کد خبر: 1225525
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
سخنان رئیس قوه قضائیه درباره حجاب و عفاف و وظیفه فراجا:
اما نکته این است که نهاد‌های مسئول، نهاد‌هایی که به لحاظ ترتیب عملکرد، قبل از نیروی انتظامی موظف به تکالیفی در حوزه حجاب و عفاف هستند، از انجام وظیفه قانونی خود به دلایل مختلف شانه خالی می‌کنند. 
‌زینب شریعتی
جوان آنلاین: این روز‌ها حرف درباره حجاب و عفاف زیاد است، گرچه کار چندانی انجام نمی‌شود و از میان همه نهاد‌های مسئول در حوزه حجاب، فقط نیروی انتظامی است که دغدغه‌اش را از حرف به انجام وظیفه قانونی در عمل رسانده است. همین ورود فراجا به موضوع باعث شده در بوته نقد و بررسی‌ها قرار بگیرد و از آنجایی که دیکته ننوشته شده، غلط ندارد، کسی چندان دنبال انتقاد از سایر نهاد‌های مسئول نرود. کار نیروی انتظامی هم طبعاً خالی از اشکال نیست، اما کلیت کار جای قدردانی دارد و نیاز است همگان از فراجا و نیرو‌های در میدان آن تشکر و حمایت کنند. این همان کاری است که رئیس قوه قضائیه روز گذشته انجام داد و تأکید کرد «همه ما باید به فراجا در کلیه مأموریت‌هایش از جمله این طرحی که به آن ورود پیدا کرده، کمک کنیم».
 
 ترک فعل در موضوع حجاب برخورد قضایی ندارد؟
محسنی اژه‌ای بخش زیادی از سخنانش در نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه را به موضوع عفاف و حجاب اختصاص داد. در حالی که بسیاری از منتقدان وضعیت بی‌حجابی، یکی از عمده دلایل وجود پدیده بی‌حجابی را عدم وجود قانون مناسب برای برخورد با بی‌حجابی می‌دانند، او بار‌ها تأکید کرده که قانون در مقوله حجاب و عفاف داریم و در واقع، به لحاظ قانونی دست‌مان خالی نیست. 
روز گذشته هم اژه‌ای سخنانش را با همین موضوع عدم فقدان قانون شروع کرد و از «قوانین مدون و مشخص» در این زمینه نام برد، از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی» و «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی».
اما نکته این است که نهاد‌های مسئول، نهاد‌هایی که به لحاظ ترتیب عملکرد، قبل از نیروی انتظامی موظف به تکالیفی در حوزه حجاب و عفاف هستند، از انجام وظیفه قانونی خود به دلایل مختلف شانه خالی می‌کنند. 
اژه‌ای مشخصاً نهاد‌های دولتی را نام می‌برد که در این قوانین موجود، برای آن‌ها «مأموریت‌ها و وظایفی» تعریف شده است. او از وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی و ارشاد اسلامی نام می‌برد و روشن می‌شود سوی اول انتقادات او متوجه دولت است. 
او سپس از «نهاد‌های تبلیغاتی و فرهنگی» نام می‌برد، همچون «سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات»، اما اژه‌ای رئیس قوه قضائیه است و با توجه به جایگاه قانونی خود، نباید به بیان این «ترک فعل‌ها» بسنده کند. طبعاً ترک وظیفه قانونی خود مقدمه تشکیل پرونده قضایی علیه نهاد و سازمان مورد نظر خواهد بود. 
آبان ۱۴۰۰ بود که اژه‌ای در خصوص جرم انگاری ترک فعل مسئولان گفته بود که «قوه قضائیه رسیدگی به مصادیق روشن ترک فعل‌ها را آغاز کرده و در حال رسیدگی است، اما در مواردی که بر اساس قانون جرم نبوده، ولی موجب ضرر و زیان است باید بررسی شود که چه آسیب‌ها و به چه میزانی از یک ترک فعل به وجود آمده است که این کار زمان‌بر است». در موضوع حجاب و عفاف با توجه به اینکه خود رئیس قوه قضائیه می‌گوید قانون موجود است، پس رسیدگی نباید چندان هم زمان‌بر باشد، آیا دستگاه قضایی به این موضوع ورود کرده است؟
 
 فراجا در حوزه حجاب و عفاف مسئولیت قانونی دارد
رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه عمل نکردن دیگر دستگاه‌ها به وظایف خود «رافع مسئولیت و وظایف دستگاه‌های دیگر نیست»، به وظایف فراجا در این حوزه اشاره کرد: «علاوه بر وظایف ذاتی و قانونی که فراجا در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد، در ستاد عفاف و حجاب نیز مأموریت‌هایی برعهده این نهاد گذاشته شده است»؛ و این همه موضوع نیست. اژه‌ای اشاره می‌کند که پس از اتفاقات سال ۱۴۰۱، «مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است» و همین طبق قول رئیس قوه قضائیه باعث شد تا از فراجا خواسته شود که ورود داشته باشد. 
 
 کی بود، کی بود، من نبودم!
اما شاید جنجالی‌ترین بخش سخنان اژه‌ای اشاره به جلسه اواخر سال گذشته با رئیس‌جمهور در باره موضوع عفاف و حجاب بود؛ جلساتی که محور تأکیدی آن این بود که «نمی‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد» و طبق گفته اژه‌ای در «بهمن و اسفند ۱۴۰۲» برگزار شده و در آن جلسات از «فراجا، برخی نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها» دعوت شده و تأکید اصلی این بوده که «دشمن در حال تحریکات و تحرکات و پشتیبانی‌هایی در قضیه ترویج ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است لذا باید سازوکاری منسجم و مدون برای شناسایی و برخورد با عوامل دشمن در این قضیه تدوین و تمهید شود.»
در این مسیر البته توجه همه به این نکته هم بوده که همه بدحجاب و بی‌حجاب‌ها دشمن یا عنصر سازمان یافته نیستند: «افرادی نیز هستند که عامل دشمن نیستند و ممکن است حتی از نیات و اغراض دشمن نیز بی‌خبر و ناآگاه باشند، اما به هر ترتیب عملی که مرتکب می‌شوند خلاف شرع و قانون و مغایر با سنت مردم غیور و عفیف ایران اسلامی است.»
نکته این است که در آن جلسات از همه دستگاه‌های ذی‌ربط در موضوع عفاف و حجاب خواسته شده که فعال شوند و از آن جمله از فراجا، حالا اژه‌ای می‌گوید: «در همین راستا از فراجا نیز خواسته شد و خطاب به او تأکید شد که در این قضیه به میدان بیاید، خب آیا اکنون می‌توان خود را کنار بکشیم و اصطلاحاً به تعبیر عامیانه بگوییم '' کی بود کی بود، من نبودم''؟!»
در هفته‌های اخیر، همچون اغلب سال‌های اخیر، فراجا در موضوع مقابله با بدحجابی تقریباً تنها ماند؛ و همین مورد نقد اژه‌ای قرار گرفته، گرچه نقد رئیس قوه به این نهاد‌ها وارد است، اما به خود قوه هم همین نقد وارد است، خصوصاً که دادستان همین قوه قضائیه چند روز پیش تأکید کرد که برای بی‌حجابی پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود. 
 
 نباید فراجا را تنها رها کنیم
محسنی اژه‌ای در ادامه تأکید کرد در جلسات برگزار شده و مباحث مطرح شده، موکداً و مستمراً توصیه و تأکید می‌شود که نیرو‌های فراجا که در قضیه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، بسیار در نحوه برخورد‌ها مراقبت کنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فریب‌خورده یا غافل یا ضعیف در قیودات را از عناصر سازمان‌یافته دشمن جدا کنند. البته با همه این توصیفات و تفاسیر، ممکن است در صحنه و در میدان، اشتباه در تشخیص مصداق نیز پیش بیاید و نیروی فراجا نتواند عنصر سازمان‌یافته دشمن را از فرد غافل و فریب‌خورده، متمایز کند یا ممکن است خدای‌ناکرده مأموری نیز مرتکب تخلف شود. خب، مگر در سایر دستگاه‌ها، تخلف صورت نمی‌گیرد؟ چاره کار آن است که این تخلف و متخلف را اصلاح کنیم، البته عیبی ندارد که خیرخواهانه و دلسوزانه تذکر دهیم و انتقاد کنیم و بگوییم فلان اتفاق، رخ داده و باید رفع شود، اما نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده که در قضیه عفاف و حجاب وارد میدان شده و گویی از او خواسته نشده که وارد میدان شود. نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند که در میدان، او را رها کرده‌ایم. 
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: البته در اینجا باید توجه شود که اگر قانون مرتبط با عفاف و حجاب نیز که اکنون در مجلس است، نهایی شود، باز هم در بخشی از این قانون، پلیس باید ورود داشته باشد. 
رئیس عدلیه تصریح کرد: همه ما باید به فراجا در تمام مأموریت‌هایش از جمله این طرحی که به آن ورود پیدا کرده، کمک کنیم، مسئولان قضایی ذی‌صلاح و دادستان‌های ما نیز طبق ضوابط و قانون در این عرصه عمل کنند، البته هر جا ایراد و اشکالی وجود داشت حتماً باید در جهت رفع آن‌ها اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم، فرماندهی انتظامی نیز در این راستا توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای نیرو‌های خود دارند و علاوه بر آن، حفاظت فراجا نیز پیگیری می‌کند و اگر خطایی رخ دهد، دنبال می‌کند و اولین بخشی که خطای رخ داده را دنبال می‌کند، خود مجموعه فراجا هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار