کد خبر: 501313
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
گفت و گو با مدير عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
وحيد مهري
با توجه به جوسازي‌هاي اخير رسانه‌هاي مختلف در مورد نمايش ترن، لطفاً گزارشي از روند توليد اين نمايشنامه و اتفاقاتي كه تا امروز افتاده است، بيان بفرماييد؟
نمايش ترن يكي از ده‌ها اثري است كه در سال‌ جاري براي توليد به انجمن پيشنهاد شد و ما از همان ابتدا با توليد اين اثر كه بر اساس موضوع شهدا بود، موافقت كرديم. البته ‌به‌رغم روال معمول كه ما عمدتاً ابتدا روي متن توافق مي‌كرديم، اين اثر فاقد متن نمايشي بود. از آنجا كه جناب آقاي دهقان تقاضا داشتند نمايش به صورت كارگاهي و همزمان با توليد متن تمرينات هم آغاز شود ما بنا را بر اعتماد گذاشتيم با اين قيد كه پس از پايان تمرينات و در بازبيني به توافق نهايي برسيم. انجمن وظيفه دارد درباره موضوعات ارزشي و معنوي اثر توليد نمايد و اين اثر هم قرار بود پيرامون شهداي گرانقدر و گمنام هشت سال دفاع مقدس توليد شود. بنابراين با توجه به ظرفيت گروه نمايشي و توان بالايي كه در اين گروه ديده شد، انجمن تمايل خود را براي همكاري نشان داد. آنچه بين ما و جناب آقاي دهقان توافق شد، اين بود كه توقعات انجمن و بنياد فرهنگي روايت را پيرامون موضوع شهدا و جامعه تأمين نمايد. در بازبيني‌هاي انجام شده مواردي ديده شد كه به نظر ما تا حدودي با آنچه توافق كرده بوديم، مغايرت داشته بنابراين طي چند جلسه كه خيلي خوب و دوستانه هم برگزار شد، نكات مورد بحث مطرح و بخشي از آنها اصلاح شد و ما همچنان بر سر توافق و قراري كه گذاشتيم، هستيم و اميدواريم كه مشكلات موجود كه عمدتاً در متن وجود داشته برطرف و هرچه زودتر اين اثر آماده اجرا گردد.

با توجه به آغاز نمايش به طور شفاف و صريح موضع بنياد روايت و انجمن تئاتر در قبال اين نمايش چيست؟
هم بنياد و هم انجمن تئاتر به صورت ضمني و توافقي آمادگي خود را براي همكاري با اين گروه اعلام كرده‌اند اما ما در بنياد يك وظيفه ذاتي داريم و آن هم نگهباني از ارزش‌هاي معنوي شهيدان و ايثارگران هشت سال دفاع مقدس مي‌باشد و به هيچ قيمتي حاضر نيستيم از اين ارزش‌ها عدول كنيم. امروز ما خودمان را در خط اول مبارزه با تهاجم فرهنگي مي‌بينيم بنابراين نه تنها قرار نيست كه بگذاريم خدشه‌اي به آن دوران طلايي هشت سال دفاع مقدس وارد شود بلكه وظيفه داريم از زمينه‌ها و قابليت‌هاي آن عصر با شكوه به نفع امروز براي ساختن يك تمدن و فرهنگ غني و سرشار از معرفت استفاده نماييم. شايد به همين خاطر است كه بين نگاه ما و متن اندكي اختلاف‌نظر وجود دارد با اين حال نگاه ما كاملاً مثبت است و آمادگي لازم را هم براي حمايت از اين اثر را داريم اما قطعاً تلاش خواهيم كرد تا با هماهنگي با گروه نمايشي به خصوص كارگردان و نويسنده محترم موانع را برطرف نماييم.

اخيراً خبرهاي مختلفي درباره‌ اين نمايش در رسانه‌ها منعكس شده و غالباً از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان حامي اين نمايش ياد شده است. نظر شما چيست؟
هر گونه اطلاع‌رساني مبني بر حمايت اين انجمن و بنياد فرهنگي روايت الزاماً بايد توسط روابط عمومي انجمن تئاتر اعلام شود و خارج از اين منبع خبري مورد تأييد ما نخواهد بود و ما همچنان منتظر خواهيم ماند تا موارد مورد توافق در اثر ديده شوند و مبنا و ملاك هم متن نمايشي و آنچه در اجرا روي صحنه خواهد رفت، مي‌باشد.

و سخن آخر
حقيقت اين است كه ما در بحث شهدا، كاملاً آرمان‌گرا هستيم و انتظار داريم كه اگر اثري توليد مي‌شود، شخصيت والاي شهيدانمان را آنگونه كه خداوند تبارك مي‌فرمايند به تصوير بكشيم. خانواده‌هاي اين عزيزانمان هم به همين‌گونه است. بازماندگان و خانواده‌هاي شهيدان، اصل و اساس ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس هستند بنابراين آرمان ما اين است كه اثري توليد شود كه در خور شأن اين عزيزان باشد در اين صورت دست هنرمند را هم مي‌بوسيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار