کد خبر: 498562
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
گفت‌وگوي «جوان» با سيد عليرضا سجادپور معاون امور فعاليت‌هاي سينمايي و سمعي و بصري سازمان سينمايي:
اظهارات روز گذشته سخنگوي شوراي صنفي نمايش در اين خصوص كه در صورت كمك مالي نكردن به سالن‌هاي سينما، از دو هفته ديگر هيچ سالني در ايران قادر به اداره امور خود نخواهد بود و به همين دليل سالن‌ها مجبور خواهند شد كركره خود را پايين بكشند، در كنار نامه روز گذشته سينماداران به سازمان سينمايي مبني بر اينكه بعد از پايان اكران چهار فيلم جديد كه از ۸ آذر به روي پرده مي‌روند ديگر هيچ فيلمي را نمايش نخواهند داد، ما را بر اين داشت كه گفت‌وگويي با سيد عليرضا سجادپور، معاون امور فعاليت‌هاي سينمايي و سمعي و بصري سازمان سينمايي داشته باشيم و در خلال اين گفت‌وگو دريابيم سرانجام بحران ريزش شديد مخاطب، هزينه‌هاي سرسام‌آور نگهداري سالن‌هاي سينما و درخواست سينماگران براي توقف اكران به كجا خواهد رسيد.

آقاي سجادپور، سازمان سينمايي چه تمهيدي را براي ماجراي توقف اكران در سينماهاي كشور و حاشيه‌‌هايي كه در روزهاي اخير به اوج خود رسيده، در نظر گرفته است؟
مشكلات سينماداران و ناهماهنگي ميان دخل و خرج در برخي از سالن‌هاي سينماي كشور مسئله تازه‌اي نيست و دست كم ۱۰ تا ۱۵ سال است كه اين مشكل گريبان سينماي كشور را گرفته است به خصوص پس از جريان سياست‌هاي دولت اصلاحات و اتفاقاتي كه منجر به ريزش شديد مخاطب در سينماي ايران شد و مخاطب را تا هفت برابر كاهش داد. مشكلات سينماي ايران از همان زمان شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در يك برهه زماني و حتي در دهه ۸۰ تعداد مخاطب در سينماهاي ايران به كمتر از ۹ميليون نفر رسيد. آن روزها هم سينماداران از وضعيت اقتصادي نامناسبشان بسيار گله‌مند بودند. در چند سال گذشته اتفاقات مثبتي رخ داد و فضا بهتر شد. بحث هدفمندي يارانه‌ها در دو سال گذشته به عنوان يك جراحي اقتصادي و اتفاق مهم در كشور كه مورد تأييد هم بود، رخ داد و همه اقشار جامعه بار اين طرح را به دوش كشيدند، سينما‌داران هم از اين موضوع مستثني نبودند. در همان موقع ما تمهيداتي انديشيديم تا سينماداران براي افزايش شديد هزينه حامل‌هاي انرژي‌شان به مشكل برخورد نكنند. در همان روزها هم خبر تعطيلي سينماها به دليل پول آب و برق به گوش مي‌رسيد كه من در همان روزها هم اعلام كردم كه به هيچ وجه اين اتفاق نخواهد افتاد و ديديد كه نيفتاد. اما يك سالي است كه وضعيت نامناسب اكران، سينماگران را با مشكلات بسياري روبه‌رو كرده است. 

به هر حال شرايط اقتصادي كشور همه را درگير خود كرده و هر قشري به نوعي با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كند اما ما به عنوان بخش دولتي و صاحبان سينماها به عنوان بخش خصوصي در تلاش و تعامل هستيم تا راه‌حل‌‌هايي براي خروج سينما از مشكلات را پيدا كنيم. در ابتداي امسال به دليل دخالت برخي نهادهاي غير‌مسئول، وضعيت اكران قدري آشفته شد، اما اين روزها شرايط اكران عادي‌تر شده و به اصطلاح روي غلتك افتاده است و ما قطعاً تمام تلاشمان را مي‌كنيم تا اكران وضعيت طبيعي خود را حفظ كند و تمهيداتي هم انديشيده‌ايم. در خصوص بحث ماليات‌ها سنگين سينماها هم در تلاشيم از راه‌ها قانوني وارد عمل شويم. البته سازمان سينمايي مانند همه سازمان‌هاي دولتي ديگر امسال به دليل شرايط اقتصاد مقاومتي در مضيقه مالي به سر مي‌برد اما با وجود محدوديت منابع مالي، بخشي از اين منابع را صرف حمايت از بخش اكران و نمايش سينماها خواهيم كرد و تمام تلاشمان را به كار مي‌گيريم تا سالن‌هاي سينما به عنوان آخرين زنجيره نمايش فيلم آسيب نبينند تا اكران پر رونق و پر‌شور به كار خود ادامه دهد. با توجه به اينكه فيلم محصولي فرهنگي است، اگر دخل‌و‌خرج سينماگران با هم همخواني نداشته باشد، اين وزارت ارشاد و سازمان سينمايي است كه بايد به داد اين مؤلفه فرهنگي كشور برسد و از آن حمايت كند. ما بايد از سينما حمايت كنيم و اين كار را هم مي‌كنيم. اما سينما هم بايد بتواند مخاطب را جذب كند و مردم بايد به سالن اعتماد كنند و فيلم‌ها هم بايد به اندازه كافي جذاب باشند. در عين حال دولت هم حمايت‌هاي فرهنگي خود را از سينما خواهد داشت و بخشي از منابع محدود ما حتماً صرف حمايت از بخش نمايش و اكران سينماها خواهد شد.

مسئله‌اي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، اين است كه تجهيزات سينماهاي ما فاصله زيادي با معيار‌هاي بين‌المللي دارند. در اين خصوص سازمان سينمايي چه برنامه‌اي براي بهبود تجهيزات سينمايي دارد؟
در سال‌هاي گذشته در وضعيت زيرساخت‌هاي سينما هم پيشرفت‌هاي مشهودي اتفاق افتاده است و بسياري از سالن‌هاي سينما با كمك دولت بازسازي و نوسازي شده‌اند. در همين سال جاري ما تعداد قابل توجهي از سينماها را به سيستم‌هاي ديجيتال مجهز كرده‌ايم تا از مشكلات كپي، مسائل مواد خام، تحريم، قيمت گران و حمل و نقل دشوار پرهيز كنيم و در اين جهت تا جايي پيش رفته‌ايم كه تا پايان امسال بيش از نيمي از سينماهاي تهران و شهرستان به سيستم‌هاي ديجيتال مجهز خواهند شد و اين قدم بزرگي براي گستردگي اكران در سراسر كشور، ايجاد عدالت اكران و جذب مخاطب بيشتر است. البته مشكلات اين روزهاي سينماگران به دليل بالا بودن هزينه‌ها و ماليات گزاف است كه ما در يك حركت موازي سعي مي‌كنيم كه هم حمايت فرهنگي از سالن‌هاي سينما داشته باشم و هم از طريق قانون فشار ماليات بر سينما‌داران را به حداقل برسانيم البته برخي از اين مسائل بر عهده نهادهاي غير‌دولتي است اما ما سعي مي‌كنم با استفاده از ظرفيت‌هاي قانون، دغدغه صاحبان سينماها را كاهش دهيم.

وضعيت آتي اكران سينما را چگونه پيش‌بيني مي‌كنيد؟
به نظر من تا پايان سال از اكران موفق و قابل قبولي برخوردار مي‌شويم و ساير فيلم‌هايي كه در انتظار نمايش هستند هم روند رو به رشدي در فروش سينماي امسال ايجاد خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار