کد خبر: 1219990
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
محمود صادقی، نماینده اسبق اصلاح‌طلبان در مجلس، پیش‌بینی کرده بود که میزان مشارکت در کل کشور حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد و در تهران بین ۶ تا ۹ درصد خواهد بود و در بهترین حالت، مشارکت کل به ۳۰ درصد خواهد رسید. 

جوان آنلاین: این روز‌های پس از انتخابات، اصلاح‌طلبان تلاش کرده‌اند مثل یک مدعی همه را به خاطر میزان مشارکت در انتخابات محاکمه کنند و همه را مؤثر بدانند جز خودشان! گویی اصلاح‌طلبان در ایران چنان بی‌اختیار و بی‌جایگاه بوده‌اند که هیچ نقشی در هیچ چیز نداشته‌اند!
اما برای اصلاح‌طلبان لازم‌تر آن بود که پس از اعلام آمار‌های انتخاباتی و از جمله میزان مشارکت در انتخابات، به ارزشیابی پیش بینی‌های قبل از انتخابات خود در این زمینه بپردازند. در روز‌های قبل از انتخابات و در حالی که طیف تندرو اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبید و حتی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات تلاش و فعالیت می‌کردند، برخی خواص اصلاح‌طلب در راستای کمک به همین تلاش، پیش‌بینی‌های حداقلی از حضور مردم در انتخابات ارائه می‌دادند. 
محمود صادقی، نماینده اسبق اصلاح‌طلبان در مجلس، پیش‌بینی کرده بود که میزان مشارکت در کل کشور حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد و در تهران بین ۶ تا ۹ درصد خواهد بود و در بهترین حالت، مشارکت کل به ۳۰ درصد خواهد رسید. 
مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس پیش‌بینی کرده بود که میزان مشارکت به‌صورت میانگین در سراسر کشور بیش از حدود ۳۰ درصد نخواهد بود. 
شهاب‌الدین طباطبایی، چهره اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب ندای ایرانیان پیش‌‎بینی کرده بود: «میزان مشارکت در تهران ۹ تا ۱۸ درصد است. البته بعضی‌ها از عدد ۹ بدشان نمی‌آید.»
نظر صادق زیبا کلام نیز این بود که «به عنوان مثال اگر در تهران با لیست نمایندگانی مثل جبهه پایداری مواجه باشیم، میزان مشارکت مردم پایین خواهد بود و همان ۱۰ تا ۱۵ درصد از حامیان خودشان به این لیست رأی می‌دهند.»
پایگاه خبری جماران در مصاحبه با منصور حقیقت‌پور نوشت: «مشارکت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد با پیروزی طیف حاکم است.».
اما میزان مشارکت در انتخابات بالای ۴۰ درصد بود و طبعاً اگر شرایط اقتصادی کشور در حالت بهتری بود و از سویی برخی فعالان سیاسی بر طبل ناامیدی و دعوت به تحریم انتخابات نمی‌کوبیدند، مشارکت از این هم بالاتر می‌رفت. حال آیا اصلاح‌طلبان همین یک قلم - یعنی پیش بینی نادرست و حداقلی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات- را می‌پذیرند؟ آیا قبول خواهند کرد که برای ناامیدی مردم دست به انتشار پیش بینی‌های عجیب و غریب زدند؟
برخی رسانه‌ها هم خبر داده بودند که «مهدی کروبی در ابتدا قصد داشت که در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کند، اما با مشورت غلط پسرش مبنی بر اینکه مشارکت زیر ۲۰ درصد است، از این کار منصرف شد. همچنین گفته می‌شود که انتشار خبر مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم در انتخابات با تعجب کروبی و ناراحتی او نسبت به مشورت‌های پسرش مواجه شده است.»
اخیراً حمیدرضا جلایی‌پور، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب نیز در مصاحبه‌ای پیرامون برآورد وضعیت اصلاح‌طلبان پس از انتخابات اخیر مجلس گفته بود که «برآورد من این است که بعد از انتخابات و در انتخابات ۱۴۰۴ هم بخش بزرگ‌تری از جبهه و اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها به سمت تقویت میانه (به جای قطبی‌سازی) و روزنه‌گشایی تدریجی و جدی گرفتن مداخله انتخاباتی حرکت می‌کنند و بخش دیگری هم که از امکان اصلاح ناامیدند، به انواع گذارگرایی گرایش شفاف‌تری پیدا می‌کنند. امیدوارم هاضمه جبهه اصلاحات برای پذیرش و پوشش تکثر افزایش یابد. همچنین امیدوارم کسانی که به گزینه‌های فرااصلاحی و گذارگرایی متمایل می‌شوند، لااقل نخواهند ذیل نام اصلاحات چنین کنند؛ چون آینده نهاد‌های اصلاح‌طلبان و ظرفیت گشایش‌گری مصلحانه‌شان را با مشکل مواجه می‌کند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار