کد خبر: 1224479
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان»:
بین‌المللی پول، طی سال گذشته میلادی رشد اقتصادی ۵/۴ درصدی را ثبت کردیم. این در حالی است که دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با مشکلات شدیدی در حوزه تولید و فروش نفت و گاز روبه‌رو بود. تولید به شدت افت کرده بود و فروش نیز بسیار سخت بود

جوان آنلاین: کارشناس ارشد انرژی معتقد است رشد اقتصادی ایران در شرایطی به دست آمد که تحریم‌کنندگان قصد داشتند از طریق ممانعت از فروش نفت و گاز، اقتصاد ما را فلج کنند. حال نه تنها این امر محقق نشده است، بلکه با پیگیری و دیپلماسی فعال انرژی ایران، بخش نفت و گاز موتور محرکه رشد اقتصادی کشور شده است و رشد اقتصادی بسیار خوبی را در سال ۲۰۲۳ رقم زدیم. 
 
بنا بر گزارش صندوق بین‌المللی پول، طی سال گذشته میلادی رشد اقتصادی ۵/۴ درصدی را ثبت کردیم. این در حالی است که دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با مشکلات شدیدی در حوزه تولید و فروش نفت و گاز روبه‌رو بود. تولید به شدت افت کرده بود و فروش نیز بسیار سخت بود. رشد اقتصادی مطلوب کشورمان در سال گذشته میلادی در حالی رقم خورد که دیگر کشور‌ها اکثراً رشد خوبی را تجربه نکردند. رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۳/۱ درصد رسید. متوسط رشد اقتصاد‌های توسعه یافته نیز در این سال تنها ۱/ ۶ درصد بوده است. در سال ۲۰۲۲ متوسط رشد این اقتصاد‌ها ۲/ ۶ درصد اعلام شده بود. کشور‌های در حال توسعه نیز طی سال گذشته میلادی وضعیت خوبی به لحاظ رشد اقتصادی نداشتند. آن‌ها به طور متوسط رشد ۴/۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ تجربه کردند. بنابراین، ایران بیشتر از متوسط اقتصاد‌های هم‌ردیف با خود رشد کرده است. 
رشد اقتصادی کشورمان در شرایطی به دست آمد که تحریم‌کنندگان قصد داشتند از طریق ممانعت از فروش نفت و گاز، اقتصاد ما را فلج کنند. حال نه تنها این امر محقق نشده است، بلکه با پیگیری و دیپلماسی فعال انرژی ایران، بخش نفت و گاز موتور محرکه رشد اقتصادی کشور شده است و رشد اقتصادی بسیار خوبی را در سال ۲۰۲۳ رقم زدیم. 
محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در خصوص گزارش صندوق بین‌المللی پول در خصوص رشد اقتصادی ۵/۴ درصدی کشورمان به «جوان» می‌گوید: «این موضوع که در شرایط تحریم کامل توانستیم نفت و گاز خود را بفروشیم و اقتصاد کشور را سرپا نگه داریم، قطعاً مزیت محسوب می‌شود. همیشه و همه جا گفته‌ام که اگر تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان در مورد هر کشور دیگری اعمال می‌شد، آن کشور نمی‌توانست بر تحریم‌ها غلبه کند و اقتصادش را سرپا نگه دارد.»
وی ادامه می‌دهد: به طور مثال، اگر روسیه که دومین ابرقدرت نظامی دنیاست و منابع عظیم نفت و گاز در اختیار دارد، تحت تحریم‌های ۱۰ ساله قرار بگیرد، فلج خواهد شد. کشور و نظام ما به برکت جوانان متعهد، دلسوز و متخصص توانسته است با وجود سنگ‌اندازی‌ها و فشار‌های بیرونی به کارش ادامه دهد. 
این کارشناس انرژی توضیح می‌دهد: ما الان توانسته‌ایم تولید و فروش نفت و گاز کشور را تقریباً به میزان قبل از تحریم‌ها برسانیم. در حال حاضر، در زمینه گاز ۱۳۰ میلیون متر مکعب بیشتر از سال ۱۳۹۶ یعنی زمان قبل از اعمال تحریم‌های همه جانبه امریکا علیه کشورمان، تولید کرده‌ایم. فروش نفت را هم تا حد زیادی به میزان قبل از تحریم‌ها نزدیک کرده‌ایم. 
مهرجو می‌گوید: دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد با این مشکل مواجه بود که برنامه‌های نگه‌داشت تولید و تعمیرات به خوبی انجام نشده بود و ورود نقدینگی را به این صنایع نداشتیم به همین دلیل افت شدیدی را در تولید شاهد بودیم. تلاشی که در دولت سیزدهم داشتیم، باعث شد که تولید نفت به میزان قبل تحریم‌ها نزدیک شود. 
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر، بین ۳ میلیون و ۵۵۰ تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کنیم که عدد پایینی نیست. همچنان ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار بشکه با ظرفیت ۳/۸ میلیون بشکه فاصله داریم که باید برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشیم. 
مهرجو می‌گوید: سیاست‌گذاری‌های صحیح در راستای فروش نفت و گاز کشور به ما کمک کرد که در شرایط تحریم بتوانیم به فروش این منابع بپردازیم. سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از سیاست‌های درستی بود که به اجرا گذاشتیم. به ویژه تأکید بنده بر‌این است که باید به سمت سهامد‌اری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی برویم، نه اینکه فقط به فروش نفت به پالایشگاه‌های خارجی اکتفا کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار