کد خبر: 1222263
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
سهیل محمودیان، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با نقش صنعت خودروسازی کشور در ناترازی بنزین گفت: صنعت خودروسازی ایران نقشی محوری در افزایش مصرف بنزین در کشور داشته است.
بهناز قاسمی
جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است: با پایان سفر‌های نوروزی، مصرف بنزین به بیش از ۱۳۰‌میلیون لیتر در روز رسیده است که نشان از ناترازی روزانه ۱۵‌میلیون لیتری بنزین و بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه واردات بنزین را برای کشور به همراه دارد. صنعت خودروسازی ایران نقش مهمی در عدم‌تعادل بنزین در کشور داشته است و مصرف بالای خودرو‌های داخلی به شکاف فزاینده بین تولید و مصرف بنزین منجر شده است. مهم‌ترین راهکار کوتاه‌مدت برای حل معضل ناترازی بنزین، تمرکز بر تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز و دوگانه‌سوزکردن تمامی خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل از سوی وزارت صمت است. 
 
سهیل محمودیان، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با نقش صنعت خودروسازی کشور در ناترازی بنزین گفت: صنعت خودروسازی ایران نقشی محوری در افزایش مصرف بنزین در کشور داشته است. تقاضای بالای خودرو‌های داخلی که بیش از میانگین مصرف سرانه جهانی خودرو است، تعادل عرضه و تقاضای بنزین را تحت فشار قرار داده است. به رغم تولید قابل توجه بنزین در بخش انرژی ایران، مصرف بنزین همچنان از تولید پیشی گرفته و به واردات قابل توجه بنزین و هزینه‌های اقتصادی مرتبط با آن منجر می‌شود. اتکای صنعت خودرو به خودرو‌های بنزینی، آن را به یکی از عوامل اصلی عدم‌تعادل بنزین و به چالشی حیاتی برای امنیت انرژی و ثبات اقتصادی ایران تبدیل کرده است. 
 
وی افزود: همچنین تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای از مصرف سرانه بنزین به نحوی است که ایران بیش از سه برابر بیشتر از جمعیت چین سرانه بنزین مصرف می‌کند. این نابرابری بر وابستگی بیش از حد به بنزین در بخش حمل‌ونقل ایران تأکید و نیاز به اقدامات هدفمند برای رسیدگی به مصرف بالای بنزین در کشور را برجسته می‌کند. مصرف بیش از حد بنزین، به ویژه در خودرو‌های تولید داخل، صنعت خودرو را به نقطه کانونی برای رسیدگی به عدم‌تعادل بنزین و اجرای راهکار‌های پایدار برای کاهش اتکا بر بنزین وارداتی تبدیل کرده است. 
 
این کارشناس ادامه داد: تکیه بر سوخت‌های جایگزین مانند CNG، راه‌حل کوتاه‌مدت مناسبی برای عدم‌تعادل بنزین در ایران و مصرف بالای خودرو‌های تولید داخل ارائه می‌دهد. CNG در مقایسه با بنزین یک گزینه سوخت پاک‌تر و سازگار با محیط زیست است که آلایندگی کمتر و هزینه‌های عملیاتی کمتری را برای دارندگان خودرو ارائه می‌دهد. با ترویج استفاده از CNG به عنوان جایگزین بنزین در بخش حمل‌ونقل، ایران می‌تواند به مزایای زیادی دست یابد. نخست اینکه خودرو‌های دارای سوخت CNG بنزین یا گازوئیل کمتری مصرف می‌کنند که به کاهش تقاضای کلی بنزین و وابستگی به واردات منجر می‌شود. 
 
محمودیان گفت: با تشویق به پذیرش CNG به عنوان منبع سوخت اولیه برای وسایل نقلیه، ایران می‌تواند به طور مؤثری عدم‌تعادل بنزین را برطرف کند و امنیت انرژی را افزایش دهد. دوم اینکه CNG سوخت پاک‌تری است که در مقایسه با بنزین آلاینده‌های کمتری مانند دی‌اکسیدکربن و اکسید‌های نیتروژن تولید می‌کند. ایران با انتقال به سمت وسایل نقلیه با سوخت CNG، می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد، کیفیت هوا را بهبود بخشد و به پایداری محیط زیست کمک کند. 
 
این کارشناس با اشاره به راهکار‌های پیش‌روی دولت گفت: حذف خودرو‌های پرمصرف از تولید و همچنین صنعت حمل‌ونقل کشور می‌تواند به کاهش تقاضای بنزین و ارتقای پذیرش مدل‌های کم‌مصرف‌تر کمک کند. با ایجاد انگیزه برای تولید خودرو‌هایی با استاندارد‌های بهره‌وری سوخت بالاتر، ایران می‌تواند به تدریج به سمت اکوسیستم حمل‌ونقل پایدارتر حرکت کند. افزایش دسترسی به گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه گامی مهم در کاهش مصرف بنزین در صنعت حمل‌ونقل است. گسترش زیرساخت‌های CNG کشور و ترویج استفاده از خودرو‌های CNG می‌تواند جایگزینی پاک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بنزین ارائه کند و در نتیجه فشار وارده بر عرضه بنزین ایران را کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار