داشتن فناوري هسته‌اي را به اعضا مي‌دهد، دفاع كنند و مخصوصا با روش‌هاي جديد و پليسي كردن عرصه اقتصاد جهاني توسط امريكا مقابله كنند.
۳- امريكا همه روش‌هاي جنگ رواني، صدور قطعنامه‌هاي غيرقانوني و اعمال تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي آزموده و پاسخ ملت بزرگ ايران را در سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران ‌ دريافت كرده است. بنابراين ادامه اين راه آب در هاون كوبيدن است.
پيشنهاد ما به عنوان نمايندگان ملت بزرگ ايران به امريكا و هم‌پيمانان غربي اين است كه واقعيت‌هاي هسته‌اي امروز جمهوري اسلامي ايران را بپذيرند و سياست تقابل را به تعامل تغيير دهند و بدانند كه قطار هسته‌اي ايران در چارچوب اهداف صلح‌آميز هرگز متوقف نخواهد شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار