کد خبر: 513258
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
تمهيد جديد وزارت نفت براي بهره برداري از فازهاي در حال ساخت عسلويه

به گزارش «جوان» آسمان پارس جنوبي ابري شده است و تحقق پروژه‌هاي ۳۵ ماهه پايان خوشي ندارد. هر چند كه برخي از اين پروژه‌ها ساليان گذشته در رده‌هاي طرح‌هاي نفتي دولت قرار گرفته و تا پايان سال به بهره برداري نمي‌رسد. همين وضعيت باعث شده است تا وزارت نفت در برنامه ريزي‌هاي خود تزريق اعتبار به پارس جنوبي را اولويت بندي كند.
معاون وزير نفت در برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري در پاسخ به اينكه چرا برخلاف وعده داده شده فاز ۱۵ و ۱۶ ميدان گازي پارس جنوبي در پاييز امسال به بهره‌برداري نرسيد؟ گفت: تا چند روز ديگر با استفاده از گاز ساير فازها پيش راه‌اندازي پالايشگاه اين دو فاز آغاز مي‌شود.
به گفته محسن خجسته مهر، مرحله پيش‌ راه‌اندازي اين دو فاز ميدان گازي پارس جنوبي دو تا سه ماه به طول خواهد انجاميد.
معاون وزير نفت در مورد اينكه از گاز فاز ۶ تا ۸ و ۱۲ ميدان گازي پارس جنوبي براي راه‌اندازي پالايشگاه اين دو فاز استفاده خواهد شد با تأكيد بر اينكه براي تامين گاز مورد نياز پالايشگاه مشكلي نداريم، توضيح داد: براي تامين گاز پالايشگاه موارد مختلفي در نظر گرفته شده است كه فاز ۶ تا ۸ يكي از آن موارد است اما گاز فاز ۱۲ به دليل دور‌بودن از فاز ۱۵ و ۱۶ امكان تزريق به پالايشگاه را ندارد.
معاون وزير نفت در برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري در مورد زمان توليدي‌شدن فاز ۱۵ و ۱۶ با توجه به اينكه تاكنون حفاري ۲۲ حلقه چاه آن به‌طور كامل به پايان نرسيده و عرشه‌هاي آن ساخته و نصب نشده است نيز وعده داد كه توليد گاز از اين دو فاز در خرداد‌ماه ۱۳۹۲ محقق مي‌شود.
وي اذعان كرد: در صورتي كه حفاري چاه‌هاي فاز ۱۵ و ۱۶ تمام نشود گاز مورد نياز پالايشگاه از جاي ديگر تامين و تنها از واحد شيرين‌سازي آن استفاده خواهد شد.
معاون وزير نفت در مورد توليد گاز از پنج فاز جديد ميدان مشترك پارس جنوبي گفت: در سال آينده فاز‌هاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ به‌طور قطعي به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد.
عضو كميسيون انرژي در همين رابطه با اشاره به تأخيرهاي فراوان در اجرا و راه‌اندازي فازهاي ۱۵ و۱۶ پارس جنوبي گفت: در راه‌اندازي فازهاي پارس جنوبي ضعف‌هاي گسترده‌اي وجود داشته كه عواملي همچون ضعف مديريتي دولت، نبود نقدينگي، كمبود سرمايه لازم و تحريم‌هاي اقتصادي در راه اندازي اين پروژه تاثيرگذار بوده است.
خليل جعفري با انتقاد از روند كند راه‌اندازي فازهاي پارس جنوبي، افزود: در شرايط كنوني و به دليل مشكلات موجود در كشور براي سرمايه‌گذاري، بهره‌برداري از فازهاي پارس جنوبي به تأخير افتاده، كه اين امر موجب شده است تا كشورهايي همچون قطر از اين ضعف استفاده كرده و به بهره‌برداري روز افزون ميادين گازي پارس جنوبي روي آورند.
وي با بيان اينكه در اولويت‌بندي‌هاي مالي دولت تناقض وجود دارد تصريح كرد: كمك عيدانه دولت بايد به دهك‌هاي پايين جامعه اختصاص يافته ومابقي سرمايه‌هاي كشور صرف سرمايه‌گذاري در اموري همانند فازهاي ۱۵و۱۶ پارس جنوبي شود.
عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به اين امر كه دولت بايد در سرمايه‌گذاري‌هاي خود در پروژه پارس جنوبي دقت بيشتري داشته باشد، خاطر نشان كرد: ضعف مديريت در سرمايه‌گذاري يكي از دلايل تأخير در بهره‌برداري از فازهاي ۱۵و۱۶ پارس جنوبي شده، لذا در اين امر دولت بايد در سرمايه گذاري‌هاي خود در پارس جنوبي دقت بيشتري داشته تا بتوانيم با افزايش برداشت از اين ميادين درآمدهاي بيشتري كسب كنيم.
در اين باره وعده تكميل پالايشگاه و توليد گاز از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي از پاييز سال ۱۳۸۹توسط مديران نفتي داده شد، اما با گذشت حدود شش سال از امضاي قرارداد اين طرح توسعه‌اي و وعده‌هاي متفاوت از سوي مسئولان براي تكميل اين دو فاز، پيشرفت پروژه نشان مي‌دهد كه آخرين وعده نفتي‌ها براي توليد گاز از فاز ۱۵ و ۱۶پارس جنوبي در امسال نيز محقق نخواهد شد.
هدف‌ از طرح توسعه فاز ۱۵و ۱۶ پارس جنوبي توليد روزانه ۵۰ميليون متر مكعب گاز طبيعي، ۸۰هزار بشكه ميعانات گازي، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه يك ميليون تن گاز مايع (ال. پي. جي) و يك ميليون تن اتان است كه درآمد حاصل از فروش محصولات توليدي آن معادل سه ميليارد دلار تخمين زده شده است.
تاسيسات‌ دريايي‌ و ساحلي‌ اين‌ دو فاز مشترك گازي از دو سكوي‌ حفاري‌ توليد شامل‌ ۲۴ حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ۳۲ اينچ‌ دريايي‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقريبي‌ ۱۰۰ كيلومتر، دو خط‌ لوله‌ ۵/۴ اينچي‌ انتقال‌ محلول‌ گلايكول‌ به‌ طول‌ تقريبي‌ ۱۰۰ كيلومتر، واحدهاي‌ شيرين‌سازي‌ گاز و سرويس‌هاي‌ جانبي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار