کد خبر: 1226117
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
نظر و گذری بر «شهید محمد منتظری به روایت اسناد»
تحولات اجتماعی و انقلاب‌ها، معلول علل و عوامل مختلف و متعددی هستند. یکی از این عوامل نقش رهبران و نخبگان است که به واسطه توان تصمیم‌گیری، قاطعیت، ایده‌ها و توان ایجاد احساسات و هیجانات در کنش‌های تاریخی جامعه مؤثر هستند و سرنوشت جوامع را رقم می‌زنند
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، همانگونه که از نامش پیداست، شهید محمد منتظری را از منظر اسناد ساواک روایت می‌کند. این مجموعه از سوی شهربانو رجبی و حجت‌الله طاهری تدوین شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب به نکات ذیل اشارت برده است:
«تحولات اجتماعی و انقلاب‌ها، معلول علل و عوامل مختلف و متعددی هستند. یکی از این عوامل نقش رهبران و نخبگان است که به واسطه توان تصمیم‌گیری، قاطعیت، ایده‌ها و توان ایجاد احساسات و هیجانات در کنش‌های تاریخی جامعه مؤثر هستند و سرنوشت جوامع را رقم می‌زنند. انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، به عنوان یک تحول عظیم سیاسی، اجتماعی و تاریخی از این قاعده مستثنی نیست و نقش رهبری و عناصر فعال در آن از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. در انقلاب اسلامی گذشته از رهبری‌های هوشمندانه و قاطعانه حضرت امام‌خمینی (ره)، نقش سایر عناصر و نخبگان و تأثیر آن‌ها در روند انقلاب به واسطه‌تصمیمات، اقدامات و روش آن‌ها در خور توجه است. از جمله این نخبگان و عناصر، چریک سلحشور و طلبه پرشور شهید محمد منتظری می‌باشد که در این کتاب به زندگی و مبارزات وی پرداخته شده است. باید متذکر شد تاکنون درباره شهید منتظری آثاری نگاشته شده است. در این زمینه می‌توان به دو کتاب اشاره کرد که به طور خاص به این موضوع پرداخته‌اند: یکی کتاب زندگینامه شهید محمد منتظری نوشته‌حجت‌الاسلام صادقی اردستانی که مجموعه‌ای گردآوری شده از شرح حال و زندگی و مبارزات شهید منتظری است. این کتاب عاری از هرگونه ارجاعات سندی است، همچنین منابع و مأخذ آن با توجه به حجم کتاب اندک، نیازمند بازنگری و ویراستاری اساسی است. این کتاب به علت کاربرد روش‌های علمی و تحقیقی آنطور که بایسته است قابلیت دفاع ندارد. کتاب دوم تحت عنوان فرزند اسلام و قرآن از انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید است که تقریباً شبیه کتاب اول است. با این تفاوت که از سوی عکس‌ها و تصاویر، مستندتر و تا حدودی ویرایش شده است و در عین حال قسمتی از کتاب را عین متن عربی روزنامه‌های خارجی و بدون ترجمه تشکیل داده است. گذشته از آن‌ها در خاطرات افرادی، چون علی جنتی، خانم دباغ، مرحوم خلخالی، عباس امیرانتظام، جلال‌الدین فارسی و محسن رفیق‌دوست نیز مطالبی درباره شهید منتظری وجود دارد که بیشترین مطالب در خاطرات آقای جنتی، خانم دباغ و عباس امیرانتظام آمده است. در این آثار اولاً به طور منسجم به موضوع نپرداخته‌اند، بلکه با توجه به تناسب موضوع ذکری به میان آمده است. ثانیاً، چون ذکر خاطرات از جهتی تحت تأثیر طول دوران زندگی راوی تا لحظه بازگویی است و از طرف دیگر حواس راوی در آن دخیل است، احتمالاً دچار این نقیصه باشند که به مرور زمان قسمتی از آن‌ها فراموش شده باشد یا اینکه به آن‌ها شاخ و برگ داده شود. این کتاب‌ها به علت به کارگیری اسناد در متن ضعیف هستند، اما کتاب حاضر به لحاظ استفاده از اسناد دست اول در متن و ارجاعات، منابع و مأخذ آن از اعتبار علمی و تحقیقی برخوردار است. کتاب مذکور از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول مدخل پژوهشی است و دارای پنج فصل که هر کدام از آن‌ها به چند قسمت تقسیم شده است. فصل اول درباره محل تولد، تحصیلات، ویژگی‌های شخصیتی و دیدگاه شخصیت‌ها درباره محمد منتظری است. فصل دوم در برگیرنده فعالیت‌ها و اقدامات وی از سال‌های ۱۳۴۱- ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۰ می‌باشد....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار