کد خبر: 1221845
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
رضامراد صحرایی گفت: حتی یک مورد از شایعه‌هایی که در مورد لو رفتن سؤالات گفته می‌شد، صحت نداشت.

جوان آنلاین: رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول، در خصوص سلامت امتحانات نهایی اظهار کرد: موضوع کیفیت آموزش و عدالت آموزشی یکی از دغدغه‌های بسیار جدی ما است، در این مدتی که بنده توفیق داشتم در آموزش و پرورش خدمت کنم، نزدیک به ۱۰ ماه دوره وزارت و دو ماهی هم سرپرستی، همه کوشش ما بر این بود که این دو موضوع به طور جدی دنبال شوند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: مصوبه کاهش ضریب تحصیلی کنکور و آزمون برای بچه‌ها در ۲ مجلس تصویب شد و به ۲ دولت ابلاغ شد، اما نتوانستند اجرایی کنند، دلایل زیادی هم درونی و هم بیرونی دارد و واقعاً کار بسیار بزرگی است که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ این را اجرا کردیم. صحرایی افزود: امتحانات در پایه دوازدهم با امنیت کامل اجرا شد، در کنار همه فشار‌های روانی که بر داوطلبان وارد می‌شد؛ مافیای کنکور به شدت برای لغو این مصوبه کوشید، اما با حمایت دولت به ویژه رئیس‌جمهور که برای ایشان مهم بود که آینده بچه‌ها در یک امتحان سه ساعته رقم نخورد و برنامه درسی ملی درست اجرا شود. وی اضافه کرد: دوگانه‌ای بین مدرسه و مؤسسه کنکوری داریم، اما کدام یکی برای ما اولویت دارد؟ برای ما مرجعیت دادن به معلم، کتاب و مدرسه که در سراسر کشور وجود دارد، مهم است حالا ممکن است کیفیتشان نسبت به مؤسسات بیرونی که واقعاً نظارت چندانی به آن‌ها نیست، کمی با هم متفاوت باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع کیفیت آموزش روی میز شخص آقای رئیس جمهور است، گفت: کدام رئیس جمهور در تاریخ کشور یا رئیس دولت موضوع کیفیت آموزش مدرسه‌ها روی میزش بوده است؟

در اثر اجرای این مصوبه اتفاق عجیبی افتاد و سهم استان‌ها در صندلی برتر دانشگاه‌ها منطقی شد. وی ادامه داد: ۱۱ استان که سهمشان از ۳۰۰۰ صندلی برتر دانشگاه‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از سایر داوطلبان بود، منطقی شد و استان‌های پایینی، سهم‌شان بالا آمد مثلاً سیستان و بلوچستان که فقط ۱۶ صدم درصد از سهم خودش را برداشت می‌کرد، امروز رتبه‌اش به ۴۸ صدم درصد رسیده و بسیاری از صندلی‌های خوب دانشگاه‌ها را دانش‌آموزان خوب مناطق محروم توانستند به دست بیاورند، صحرایی تصریح کرد: در ۴۰ نفر برتر کنکور یعنی سه تا ۱۰ تا اصلی و دو تا پنج تا هم در کنکور، کنکور زبان و هنر، تعداد قابل توجهی از مناطق محروم بودند، از اسفراین بود، از پل دختر بود، از اسلام آباد غرب بود.

وی با تأکید بر اینکه عدالت یک پیامد این مصوبه است، اظهار کرد: اصل مصوبه کیفیت آموزش، ارتقای مدارس دولتی و مهم‌تر از آن اجرای برنامه درسی ملی است؛ برنامه درسی ملی یک بسته است که ۶ ساحت تربیت را در نظر می‌گیرد. کنکور ما را روی ساحت یگانه علمی و به سمت محفوظات برده بود، اما امروز همه شش ساحت تربیت سند تحول و سطوح بالای دانش مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسأله امنیت امتحانات در سال‌جاری بیشتر از سال پیش اجرا خواهد شد، گفت: حتی یک مورد از شایعه‌هایی که در مورد لو رفتن سؤالات گفته می‌شد، صحت نداشت، به خاطر اینکه می‌خواستند بگویند که اگر این اجرا شود، سؤال لو می‌رود و فلان می‌شود. وی افزود: تجربه سال پیش، امروز در اختیار ما است؛ امکانات سال پیش به اضافه عزم و همت پیش رو در اختیار ما است و مطمئن هستم که بهتر از سال گذشته اجرا خواهد شد؛ همین جا به خانواده‌ها نکته‌ای را عرض کنم، پدران و مادران به این شایعه‌ها گوش نکنید؛ بنده به شما اطمینان می‌دهم اگر سؤالات لو رفت که ان‌شاءالله لو نخواهد رفت، پیش از همه خود ما به شما خواهیم گفت. وی تصریح کرد: این اطمینان را داشته باشید این شایعه پراکنی است اینکه امکان اینکه سؤال بتواند به صورت مساوی بین ۵ هزار و ۵۰ شعبه ما اجرا شود، نیست؛ ما این امانت را همانطور که در پایه دوازدهم خوب ادا کردیم ان‌شاءالله در پایه‌های دهم و یازدهم هم بهتر ادا خواهیم کرد.

صحرایی اضافه کرد: نرم‌افزار‌های ما به روزتر شدند، توانایی‌های ما به طور طبیعی بیشتر شده است؛ در سالی که گذشت سؤالات را یک ربع بعد از شروع آزمون منتشر کردیم، آن وقت بود که این سیستم‌هایی که شایعه می‌کردند سؤالات لو رفت، روسیاه شدند؛ وظیفه ما است که جواب در سالن نرود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار