کد خبر: 458162
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸
رئيس بسيج طلاب و روحانيون در گفت‌وگو با «جوان» مطرح كرد

مصطفي شاه‌كرمي | متأسفانه به رغم فعاليت‌هاي بسيار زياد اين قشر از بسيج آنگونه كه شايسته و بايسته است همت و تلاش آنها در معرض نقد و نظر مردم و اهل علم و انديشه شريف كشورمان قرار نگرفته است. به همين منظور و براي آشنايي بيشتر با بسيج طلاب و روحانيون گفت‌وگويي با روحاني بسيجي نصيرالدين يعقوبي، مسئول سازمان بسيج طلاب و روحانيون كشور كه داراي مدرك تحصيلات حوزوي اتمام سطح و دانشگاهي كارشناسي ارشد در رشته فقه و مباني حقوق اسلامي انجام داديم كه مشروع آن را در ادامه مي‌خوانيد.

براي آشنايي هر چه بيشتر خوانندگان ما شرحي از كليت و شاكله بسيج طلاب و روحانيون بفرماييد.
سازمان بسيج طلاب و روحانيون بنا به فرمان حضرت امام(ره) در تاريخ دوم آذرماه سال ۶۷ بنا نهاده شد. در ابتدا سازمان بسيج دانشجويي و سازمان بسيج طلاب و روحانيون فعلي به صورت يك سازمان و در همان تاريخ فوق‌الذكر تشكيل شد. در سال ۱۳۸۰ بسيج طلاب و روحانيون از بسيج دانشجويي منفك و زير نظر نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه فعاليت داد. در واقع با فرماندهي محترم بسيج و با مأموريت نماينده ولي فقيه در سپاه و زير نظر ايشان با تواني بيشتر و تخصصي‌تر فعاليت‌هايش را ادامه داد. به فضل پروردگار در اين مدتي كه بسيج طلاب مستقل شد در سطح كشور رده‌هاي متعدد و متنوعي را در حوزه‌هاي علميه اعم از حوزه علميه برادران و حوزه علميه خواهران ايجاد كرد. همچنين در سطح شهرستان‌هاي كشور هم پايگاه‌هاي اساتيد، فضلا و ائمه جمعه و جماعات را هم تحت عنوان پايگاه‌هاي نخبگان تشكيل داد اما قابل ذكر است كه در حوزه و گستره مأموريتي ما در تمام كشور به جز استان‌هاي قم و خراسان‌رضوي بسيج طلاب كه زير نظر تيپ امام جعفر صادق(ع) ادامه فعاليت مي‌دهند، مابقي مراكز ما زير نظر سازمان بسيج فعاليت مي‌كنند.
عموم مردم در معدود تصاويري كه از فعاليت‌هاي بسيج طلاب و روحانيون از طريق تلويزيون پخش مي‌شود، به طور كلي با حوزه‌هاي تحت پوشش سازمان متبوع جنابعالي آشنايي دارند. لطفاً حوزه‌هاي مربوط به اين سازمان را قدري مبسوط‌تر تشريح بفرماييد.
سازمان بسيج طلاب و روحانيون جداي از آن عمده مأموريت عمومي بسيج كه شامل جذب و آموزش و برنامه‌ريزي و... است سازماندهي بسيج طلاب براساس نيازمندي‌هاي ديگر اقشار بسيج شكل مي‌گيرد. به طور مثال ما يك بخشي داريم تحت عنوان اعزام روحاني و مبلغ ديني به اقشار مختلف بسيج و به نوعي يك رابطه درون سازماني است و در واقع منظور اين است كه در تمامي اقشار مختلف بسيج نياز به حضور يك روحاني و طلبه حتماً قابل درك و رويت است. مثلاً الان در كاروان‌هاي راهيان نور به همراه اين كاروان‌ها روحاني اعزام مي‌كنيم در طرح هجرت كه نام آن بسيج سازندگي است و عموماً در فصل تابستان هم مشغول انجام مأموريت‌هاي اصلي خود هستند. آن هم بنا به فرمان مقام معظم رهبري كه با هدف محروميت‌زدايي است. برنامه اعزام روحانيون و طلبه‌ها را به همراه عزيزان سازندگي در طرح هجرت داريم و همچنين در كاروان‌هايي كه براي انجام مراسم اقامه عزا در سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره) از سراسر كشور به تهران مي‌آيند هم ما به همراه اين كاروان‌ها روحاني اعزام مي‌كنيم. در بسيج دانش‌آموزي و با توجه به اعزام اين عزيزان به سرزمين‌هاي نور نيز روحاني اعزام مي‌كنيم كه به جز مرتفع نمودن مسائل و سؤالات شرعي و ديني اين آينده‌سازان، اقدام به تشكيل گعده‌هاي فكري و تحليلي، برگزاري مسابقات ديني و فرهنگي، اقامه نماز جماعت و همچنين تحت عنوان «راوي» روايتگري روزهاي دفاع مقدس و مظلوميت فرزندان اين سرزمين سرافراز را هم انجام مي‌دهند. به طور كلي تصميم بر اين شد كه طلاب و روحانيون همانند روزهاي حماسه و خون كه روحانيون و طلاب در اشكال مختلف مشغول خدمت‌رساني به رزمندگان اسلام بودند امروز هم با بسيج و تحت عنوان بسيج طلاب حضوري مانند اسلاف همكسوت و همفكر خود داشته باشند كه تا به امروز هم الحق والانصاف اين حضور پررنگ و تأثيرگذار و ان‌شاءالله كه ثمربخش بوده و خواهد بود. اين مطالبي كه عنوان شد يك بعد از عمده فعاليت‌هاي بسيج طلاب و روحانيون است و مأموريت ديگر اين سازمان بعد علمي و پژوهشي است كه كارها و پروژه‌هاي تحقيقاتي در اين راستا تعريف مي‌شوند. در بعد سياسي هم ما يك مجمعي تحت عنوان «مجمع تحليل و بررسي مسائل سياسي» را داريم كه ان‌شاءالله بتوانيم از وجود برادران روحاني و طلبه تحت عنوان مربي سياسي در بسيج استفاده بكنيم از نمونه‌هاي بارز و قابل ذكر آن كارگاه‌هاي آموزشي تحليل و بررسي مسائل سياسي در سطح پايگاه‌هاي استان‌ها مي‌باشد. از ديگر مباحث مأموريتي كه بسيج طلاب مي‌تواند داشته باشد همانگونه كه حضرت امام(ره) مي‌فرمودند حوزه علميه و دانشگاه بايد چارچوب اسلام اصيل و ناب محمدي(ص) را در اختيار تمامي اعضاي بسيج قرار دهند، اين را ما به عنوان يك مأموريت تلقي كرده و مي‌كنيم تا ان‌شاءالله تمامي اقشار بسيجي را اين روحانيون بسيجي در صراط مستقيم و در خط اسلام ناب نگه بدارند و ابعاد تربيتي و معرفتي اسلام عزيز را براي بسيجيان دلاور روشن‌تر و متجلي‌تر بسازند. اكنون و با عنايت به رويكرد جديد سازماندهي بسيج تحت عنوان «حلقه‌هاي صالحين» كه در واقع الان روحانيون تشكيل‌دهنده اين حلقه‌ها هستند با حضور در ديگر حلقه‌هاي صالحين هم به عنوان مربي و هم به عنوان سرگروه حضور پيدا مي‌كنند و هم به عنوان اساتيد سرگروه‌ها و مربيان حضور دارند.
با توجه به وظيفه ذاتي طلاب و روحانيون در ترويج دين و سياست صحيح و اصيل و ديگر مسائلي كه في‌نفسه در ذات كسوت روحانيت وجود دارد، بفرماييد چه احساس نيازي به تشكيل سازمان بسيج طلاب و روحانيون وجود داشت و انجام چه كارهايي بيشتر از وظيفه روحانيت براي ايجاد اين سازمان مدنظر بوده است؟
حكومت ما يك حكومت اسلامي است. حكومت اسلامي همانند واژه‌هاي اجتماعي و حكومتي ديگر نياز به متخصص فن دارد. در واقع چون حكومت ما حكومتي اسلامي است بنابراين بايد در اين كشور احكام و فرامين الهي پياده شود. روحانيون و بسيج طلاب ما راهبر و نشان‌دهنده راه بسيج هستند و همچنين الگو و اسوه براي جامعه محسوب مي‌شوند. شما ببينيد اگر يك روحاني در زمان دفاع مقدس در يك گردان وجود داشت و پيشاپيش ديگران حركت مي‌كرد و به خط مي‌زد مابقي رزمندگان هم با روحيه آن فرد روحاني روحيه بيشتري مي‌گرفتند و كاري مي‌كردند كارستان همانگونه كه دنيا شاهد هنرنمايي مردان خدا در زمان جنگ با بعثي‌ها و دشمنان اسلام بود. هيچ‌كس نمي‌تواند اين تأثير مثبت و روحيه‌ساز روحانيت در زمان دفاع مقدس را انكار كند. الان هم براي حفظ اين روحيه و براي حفظ فرهنگ بسيجي بايد روحانيت حضور خودش را داشته باشد و مي‌شود گفت كه شاخص و ميزان بسيجيان، روحانيون بسيجي يا طلاب بسيجي هستند.
البته آن وظايفي را كه روحانيت به خاطر وظايف ذاتي خود انجام مي‌دهد با بردن به باب بسيجي بودن به يك انرژي تمام ناشدني تبديل شده است كه ان‌شاءالله اين انرژي و تلاش‌هاي مضاعف برادران طلبه ما در بسيج طلاب و روحانيون مورد تأييد مقام معظم رهبري و امام عصر(عج) قرار خواهد گرفت. بسيج طلاب بايد بتواند بينش اخلاقي و اعتقادي را هم در بين بسيجي‌ها و هم در بين طلاب تعميق و توسعه بدهد و همچنين بتواند بصيرت سياسي و تقويت عمليات رواني بسيجيان را به نحوي شايسته‌تر و بهتر انجام بدهد و در واقع پايداري و ثبات قدم در عقلانيت و بصيرت‌زايي موجب اين تلاش و هم‌افزايي بين سازمان بسيج و جامعه طلاب و روحانيت گرديده است.
در بحث بازخورد و انعكاس تلاش‌هاي بي‌وقفه و البته صادقانه طلاب و روحانيون به خصوص عزيزان بسيج طلاب و روحانيون به نظر كم‌كاري‌هايي خصوصاً در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري صورت گرفته است. به نظر جنابعالي اين كم‌توجهي چه عامل يا عواملي مي‌تواند داشته باشد؟
امروزه بحث جذب مخاطب در اولويت‌كاري اكثر رسانه‌هاي ديداري و شنيداري ما قرار گرفته است. برنامه‌هاي بسيار متنوع و متفاوتي هم دسته‌بندي شده و در حال پخش از اين رسانه‌ها مي‌باشد. خب به دليل اينكه در برخي از برنامه‌هاي خاص از جمله ورزشي كه اين روزها بيشترين زمان را در بين برنامه‌ها به خود اختصاص مي‌دهد كه اين كار را مي‌توان با ديدي مثبت و در راستاي سالم‌سازي جامعه به آن نگاه كرد و قبول داشت اما گاهاً يك آشپز يا يك كسي كه آموزش گلدوزي و... مي‌دهد بيشتر از يك روحاني كه براي ارائه مسائل شرعي دعوت شده زمان در اختيار دارد؛ البته قطعاً تمامي اين مسائل جزو نيازهاي جامعه است اما آيا همان اندازه‌اي كه جامعه به تمرين آشپزي و آموزش‌ها و مهارت‌هاي ثانويه نيازمند است به ديگر مسائل نيازي ندارد؟ يا تمامي كارهايي را كه برادران بي‌ادعاي بسيجي تحت عنوان اقشار مختلف بسيج در حال انجام آن هستند به همان اندازه‌اي كه مثلاً پخش يك فوتبال خارجي از رسانه‌هاي ما تبليغ مي‌شود به شناساندن و به آگاهي مخاطب رساندن نياز ندارد؟ البته اين بحث منكر زحمات عزيزان ما در رسانه‌ها نيست ولي به نظر مي‌رسد كه قدري تخصصي‌تر و البته دردمندانه‌تر بايد به اين دست موضوعات پرداخته شود. امروز تمام توان استكبار بر خراب كردن وجهه روحانيت و از بين بردن اثرات مثبت اين قشر تاريخ‌ساز و حامي دين به كار گرفته شده است و از اصلي‌ترين حوزه‌هاي جنگ نرم دشمن با كشور عزيزمان به حساب مي‌آيد و به نظر مي‌رسد بايد قدري تيزبينانه‌تر و راهبردي‌تر به مسائل و خدمات اين حوزه نگريسته شود تا به حول و قوه الهي همانند سال‌هاي متمادي و به رهبري و راهبري مقام معظم رهبري، اين نقشه استكبار هم نقش بر آب شده و اسلام عزيز را از گزند شيطان بزرگ و اعوان و انصارش در امان نگاه داريم.
سطح آمادگي و حوزه‌هايي كه بسيج طلاب‌، به جز ديگر حوزه‌هاي تحت پوشش، مي‌تواند در آنها حضور يابد را چگونه ارزيابي مي‌كند؟
الحمدلله امروز طلبه‌هايي داريم كه هنرمندند و مي‌توان به هنرهايي همچون خطاطي، شعر، نقاشي، تكنيك‌هاي نمايشگاهي و حتي كارگرداني سينما و تئاتر اشاره كرد كه از همين طريق اعلام آمادگي حضور و انجام كار در اين حوزه‌ها را مي‌نماييم. در بحث مناظرات علمي و ديني كه متأسفانه جاي خالي آن در رسانه‌هاي ما كاملاً مشهود است ما طلبه‌هاي بسيار كاردان و متبحري داريم كه آمادگي حضور در هر زمان و مكاني براي دفاع از ارزش‌هاي اصيل اسلام ناب محمدي(ص) و انديشه‌هاي راهبردي و زيربنايي اسلام عزيز را دارند. جاي خالي بحث مناظرات علمي و ديني در حالي است كه ديگر اديان با فعاليت‌هاي تبشيري بسيار گسترده در سطح جهان در حال ايجاد و به وجود آوردن چالش‌هاي ديني و اعتقادي در اذهان بشريت هستند و ما با پشتوانه‌اي قوي و تمام نشدني تحت نام دين مبين اسلام كه هيچ يك از نيازهاي بشر را بي‌پاسخ رها نكرده است مي‌توانيم به مقابله با اين هجمه‌ها رفته و اسلام اين دين مرضي خداوند متعال را بهتر و بيشتر به جهانيان بشناسانيم. در پايان اميدوارم كه مسئولان و دست‌اندركاران صاحب تريبون و برنامه امكانات حضور هرچه بهتر و بيشتر روحانيون و بالاخص بسيج طلاب و روحانيون را در تمامي عرصه‌هاي رسانه‌اي تسهيل نمايند چه اينكه امروزه تشكيك و شبهه‌افكني در تفكر مهدويت و اصل وجودي امام و قيام‌كننده آخرالزمان بسيار بيشتر از گذشته مورد هجوم و مظلوميت قرار گرفته است و ما به عنوان بسيج طلاب و روحانيون از همين طريق دوباره آمادگي حضور در تمامي عرصه‌ها و مناظرات، در هر زمان و مكاني راجع به شبهات رايج و مطرح شده در مورد دين، شريعت، آخرالزمان و حوزه‌هاي سازندگي، تربيتي و... خودمان را اعلام مي‌داريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار