کد خبر: 1225190
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
در سال ۱۴۰۲ به بالاترین حد خود رسید؛
ایران با تولید بیش از ۳۱ میلیون تن فولاد، حالا به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان به شمار می‌رود. این رتبه درحالی به ایران تعلق گرفته که کشور‌های برزیل با ۳۲، ترکیه با ۳۴ و آلمان با ۳۵ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های نهم، هشتم و هفتم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

جوان آنلاین: ایران با تولید بیش از ۳۱ میلیون تن فولاد، حالا به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان به شمار می‌رود. این رتبه درحالی به ایران تعلق گرفته که کشور‌های برزیل با ۳۲، ترکیه با ۳۴ و آلمان با ۳۵ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های نهم، هشتم و هفتم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

به گزارش فرهیختگان، البته این همه ماجرا نیست و طبق هدفگذاری‌ها، کشورمان تا افق ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد می‌رسید. رقمی که ایران را تا رتبه هفتم جهان و در کنار کره جنوبی قرار می‌دهد. البته باید در نظر داشت که تولید این میزان فولاد نیازمند الزامات اولیه تولید و همچنین بازار صادراتی است. همچنین باید در نظر داشت که کشورمان علاوه بر تحریم‌های ظالمانه، همزمان برای حداقل ۸ سال با ناترازی انرژی به معنای کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان دست‌وپنجه نرم کرده است. به عبارتی، باید در نظر داشت که افزایش تولید فولادی‌ها با وجود مشکلات مربوط به صادرات و مشکلات مربوط به ورود تکنولوژی و همچنین ناترازی انرژی رخ داده است. در کنار فولادی‌ها، تولید پتروشیمی‌ها نیز در کشورمان رکورد تاریخی از خود به جای گذاشته و توانسته به تولید بیش از ۷۵ میلیون تن برسد. همچنین مجموع تولید معادن کشور نیز تا سال ۱۴۰۱ رقم ۴۹۵ میلیون تن و بیش از ۵۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ را به ثبت رسانده که در نوع خود و در مقایسه با یک دهه اخیر جهش قابل توجهی است.

۵۰۰ میلیون تن تولید معدنی در سال ۱۴۰۲

براساس نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور که سالانه از سوی مرکز آمار ایران تهیه و منتشر می‌شود، حجم تولیدات معدنی کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ به حدود ۴۹۵ میلیون تن رسیده است. هرچند آمار سال ۱۴۰۲ هنوز منتشر نشده، اما با توجه به اینکه بخش عمده این تولید مربوط به تولید فولاد و مس بوده، با رشد ۵.۵ درصدی فولاد در سال ۱۴۰۲ برآورد می‌شود تولیدات معدنی کشور در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۰۰ میلیون تن برسد.

رکوردشکنی تولید فولاد

عملکرد فعالان صنعت فولاد در یک‌سال گذشته نشان می‌دهد تولید فولاد کشور درمجموع یک‌ساله ۱۴۰۲، از ۳۲ میلیون تن پیشی گرفته که می‌توان گفت به بالاترین میزان خود در تاریخ تولید فولاد در کشور رسیده است. به عبارتی این رقم بالاترین مقدار تولید فولاد کشورمان در چند دهه اخیر بوده است. طبق آمار منتشر شده از انجمن فولاد ایران، در سال ۱۴۰۲ حجم تولید فولاد میانی ایران ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن بوده که رشد ۵.۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. طبق این آمارها، تولید محصولات فولادی به ۲۱ میلیون و ۵۸۵ هزار تن رسیده است. در بین تولیدات فولادی، بلیت و بلوم با ۲۰.۵ میلیون تن و رشد ۹.۲ درصدی بیشترین رشد را طی سال گذشته داشته است. جایگاه بعدی در میزان تولیدات محصولات فولادی به تولید آهن اسفنجی بر‌می گردد که بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال (۱۴۰۱) داشته است؛ همچنین طی این مدت بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن تولیدی در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده (۳۵۳۹ تن آن تولیدی اسفندماه) که حدود ۲۲۳۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن درمجموع ۱۲‌ماهه سال ۱۴۰۱ (۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن) است و رشد ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد. ظرف یک‌ساله ۱۴۰۲، درمجموع قریب‌به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که تفاوت چندانی با میزان تولید این مقاطع در مدت مشابه سال گذشته (۹ میلیون و ۶۲ هزار تن) نداشته و تنها ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

رتبه دهم جهان در تولید فولاد

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد (ا World Steel Association) ایران در سال ۲۰۲۳ با تولید بیش از ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد و رشد ۲ درصدی تولید نسبت به سال ۲۰۲۲، در جایگاه دهم جهان در تولید فولاد ایستاده است. طبق این آمارها، چین با تولید یک میلیارد و ۱۹ میلیون تن فولاد در رتبه اول جهان قرار گرفته است.
هند با ۱۴۰ میلیون تن دوم و ژاپن با ۸۷ میلیون تن سوم، آمریکا با ۸۱ میلیون تن چهارم و روسیه با نزدیک به ۷۶ میلیون تن پنجم است. کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل نیز کشور‌هایی هستند که به ترتیب با تولید ۶۷ میلیون تن، ۳۵، ۳۴ و ۳۲ میلیون تن، قبل از ایران و در رتبه‌های ششم تا نهم قرار دارند. این آمار‌ها نشان می‌دهد اگر تولید فولاد ایران مطابق با هدف‌گذاری‌ها پیش برود، ایران فاصله چندانی حتی با آلمان که در رتبه هفتم است، ندارد. طی سالیان اخیر شاهد تولید و صادرات محصولات خاص و باارزش افزوده بالا در بازار‌های بین‌المللی توسط شرکت‌های برجسته فولادی جهان بوده‌ایم به‌طوری هدف‌گذاری سال ۱۴۰۴ در این صنعت نوید تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را به ما می‌دهد. به‌دنبال آن می‌توان گفت گام‌های مثبت و اثرگذاری در راستای تولید محصولات ارزش‌افزای فولادی توسط برخی فولادسازان کشور برداشته شده که کارشناسان افق مثبتی در سایر صنایع همچون زیرساخت، ساختمان‌سازی و معدن می‌بینند.
به همین منظور می‌توان گفت رشد تولید و جایگزینی محصولات ارز‌ش‌افزای فولادی همچون ریل، تیرآهن‌های صنعتی و آرک معدن را به‌جای محصولات سنتی در دستورکار خود قرار داده تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، حضور موفقی در بازار‌های صادراتی جهت ارزآوری بیشتر به داخل کشور در شرایط دشوار و ظالمانه تحریم داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار