کد خبر: 454806
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
علي طالب‌زاده
 اين افزايش به بهانه عدم جوابگويي درآمد با هزينه‌ها در اين بخش از سوي شركت مخابرات بوده است. اما بسياري معتقدند كه شركت مخابرات به اندازه كافي درآمد و سود دارد كه اين بخش را پوشش دهد. در همين‌باره با مهندس رضا پاداشي، كارشناس مخابرات گفت‌وگو كرده‌ايم.
اخيراً نرخ تعرفه تلفن ثابت افزايش يافته است به نظر شما اين افزايش چه تأثيري بر حوزه تلفن خواهد داشت؟
مخابرات اكنون در اكثر رشته‌هايي كه فعاليت مي‌كند درآمد و سود خوب و حتي بالايي را كسب مي‌كند. به عنوان مثال در بخش تلفن همراه اين شركت درآمد بالايي دارد و از اين طريق به ساير شركت‌ها نيز منابع تزريق مي‌كند. اما در حوزه تلفن ثابت مدعي است كه هزينه‌هايش با درآمد همخواني ندارد. به نظرم افزايش تعرفه‌ها فقط براي پوشش درآمد است.
بسياري از شركت‌هاي مخابراتي در دنيا به دنبال كاهش هزينه‌ها و رشد مشترك هستند، چرا مخابرات در اين بخش كاري نمي‌كند؟
نكته خوبي را اشاره كرديد. اپراتورهاي مختلف دنيا با بالا رفتن سطح رقابتي ميان آنها چاره‌اي جز كاهش هزينه ندارند. با اين كار سعي مي‌كنند مشترك بيشتري جذب كنند. اما در ايران و مخابرات كشور شاهد انحصار كامل در تلفن ثابت هستيم. نكته‌اي كه مخابرات سعي ندارد آن را درك كند همين انحصار است. وقتي بيش از ۲۵ ميليون مشترك به راحتي به سمت يك اپراتور مي‌آيند و اين روند نيز ادامه خواهد داشت، شركت مخابرات نبايد از حيث درآمدي نگراني داشته باشد.
يعني انحصار به نوعي براي مخابرات مزيت درآمدي محسوب مي‌شود؟
قطعاً همين‌طور است. وقتي شما رقيبي نداريد پس قيمت گذار و در واقع رئيس يك بازار مي‌شويد. در اين بخش مخابرات به طور شفاف اعلام نكرده كه ماهانه يا سالانه هزينه نگهداري يك خط تلفن چه ميزان است و مشتركان چه حدي اين هزينه را پوشش مي‌دهند. بايد توجه داشت كه مخابرات در زمان دولتي بودن، تمامي اين تجهيزات را نصب و بنابراين اكنون هيچ پولي از جيب خرج نمي‌كند.
مخابرات مدعي است كه در دنيا يكي از پايين‌ترين نرخ‌هاي تلفن ثابت را دارد، نظر شما چيست؟
شايد اين سخن و ادعا درست باشد اما مخابرات اعلام نكرده كه در كشورهاي مطرح و در حال توسعه چه خدماتي در بخش تلفن ثابت ارائه مي‌شود. ضمن اينكه در كشورهاي دنيا ديگر كسي از تلفن ثابت استفاده نمي‌كند و اكثراً به سمت تلفن همراه رفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار