کد خبر: 511763
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
انتقاد صريح نمايندگان مجلس از اجرا نشدن وعده‌هاي دولت
حالا تنها چهار ماه مانده به پايان فعاليت دولت دهم، بسياري اينگونه انتقاد مي‌كنند كه دولت تكميل طرح‌هاي نيمه تمام را فراموش كرده و از يك سو درگير بازي‌هاي انتخاباتي شده و از سوي ديگر وقتش را به جدال با ديگر مسئولان كشور مي‌گذراند. اين در حالي است كه خود دولتي‌ها هم در مقابل افكار عمومي بارها سخن از لزوم اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام به ميان آورده‌اند و مدعي هستند كه قرار است اين پروژه‌ها تحت عنوان طرح‌هاي «مهر ماندگار» به اتمام برسد، كه البته نمايندگان مجلس معتقدند دولت اين وعده را ناديده گرفته است. 

دولت و بازي‌هاي انتخاباتي
اما در حالي كه كشور در حال پشت سر گذاشتن بي‌سابقه‌ترين تحريم‌هاي اقتصادي جهان است و نياز فراواني به انجام فعاليت‌هاي اقتصادي براي عبور از اين شرايط دارد، در اين بين مهمترين اقدامي كه موضوعات اصلي كشور را به حاشيه برده، پرداختن به انتخاباتي است كه قرار است چهار ماه ديگر در كشور برگزار شود. اين ورود زودهنگام به فضاي انتخاباتي آفتي است كه همواره در داخل كشور وجود داشته، اما امسال گويا روند تغيير و تحولات به گونه‌اي است كه جريانات سياسي و مسئولان علاقه زيادي دارند كه بسيار زودتر به استقبال اين رويداد مهم بروند. اين آفت به حدي جدي بود كه شخص مقام‌معظم رهبري نيز در آن ورود كردند و در ديدارشان با بسيجيان استان خراسان شمالي عنوان كردند كه ورود زودهنگام جريانات مختلف به انتخابات را هرگز تأييد نمي‌كنند. حال همين ورود زود‌هنگام به عرصه انتخابات باعث شده كه مسئولان كشور نقش‌هاي اصلي خود را براي خدمت به مردم فراموش كنند. 

اختلافات مسئولان و زمين ماندن واجبات كشور
علاوه بر اين، يكي ديگر از مهم‌ترين دلايلي كه مي‌توان با استناد به آن عنوان كرد كه مسئولان كمتر تلاشي براي حل مشكلات عمومي و اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام كردند، وجود برخي اختلافات ميان آنان بود كه اين اختلافات به رغم تأكيدات رهبر معظم انقلاب به سطح افكار عمومي راه يافت و همين دستاويزي را براي دشمنان سودجو به وجود آورد كه در آتش اين اختلافات بدمند و مسئولان را به جاي پيگيري امور كشور، درگير رفع و پاسخگويي به اتهاماتي بكند كه به ايشان وارد شده است. ماجرايي كه زمينه‌ساز آن شد كه اوقات طلايي مسئولان كشور تلف شود. 

علاوه براين عدم تلاش اثرگذار براي رفع مشكلات اقتصادي كشور به ويژه در حوزه ارز خود عامل مهم ديگري شد كه بسياري از كارخانه‌ها و توليدي‌هاي كشور با مشكلاتي از قبيل تهيه مواد اوليه و كاهش فروش مواجه شوند و همين موضوع خود به توليد ملي كشور ضربه وارد كرد. ماجرايي كه باعث شد بيشترين گلايه و شكايت مردم از وضعيت اقتصادي كشور باشد و هزينه‌هاي زيادي را نيز در اين خصوص بپردازند. 

انتقاد مجلس از دولت اما به راستي وعده‌هاي دولت در خصوص اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام در كشور تا چه اندازه عملي شده است؛ ‌وعده‌هايي كه بخش عمده‌اي از آن مربوط به سفرهاي استاني است كه تيم دولت در طول نزديك به هشت سال گذشته در كشور داشته است. اين سؤالي است كه از ابراهيم آقا محمدي، نماينده مردم خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي و همچنين منصور حقيقت‌پور، نماينده مردم اردبيل در مجلس پرسيده‌ايم. در همين خصوص ابراهيم آقا محمدي معتقد است كه وعده‌هاي دولت در طول سه سفر استاني به لرستان بسيار زياد بوده اما ميزان كمي از اين وعده‌ها و مصوبات به نتيجه رسيده است. 

وي ادامه مي‌دهد: به طور مثال در اولين سفر استاني دولت مصوب شد كه دهكده المپيكي در لرستان با بودجه ۲۳۰ ميليارد توماني احداث شود. اين پروژه در دومين سفر استاني دولت نيز بارديگر تصويب شد در حالي كه حتي كوچكترين كاري براي شروع اين پروژه صورت نگرفته بود. در نهايت بار سوم اين دهكده المپيك تبديل به مجتمع ورزشي شد و بارديگر احداث آن جزو مصوبات دولت بود با اين تفاوت كه بودجه احداث آن به ۳۵ ميليارد تومان كاهش يافت اما هنوز هم يك ريال براي ساخت اين پروژه اختصاص نيافته است. 

نماينده مردم خرم آباد در مجلس ادامه داد: نمونه ديگر اين پروژه‌ها ساخت سد كاكارضا بود كه كار احداث آن در سال ۸۳ و پيش از دولت آقاي احمدي‌نژاد آغاز شده بود اما بار ديگر احداث آن در جلسه استاني دولت تصويب شد و با گذشت نزديك به ۹ سال از آغاز اين طرح و تصويب دوباره آن، فقط ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. 

ابراهيم آقا محمدي در خصوص وضعيت مسكن مهر اين استان نيز گفت: در خصوص مسكن مهر نيز با وجود تمام قول‌هاي دولت، وضعيت مناسبي نداريم و فقط نزديك به ۳۰ درصد توفيق حاصل شده است.
اين نماينده مجلس ضمن اشاره به پروژه‌هاي ديگر اين استان كه به تصويب رسيده اما اجرايي نشده است، در خصوص علت عدم اجراي مصوبات گفت: به نظر من اجرا نشدن به موقع اين مصوبات به دليل عدم اعتقاد مسئولان به اين پروژه‌ها، بي‌انگيزگي، بي‌توجهي و كم‌كاري بوده است. آقا محمدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وضع تحريم‌ها در عدم انجام مصوبات دولت نقش داشته است يا خير، گفت: من معتقدم مصوبات دولت نبايد روي كاغذ بماند. بحران اقتصادي ما در سال ۹۱ آغاز شده و قبل از اين سال از نظر اقتصادي شرايط بسيار خوبي داشتيم و اين موضوع نمي‌تواند دليل خوبي براي پوشش گذاشتن بر كم‌كاري‌ها باشد. 

وي ادامه داد: خود آقاي رئيس‌جمهور در دومين سفر خود به استان لرستان به صراحت عنوان كرد كه در طول مدت سفر اول تا سفر دوم، هيچ جهشي در لرستان شكل نگرفته است. 

نماينده مردم خرم آباد در مجلس، استان لرستان را داراي بيشترين نرخ بيكاري در كشور معرفي كرد و گفت: مردم نسبت به اين وضع بسيار معترض هستند و بيشترين ميزان مراجعين به اينجانب در خصوص يافتن شغل است. علاوه بر اين بسياري از كارگاه‌هاي خصوصي در اين استان به دليل عدم تأمين تسهيلات عملا تعطيل هستند. اين در حالي است كه مردم لرستان جزو ولايتمدارترين مردم ايران هستند كه هزينه‌هاي فراواني را براي انقلاب و نظام پرداخت كرده‌اند. 

آقامحمدي خاطرنشان كرد: البته دولت خوشش نمي‌آيد كه بگوييم كار نشده اما متأسفانه بايد بگوييم مديراني كه در اين خصوص ضعف داشتند و يكي از مهمترين عوامل عدم انجام كار بودند، امروز ترفيع جايگاه گرفته‌اند. 

دولت دهم كمتر از دولت نهم كار كرده است
همچنين منصور حقيقت‌پور، نماينده مردم اردبيل در مجلس نيز با اشاره به توفيقات دولت نهم در خدمت‌رساني به مردم، عنوان كرد: بر خلاف دولت نهم كه دولتي به نسبت موفق در ارائه خدمت به مردم بود، دولت دهم هيچ كار مفيدي براي آباداني اردبيل انجام نداده است. وي در ادامه افزود: متأسفانه تصميمات دولت دهم همگي احساسي، بدون مطالعه و بي‌پشتوانه و تنها براي دلخوش كردن مردم بود. 

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: دولت در آخرين سفر خود به استان اردبيل به مردم قول داد كه راه آهن اردبيل به ميانه را تا خردادماه سال ۹۲ به پايان برساند اما تنها چهار ماه مانده به زمان مقرر، اين پروژه تنها ۳۲ درصد پيشرفت داشته است. علاوه بر اين دولت بودجه ۵۰ ميليارد توماني را براي عمران شهري اردبيل تصويب كرد اما تا به امروز ۵۰ ريال از اين اعتبار را به استان اختصاص نداده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار