کد خبر: 1220402
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نمایشگاه خوبی است، اما هر چقدر در میان غرفه‌ها گشتم جایی پیدا نکردم که برای دخترم کفش کتانی بخرم. نه من و نه دخترم از تنوع محصولات رضایت نداریم.» کمی آنطرف‌تر خانم جوانی با کالسکه مشغول عبور از غرفه‌هاست، وقتی نظر او را درباره کیفیت، تنوع و قیمت محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه بهاره را سؤال می‌پرسم، می‌گوید: «چندان کالا‌های چشمگیری ندیدم، البته حدود نیم ساعت هست که به اینجا آمده‌ام و هنوز همه غرفه‌ها را کامل ندیدم.»
مهسا گربندی
جوان آنلاین: بیستمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» در بوستان گفتگو از ۱۶ اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرده‌است. محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه به دست زنانی تولید شده که روزی، نیاز به کمک داشتند تا کسی دستشان را بگیرد، اما حالا به قدری توانمند شده‌اند که کسب و کاری راه‌انداخته‌اند. برخی از آن‌ها صاحب کسب و کار کوچکی هستند و هنوز نیاز به همیاری دارند، اما برخی دیگر به قدری کسب و کارشان رونق گرفته که توانسته اند زنان نیاز به کار را در کارگاه‌شان استخدام کنند. در این نمایشگاه، بخش مشاغل خانگی هم وجود دارد و افرادی در این غرفه‌ها هستند که در خانه خود به صورت پاره‌وقت مشغول به کارند و نیاز به فضایی برای فروش محصولاتشان دارند، در واقع این زنان در کنار خانه‌داری توانسته‌اند یک شغل خانگی را هم برای خودشان راه بیندازند، به همین دلیل به نمایشگاه زنان و تولید ملی آمده‌اند تا محصولاتشان را بفروشند و کمک‌خرج زندگیشان شود. 
 
همه چیز در این نمایشگاه وجود دارد؛ هم خوراکی و هم پوشاک. در محوطه بوستان چندین بخش برای غرفه‌های خوشمزه، تدارک دیده شده‌است. آن‌هایی که قصد خرید خوراکی و مواد غذایی دارند به این بخش آمده‌اند، تعدادی از مشتریان از قیمت‌ها رضایت دارند و مشغول خرید کردن هستند برخی دیگر، اما رضایت چندانی نسبت به قیمت مواد غذایی از جمله آجیل و خشکبار در این نمایشگاه ندارند و می‌گویند که این نرخ‌ها همان قیمت بازار است. برخی از قیمت‌ها به این صورت است؛ آجیل شور کیلویی ۳۷۰ هزار تومان، آجیل سلامت کیلویی ۳۵۰ هزار تومان. قیمت آبنبات و شکلات، ویژه نمایشگاه بهاره هم از کیلویی ۹۵ هزار تومان شروع می‌شود. در کنار اینها، شیرینی‌های عید به صورت جعبه‌ای فروخته می‌شود و به دلیل اینکه تا شش ماه دیگر تاریخ مصرف دارد، مشتریان با خیال راحت آن‌ها را می‌خرند. در بخش دیگری، اما روغن زیتون و روغن کنجد در حضور خود مشتری گرفته‌می‌شود، اما این فقط بخش‌خوراکی‌هاست، در داخل ساختمان نمایشگاه بوستان گفتگو، پوشاک و صنایع‌دستی عرضه می‌شود که دو سالن دارد، تهران و گلستان؛ هر دو سالن غرفه‌بندی شده و فروشندگان زیادی در آن مشغول به کار هستند. در اینجا، پالتو‌های ۵۹۰ هزار تومانی و کفش چرم یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومانی به چشم می‌خورد و لباس کودک هم فروخته می‌شود. 
 
 مشتریان هم راضی و هم ناراضی
برخی از شهروندان دست پر هستند و از چند غرفه مختلف خرید کرده‌اند. یکی از مشتریان این نمایشگاه که خانم جوانی است و به همراه همسر و دو فرزند خود به اینجا آمده‌است، می‌گوید: «قیمت‌های اینجا نسبت به مغازه‌ها ارزان‌تر است برای همین از اینجا هر چیزی که می‌خواستم و پیدا کردم را خریدم.»، اما آقای جوانی که با دخترش به نمایشگاه آمده درباره این نمایشگاه نظر متفاوتی دارد، او می‌گوید: «نمایشگاه خوبی است، اما هر چقدر در میان غرفه‌ها گشتم جایی پیدا نکردم که برای دخترم کفش کتانی بخرم. نه من و نه دخترم از تنوع محصولات رضایت نداریم.» کمی آنطرف‌تر خانم جوانی با کالسکه مشغول عبور از غرفه‌هاست، وقتی نظر او را درباره کیفیت، تنوع و قیمت محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه بهاره را سؤال می‌پرسم، می‌گوید: «چندان کالا‌های چشمگیری ندیدم، البته حدود نیم ساعت هست که به اینجا آمده‌ام و هنوز همه غرفه‌ها را کامل ندیدم.» آقای جوانی که به همراه همسرش به نمایشگاه آمده نیز می‌گوید: «امروز روز دومی است که به نمایشگاه آمده‌ایم، هم روز اول خرید کردیم و هم امروز. انصافاً قیمت‌ها کمتر است، اما خیلی باید بگردیم تا کالای مورد نظرمان را پیدا کنیم، کاش چند برند معروف هم به این نمایشگاه می‌آوردند تا بتوانیم اجناس بهتر را راحت‌تر پیدا کنیم.»
 
 از آموزش تا کارآفرینی
برخی از کارآفرینان حاضر در نمایشگاه، زنان خودسرپرست هستند، اما برخی دیگر از صاحبان کسب و کارها، افراد کارآفرین و موفقی هستند که زنان خودسرپرست را استخدام کرده‌اند تا کمک حالشان باشند، اما نحوه شناسایی زنان سرپرست خانوار و کمک به توانمند شدن آن‌ها چگونه انجام می‌شود؟ در این رابطه مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به «جوان» می‌گوید: «تعدادی از این زنان به صورت خود مراجعه‌کننده به اداره کل امور بانوان یا مناطق می‌آیند و تقاضای حمایت یا کار می‌کنند، بدین ترتیب برای آن‌ها پرونده مددکاری تشکیل می‌دهیم و برحسب نیازشان به یکی از مسیر‌های اشتغال و آموزش هدایت می‌کنیم. تعداد دیگری از آن‌ها از سوی سایر سازمان‌ها شناسایی و به اداره کل امور بانوان شهرداری معرفی می‌شوند. آن وقت ما بررسی می‌کنیم که اگر این افراد مهارتی ندارند، وارد فرآیند آموزش شوند و اگر مهارتی دارند به مراکز کوثر بروند تا مشغول کار می‌شوند؛ کوثر در واقع در زمینه تولید پوشاک و صنایع‌دستی فعالیت دارد.»
او به بخش دیگری از فعالیت این سازمان نیز که «مشاغل خانگی» است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «یک عده از زنان وارد بخش مشاغل خانگی می‌شوند تا محصولاتشان را به فروش برسانند. به این صورت که آن‌ها را به منظور توسعه بازار فروش به بازارچه‌های مناسبتی یا بازارچه‌های فصلی یا نمایشگاه زنان و تولید ملی می‌فرستیم تا محصولاتشان را بفروشند. حتی گاهی برایشان دوره بازاریابی و رونق کسب و کار هم می‌گذاریم تا بتوانند مشاغل خانگی خود را مدیریت کنند.» به گفته اردبیلی، این نمایشگاه در واقع قاب توانمندی‌ها و تولیدات زنان پرتوان شهر تهران با اولویت بانوان سرپرست خانوار است تا دست آفریده‎های خود را در معرض نمایش و فروش قرار دهند. 
 
 برگزاری نمایشگاه در ۶ بوستان و ۱۳ ایستگاه مترو تهران
نمایشگاه «زنان و تولید ملی» فقط در بوستان گفتگو برگزار نشده‌است؛ مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۳ هزارو ۵۰۰ متر در بوستان گفتگو و ۱۳ ایستگاه پرتردد مترو و شش بوستان پرتردد در سطح شهر تهران به طور همزمان برپا شده و تولیدات بالغ بر ۳ هزارو ۶۰۰ نفر بانوی تولیدکننده را به معرض فروش گذاشته‌است.»
او با اشاره به تعداد کسب و کار‌ها در این دوره از نمایشگاه اظهار می‌دارد: «بیستمین نمایشگاه، مشتمل بر تعداد زیادی از مشاغل خرد، خانگی و متوسط است. ۸۲۴ کسب و کار در مجموعه نمایشگاهی، تولیدات خود را برای شهروندان عرضه می‎کنند.» 
گفتنی است این نمایشگاه که تا ۲۵ اسفندماه برپاست فرصتی برای شهروندان خواهد بود که در کنار خانواده‌هایشان حضور پیدا کنند تا هم شاهد توانمندی‎های زنان شهر باشند و هم مایحتاج شب عید خود را از تولید به مصرف و به طور مستقیم تهیه کنند. این نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ میزبان شهروندان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار