کد خبر: 1227392
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«جوان» از دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم گزارش می‌دهد
در مرحله اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی به دور دوم کشید. در دور اول انتخابات که ۱۱ اسفند سال گذشته برگزار شد حدود ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که مشارکت ۴۱ درصدی را برای دوره اول انتخابات مجلس دوم رقم خورد
جعفر برزگر

جوان آنلاین: مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس این هفته برگزار می‌شود. قوه مقننه براساس اصل ۵۷ قانون اساسی یکی از سه قوه ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که دو وظیفه قانونگذاری و نظارت برای اجرای قوانین را بر عهده دارد. این جایگاه و در رأس امور بودن باعث شده که همواره انتخابات مجلس با مشارکت مطلوب برگزار شود و در روز‌های باقی مانده تا انتخابات باید بستر مشارکت حداکثری مردم در دور دوم انتخابات هم فراهم شود تا باقی مانده کرسی‌های بهارستان با پشتوانه مردمی بیشتری سکانداران خود را بشناسند. 

 تعیین تکلیف ۲۴۵ کرسی در مرحله نخست
در مرحله اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی به دور دوم کشید. در دور اول انتخابات که ۱۱ اسفند سال گذشته برگزار شد حدود ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که مشارکت ۴۱ درصدی را برای دوره اول انتخابات مجلس دوم رقم خورد. برای مرحله دوم انتخابات ۴۵ کرسی خالی ماند که باید با رأی مردم تکلیف این کرسی‌ها هم مشخص شود. افراد راه یافته به دور دوم برای رسیدن به این ۴۵ کرسی در ۲۲ حوزه انتخابات و بالغ بر ۱۱ هزار شعبه رقابت خواهند کرد. همچنین وزیر کشور اعلام کرده که انتخابات در هشت حوزه به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد. در این حوزه‌ها علاوه بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. 
ستاد انتخابات وزارت کشور هم ۱۲ اردیبهشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود. 
در این اطلاعیه آمده «به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی و تمامی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، در اجرای ماده ۷۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های تبلیغاتی کلیه نامزد‌های واجد شرایط از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه مورخ ۱۳/۰۲/۱۴۰۳ آغاز و در ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۰/۰۲/۱۴۰۳ پایان می‌یابد».
حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده شده است. انتخابات در مرحله دوم نیز در هشت حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. در تهران برای هر شعبه چهار صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، سه صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است تا ازدحامی در شعب شکل نگیرد و رأی‌دهندگان به راحتی و سهولت رأی خود را به صندوق بیندازند. تمهیداتی که نشان می‌دهد وزارت کشور سرعت خود برای رسیدن به انتخابات تمام الکترونیکی را افزایش داده است. 

 فهرست‌ها در تدارک رقابتی دیگر
علاوه بر افزایش فعالیت نهاد‌های برگزار کننده انتخابات، جریانات سیاسی هم فعال‌تر شدند. در واقع با شروع زمان تبلیغات انتخاباتی دور دوم جریان‌های سیاسی فهرست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند. در حوزه انتخابیه تهران ۱۴ نفر به طور مستقیم و در مرحله اول وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده ۲۱ اردیبهشت رقابت می‌کنند. سه فهرست انتخاباتی مهم یعنی شورای ائتلاف همراه با جبهه پایداری، شورای وحدت و امنا افراد مدنظر خود را به مردم معرفی کردند. 
 ۱۴ اردیبهشت شورای وحدت اصولگرایان فهرست انتخاباتی خود را رسماً اعلام کرد. این جریان سیاسی در دوره اول در تهران فقط موفق شد منوچهر متکی را راهی بهارستان کند. این جریان سیاسی فهرست خود را در تهران بر اساس تلفیقی از افراد فهرست‌های مختلف که به دور دوم راه پیدا کردند بسته است، چراکه از فهرست خود هیچ فردی به دور دوم راه پیدا نکرده است. افرادی مثل سیدنظام الدین موسوی، احمد نادری، علی اصغر پور محمدی و زهره سادات لاجوردی که در فهرست‌های دیگری هستند در دور دوم از سوی شورای وحدت هم به عنوان افراد مدنظر این جریان سیاسی معرفی شدند. 
اسامی فهرست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در مرحله دوم انتخابات در تهران هم منتشر شد. جریان پایداری و شورای ائتلاف که در مرحله اول به ائتلاف و فهرست واحد رسیده بودند در این مرحله هم فهرست مشترک منتشر کردند. افراد بسیاری از فهرست پایداری و شورای ائتلاف به مرحله دوم راه پیدا کرده بودند که همین افراد فهرست این ائتلاف سیاسی را در مرحله دوم انتخابات تشکیل می‌دهند. افرادی مثل علیرضا سلیمی، غلامحسین رضوانی، زهره سادات لاجوردی، فاطمه قاسم پور و مجتبی زارعی از جمله این افراد هستند. 
سید نظام الدین موسوی دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب (امنا) هم در گفت‌وگویی از نهایی شدن فهرست این ائتلاف برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس خبر داده است. موسوی اعلام کرد که از ۳۰ نامزد ائتلاف امنا در دور اول انتخابات هفت نفر انتخاب و ۱۵ نفر نیز به دور دوم راه پیدا کردند. بنابراین با تصویب شورای مرکزی ائتلاف تمامی ۱۵ نامزد راه یافته فهرست ائتلاف به دور دوم، در این مرحله نیز در فهرست امنا قرار دارند. 

 رقابت برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی
در حوزه‌های انتخابیه استانی هم همین جریانات سیاسی افراد مورد حمایت خود را معرفی کردند و رسماً رقابت انتخاباتی برای تصاحب ۴۵ کرسی باقی مانده شروع شده است. نکته دیگر اینکه برخی افراد شناخته شده هم رایزنی‌های انتخاباتی خود را با جریانات مختلف شروع کرده‌اند که در این میان محسن رضایی فعلاً فعال‌تر از بقیه ظاهر شده است. 
نکته مهم دیگر درباره دور دوم انتخابات مجلس افراد راه یافته در حوزه انتخابیه تهران هستند که از بین ۳۲ نفر ۱۷ نامزد سابقه نمایندگی دارند که علیرضا سلیمی، بیژن نوباوه وطن، حسین نجابت و محمد حسین حسین‌زاده بحرینی به عنوان چهار کاندیدای سابقه‌دار در پارلمان شناخته می‌شوند. 

 مجلس یازدهم در ایستگاه پایانی
مجلس یازدهم با همه فراز و فرود‌های خود به آخرین هفته‌های فعالیت این دوره از پارلمان نزدیک می‌شود. آخرین جلسه مجلس یازدهم ۲ خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، ۷ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. همه چیز برای دور دوم انتخابات آماده شده است فقط نتیجه مبهم است آن هم باید منتظر مشارکت مردم و اعلام نظر آنان باشیم.

نمای نزدیک
 تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی
مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود. 
محسن اسلامی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۲۱ اردیبهشت، اظهار کرد: این انتخابات در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. این انتخابات در هشت حوزه به صورت الکترونیکی خواهد بود. 
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری دو مانور انتخاباتی، گفت: مانور شبیه‌سازی شعب اخذ رأی و راه اندازی شعب و تست دستگاه‌های احراز هویت و صندوق‌های رأی برگزار شده و اشکالات و نواقص احتمالی مورد بررسی قرار گرفته است. این مانور‌ها با حضور اعضای هیئت‌های نظارت و ناظران شورای نگهبان برگزار شده است. روز یک‌شنبه هم در استان تهران صندوق‌های الکترونیکی را زیر بار می‌بریم و شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک را اجرا می‌کنیم. از سویی آموزش عوامل اجرایی انتخابات هم انجام شده و ما آمادگی کامل برای برگزاری مرحله دوم انتخابات را داریم. ۱۱هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی داریم که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است. تأکید داریم که در هشت حوزه انتخابیه که انتخابات الکترونیکی است، آموزش‌های لازم به مردم داده شود. مردم هم می‌توانند سوابق داوطلبان را از طریق سامانه «انتخاب ایران» که در اینترنت موجود است، بررسی کنند. 
دبیر ستاد انتخابات کشور درباره چگونگی رأی دادن در انتخابات الکترونیکی، گفت: فرد با یکی از اصل مدارک کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه یا کارت پایان خدمت وارد شعبه می‌شود. در ابتدا احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام شده و اگر فرد واجد شرایط رأی دادن باشد، به او کارت تعرفه داده می‌شود. رأی‌دهنده، کارت تعرفه را بر روی مکانی که روی صندوق الکترونیکی است، قرار می‌دهد و وقتی صندوق اجازه رأی دادن را داد، فهرست اسامی و کد و تصاویر داوطلبان در اختیار فرد رأی دهنده قرار می‌گیرد و فرد کد داوطلبان را در محل مشخص شده به صورت دستی وارد کرده و رأی خود را می‌دهد. در این انتخابات دیگر تعرفه رأی کاغذی وجود ندارد و تعرفه‌ای هم داخل صندوق انداخته نمی‌شود. بعد از اینکه فرد رأی خود را داد، کارت تعرفه را برمی گرداند و مدرک شناسایی خود را پس می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار