کد خبر: 513469
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۵
رئيس مجلس روز گذشته ميزبان رئيس‌جمهور و رئيس قوه قضائيه بود
رسانه‌هاي داخلي خوشحال و رسانه‌هاي خارجي ناراحت، آن هم به خاطر فيصله پيدا كردن سوژه‌اي كه مدت‌ها دستمايه خبرسازيشان شده بود.
البته ديدارهاي سران سه قوه، خبري تازه براي آنها نبود و اين سه مسئول تراز اول كشوري بارها با يكديگر ديدار كرده‌اند، اما پس از ماجراي نامه‌نگاري‌هاي مكرر رئيس قوه مجريه و رئيس قوه قضائيه بر سر ديدار احمدي‌نژاد از زندان اوين و سپس ماجراي يك‌شنبه سياه مجلس كه باعث تيرگي روابط احمدي نژاد با برادران لاريجاني شد، اين نخستين ديداري بود كه ميان سران سه قوه برگزار مي‌شد. ديداري كه به دعوت علي لاريجاني رئيس قوه مقننه در بهارستان ترتيب داده شده بود و در خبرهاي منتشر شده نيز تأكيدي بر صرف ناهار توسط سران سه قوه صورت گرفته بود. ناهاري كه بسياري آن را «ناهار آشتي كنان» خطاب كردند. البته به رغم آنكه در تصاوير منتشر شده از اين ديدار فضاي مثبتي توأم با لبخند سران سه قوه به يكديگر و فشردن گرم دست‌هاي يكديگر ترسيم شده بود اما بازهم رسانه‌هاي خارجي از تب و تاب فرو ننشستند و تلاش كردند از اين فضا نيز سوژه‌سازي كنند و خط خبري خود را ادامه دهند. در اين بين مهمترين بهانه عدم روبوسي ميزبان با رئيس‌جمهور بود.
اما با تمام فضا‌سازي‌هاي صورت گرفته توسط رسانه‌هاي بيگانه، آن چيز كه مشخص است وجود فضاي مطلوب و دوستانه در ميان سران سه قوه پس از توصيه‌ها و اتمام حجت مقام معظم رهبري است.
البته اين موضوع را مي‌توان در سخنان ميزبان كه پس از ناهار آشتي كنان به ميان خبرنگاران آمده بود هم درك كرد.
مجلس آماده تسريع در بررسي بودجه است
علي لاريجاني رئيس مجلس پس از پايان نشست ديروز سران سه قوه، در خصوص علت برگزاري اين جلسه و همچنين مذاكرات صورت گرفته ميان سران سه قوه مي‌گويد: اينگونه جلسات هر از چند گاهي تشكيل مي‌شود و عمدتا درباره مسائل مختلف داخلي، بين‌المللي و منطقه‌اي است كه در اين جلسه نيز حوادث مهم منطقه مانند سوريه، فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور، بودجه و كيفيتي كه در تنظيم آن رعايت شده و موضوع گراني‌ها صحبت شد. لاريجاني همچنين ادامه مي‌دهد: در خصوص گراني، تمهيداتي براي كنترل تورم انديشيده شد و اينكه چگونه توليد كشور از طريق صندوق توسعه رونق پيدا كند و لايحه بودجه به نحوي باشد كه به كمك توليد آيد و اينها روش‌هايي است كه در مسير كار بيشتر درباره جزئيات آن بحث خواهد شد.
بودجه موضوع مذاكرات روساي ۳ قوه
اما در حالي كه رئيس‌جمهور در آخرين سال حضورش در قوه مجريه، حاضر نشد سنت تأخير در ارائه بودجه را كنار بگذارد و همين موضوع زمينه‌ساز انتقاداتي عليه وي شده است، علي لاريجاني از گفت‌وگو در خصوص زمان ارائه لايحه بودجه به مجلس توسط رئيس‌جمهور سخن به ميان مي‌آورد و مي‌گويد: اعلام كردند لايحه بودجه در حال چاپ و تكثير است تا هر چه سريع‌تر به مجلس ارائه شود كه در صورت انجام مقدمات، فردا و در غير اين صورت در جلسه بعد تقديم خواهد شد.
لاريجاني همچنين از اعلام آمادگي مجلس براي بررسي هرچه سريع‌تر لايحه بودجه نيز خبر داد.
البته رئيس مجلس شوراي اسلامي از ارائه بودجه چند دوازدهم دولت به مجلس ابراز بي‌اطلاعي كرد و افزود: با توجه به اينكه مجلس در اين فرصت كوتاه نمي‌تواند كل لايحه بودجه را بررسي كند لايحه چند دوازدهم ضروري است.
رئيس قوه مقننه همچنين تصريح كرد: پس از دريافت لايحه بودجه مجلس به سرعت كار بررسي آن را آغاز خواهد كرد و نمايندگان فرصتي براي ارائه پيشنهادهاي خود خواهند داشت و سپس در كميسيون تلفيق و صحن بررسي مي‌شود و در صورتي كه كارها تمام نشود بحث چند دوازدهم مطرح مي‌شود.
گراني‌ها، نقل جلسه ناهار
در عين حال موضوع گراني‌هاي اخير در كشور كه اين روزهاي نقل بسياري از محافل است نيز به محفل روسا‌ سه قوه هم راه پيدا كرده و آن طور كه علي لاريجاني مي‌گويد، گفت‌وگوهايي نيز در خصوص آن صورت گرفته است، گرچه وي نگفت كه آيا تصميمي عملي براي بهبود شرايط اقتصادي كشور آن هم در آستانه سال نو اتخاذ شده است يا خير. وي در مورد گراني‌ها و تأكيدات رهبر معظم انقلاب توضيح داد: ما در اين جلسه وجهه همت خود را در اين خصوص قرار داده بوديم كه چگونه مي‌شود در مسائل معيشتي مردم به آنها كمك كرد، به گونه‌اي كه مسائل حاشيه‌اي بر آن سايه نيندازد.
وي بيان كرد: براساس فرمايش‌هاي مقام معظم رهبري، مسائل اصلي كشور بايد در اين جلسات مدنظر قرار گيرد، ما اين جلسه از سران قوا دعوت كرديم تا با بحث راجع به اين موضوع، محور كار را بر رونق توليد قرار دهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين ادامه داد: اگر بخواهيم اشتغال در كشور ايجاد شود و نقدينگي به سمت توليد برود، بايد زمينه‌هاي رونق توليد فراهم شود و اين كار با روش‌هاي مختلف، اعم از اصلاح نظامات بانكي كه براي توليد كننده نفع داشته باشد، لحاظ كردن شرايطي در بودجه و قانونگذاري مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به طرحي در مجلس توضيح داد: طرحي در مجلس براي رونق توليد آماده شده كه اگر به بودجه سال آتي برسد در داخل لايحه بودجه تعبيه خواهد شد و كارهاي جزئي آن در كميسيون‌ها در حال انجام است.
سخني از عيدانه
در عين حال، مجلس و دولت نشست‌هاي مشترك منظمي نيز در خصوص وضعيت اقتصادي كشور داشته‌اند كه لاريجاني در خصوص يكي از مهمترين مصوبات اين جلسات كه همان موضوع عيدانه معروف است هم خبري به ميان كشيد و گفت: در جلسات دولت و مجلس ما به اين نتيجه رسيديم كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري نيز بود كه با تهيه بسته‌اي به مردم كمك كنيم و اين تصميم‌گيري انجام شد و به زودي نيز اجرا مي‌شود. اين جلسه پس از ۹۰ دقيقه بحث و تبادل نظر ميان روساي سه قوه به اتمام رسيد و روساي قوه قضائيه و مجريه در حالي كه با استقبال علي لاريجاني به بهارستان آمده بودند، با بدرقه وي بهارستان را ترك كردند‌.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار