کد خبر: 457227
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۴
رئيس سازمان حفظ آثار دفاع مقدس ارتش در گفت‌وگو با «جوان»:
مريم طاهري
بيش از ۲۳سال از پايان جنگ و قريب به ۳۰سال از آغاز آن مي‌گذرد؛ اسناد مكتوب، راش‌هاي فيلم، نگاتيوها همه به آستانه عمر نابودي خود رسيده و بعضي كه در شرايط نامطلوبي بوده‌اند متأسفانه از بين رفته‌اند. همان ميزان كه اسناد از دسترس ما خارج مي‌شوند تجربيات گرانبهايي كه به بهاي سنگين خون پاك جوانان اين مرز و بوم به دست آمده در خطر از دست رفتن هستند. فراموش نكنيم مقام معظم رهبري جنگ را به گنجي استخراج نشده تشبيه كردند. اين گنج درصورت حفظ و فراهم آمدن، امكان انتقال آن از طريق پژوهش‌هاي علوم انساني و اجتماعي، مهندسي و پزشكي قابل استخراج و انتقال به نسل‌هاي آتي است. يكي از سازمان‌هايي كه در تهيه و حفظ آثار و نشر دفاع مقدس فعاليت‌هاي گسترده‌اي را انجام داده، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس كه نام مخفف آن ساحادم بوده، است. سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۷۶ زير مجموعه دبيرخانه سماجا تشكيل شد. پس از آن با تعاملي كه با سازمان حفظ آثار ستاد كل داشت از سال ۷۸ به طور مستقل و رسمي كار خود را در سطح ارتش آغاز كرد. اين سازمان از زمان شروع فعاليت‌هاي خود، ارتباط و تعامل خوبي با بسياري از نهادها و سازمان‌هاي كشور مانند آموزش و پرورش برقرار كرده است. در همين راستا با امير سرتيپ دوم حسن سيفي گفت‌وگويي در خصوص فعاليت‌هاي سازمان حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس داشته‌ايم كه در ذيل مي‌خوانيد.

در ابتدا درباره انگيزه تأسيس اين سازمان توضيح بفرماييد.
همان طور كه مي‌دانيد دفاع مقدس بايد در سطح نيروهاي مسلح حفظ شود و براي نسل فعلي و نسل آينده حفظ و نشر داده شود. بايد اين روحيه سلحشوري و ايثار و همين طور دستاوردهايي كه از دفاع مقدس داشتيم از نسل اول انقلاب كه در دوران دفاع مقدس نقش داشتند را به نسل بعدي انتقال دهيم. در واقع خلأ سازماني كه بتواند در سطح ارتش اين خدمات و زحمات را جمع‌آوري و در سطح ارتش گسترش دهد احساس شد لذا منجر به تشكيل اين سازمان شد.
چگونه مي‌توان ارزش‌هاي دفاع مقدس را شناخت؟
اين سازمان ضمن حفاظت و بهره‌برداري از آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس، از نابودي و تحريف اين ايثارگري‌ها و دستاورد‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در هشت سال دفاع مقدس جلو‌گيري مي‌كند. اين كار نياز به شناخت اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران و شناخت اهداف ارتش در كنار هم دارد. با دستيابي به اهداف نظام و ارتش مي‌توان به ضرورت حفظ ارزش‌هاي دفاع مقدس در كشور پي برد.
لازمه كسب اين شناخت چيست؟
رهبريت نظام و چارچوب مديريتي و اصول حاكم بر آن را شناخته و به تدابير و رهنمود‌هاي مقام ولايت فقيه مشرف بود. همچنين كاركنان و مسئولان اين سازمان در صورتي كه مؤلفه‌هايي چون اصول و فروع دين را نشناسند و روح حاكم بر نظام اسلامي را درك نكنند، نمي‌توانند به گونه‌اي كه شايسته اين نظام است، ارزش‌هاي دفاع مقدس و آثار به جا مانده از آن را شناسايي نموده و حفظ و نشر دهند.
چه رابطه‌اي بين اصول و فروع دين با وظايف ساحادم وجود دارد؟
در ابتدا بايد شناخت جامعي از اصول و فروع دين به دست آورده و سپس ارزش‌هاي دفاع مقدس را براي تبيين خواسته‌هاي آرمان‌هاي ۸ سال جنگ تحميلي تعريف كرده تا بتوان با نگاه روشن از اين تعابير، آن را در قالب محورهاي فعاليت بنياد اجرايي كنيم. همچنين تجربه افرادي كه به اصول و فروع دين اسلام اعتقاد دارند، حاكي از آن است كه با هر شيوه‌اي نمي‌توان ارزش‌هاي دفاع مقدس را نشر يا حفظ نمود.
در داخل كشور با چه نهادهايي در ارتباط هستيد؟
در داخل با سازمان فرهنگ و ارتباطات و وابسته‌هاي فرهنگي ارتباط داريم. همچنين آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از جمله ديگر مراكز فعال و مرتبط با سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس هستند.
چقدر از حضور بانوان در اين سازمان استفاده شده است؟
به‌رغم نقش مؤثر زنان در تمام مسائل روز جامعه، به دليل ملاحظات محيط‌هاي سربازي استفاده از بانوان، امري نامأنوس با محيط فعلي است و شايد در آينده فضا براي حضور و فعاليت بيشتر آنها در سازمان فراهم شود.
آيا اين سازمان پروژه‌اي براي نشر و گسترش اهداف خود طرح و اجرا كرده است؟
اقدامات اين سازمان در پروژه‌هاي مختلفي مانند مسافران بهشت (فعاليت پيرامون شناسايي و معرفي شهدا به جامعه اسلامي)، پروژه گل‌هاي رهايي (فعاليت پيرامون شناسايي و معرفي آزادگان سرفراز به جامعه اسلامي)، سرو‌هاي بلند قامت ما (فعاليت پيرامون شناسايي و معرفي جانبازان غيور و صبور به جامعه اسلامي)، مدافعان ولايت در عرصه خدمت (فعاليت پيرامون شناسايي و معرفي كساني كه بي‌توقع اكنون در حال خدمت مي‌باشند)، مدافعان ولايت در عرصه پيشكسوت‌ها (فعاليت پيرامون شناسايي و معرفي بازنشستگان گرامي)، تحليل عمليات‌ها (توليدات فرهنگي اعم از مقاله، نگارش كتاب، تهيه مستند، تحقيق و پژوهش، داستان، قصه، رمان، عكس، فيلم، سريال و... با محوريت عمليات‌هاي انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس و بيست و دو ماهه اول انقلاب در كردستان و برخي استان‌هاي مرزي) و پروژه‌هاي متعدد ديگري انجام شده است.
اجراي طرح‌ها به عهده چه بخشي است؟
اجرا را ساير معاونت‌ها از جمله معاونت فرهنگي بر عهده دارند. اين معاونت فعاليت در عرصه‌هاي فرهنگي و هنري دفاع مقدس از قبيل تلاش براي صيانت و گسترش آثار دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و ايثار و شهادت و همچنين احياي فرهنگ دفاع مقدس را با ارائه فيلم و عكس و كتاب و... انجام مي‌دهد كه باعث تجسم روزهاي ايثارگري و انتقال آن به نسل آتي مي‌شود. در اين راه نيز از تمامي قابليت‌ها و توانمندي‌ها در قالب دو مديريت فرهنگي و هنري و ادبيات و يادواره استفاده مي‌شود.
اگر در پايان حرفي ناگفته مانده، بگوييد.
به‌رغم همه تلاشي كه براي خانواده شهيدان مي‌شود، اما بايد مسئولان ذي‌ربط توجه خود را به مناطقي كه برخي از خانواده‌هاي شهيد يا جانباز از امكانات و تسهيلات بي‌بهره مانده‌اند، داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار