کد خبر: 1219978
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
پیش از اینکه استعلامی از ما در خصوص بازی‌های حساسی همچون دربی گرفته شود، فهرست بازی‌های بین‌المللی و حساس لیگ را که می‌دانیم ازدحام جمعیت خواهیم داشت، به مسئولان مربوط ارسال می‌کنیم
دنیا حیدری

جوان آنلاین: اهم اخبار این روزها، حول محور دربی چرخ می‌خورد؛ دیداری که اگرچه سال‌هاست جذابیت و هیجان سابق را ندارد، اما همچنان حساسیت‌ها و حواشی خود را دارد؛ حاشیه‌هایی که عمدتاً قبل از به صدا درآمدن سوت این بازی آغاز می‌شود و تا روز‌ها بعد از خاتمه‌یافتن آن ادامه دارد، درست مانند دربی ۱۰۳ که حاشیه‌هایش خیلی زودتر آغاز شده است. 
در فاصله دو روز مانده به دربی ۱۰۳، همچنان اخبار ضدونقیضی در خصوص تغییر زمان این دیدار یا حتی برگزاری و عدم‌برگزاری آن به گوش می‌رسد، آن هم در شرایطی که سهیل مهدی، رئیس سازمان لیگ در یک برنامه تلویزیونی آب پاکی را روی دست همه ریخت و تأکید کرد که تاریخ دیدار سرخابی‌های پایتخت تغییر نخواهد کرد: «پیش از اینکه استعلامی از ما در خصوص بازی‌های حساسی همچون دربی گرفته شود، فهرست بازی‌های بین‌المللی و حساس لیگ را که می‌دانیم ازدحام جمعیت خواهیم داشت، به مسئولان مربوط ارسال می‌کنیم. بنا بر صحبت‌ها و استعلام‌هایی که صورت گرفته است، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال خود را موظف می‌دانند در این خصوص پاسخگو باشند. در جلسه شورای تأمین مقرر شد دربی ۱۰۳ پایتخت بین استقلال و پرسپولیس در همان زمان ازپیش‌اعلام‌شده برگزار شود. به این ترتیب پرسپولیس و استقلال ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند.»
چند روز قبل اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروی انتظامی به دلیل اینکه دربی یک روز بعد از چهارشنبه‌سوری است، درخواست تعویق ۲۴ ساعته آن را داشته است؛ خبری که از سوی رئیس سازمان لیگ تکذیب شد، اما حتی صحبت‌های سهیل مهدی هم نتوانست پایانی بر زمزمه‌های تغییر زمان این بازی باشد. واقعیت این است که برگزاری با یک روز تأخیر شدنی نیست، زیرا پنج‌شنبه این هفته، آخرین پنج‌شنبه سال است و شورای تأمین با برگزاری دربی در این تاریخ موافق نیست چراکه با توجه به حضور انبوه مردم در پنج‌شنبه آخرسال بر سر خاک عزیزان از‌دست‌رفته، شرایط مساعد برگزاری مصاف پرسپولیس- استقلال نیست. گفته‌ها حاکی است شورای تأمین با برگزاری این دیدار در روز جمعه موافق است، اما در این صورت برنامه بازی‌های هفته بیست‌ویکم که ۲۷ اسفند‌ماه است، با مشکل مواجه خواهد شد، شاید به همین دلیل هم است که گفته می‌شود قرار است برگزاری، عدم‌برگزاری یا تعویق دربی در تاریخ ۲۳ اسفند بار دیگر از سوی شورای تأمین مورد بررسی قرار گیرد.
زمان برگزاری دربی تنها حاشیه این دیدار قبل از برگزاری نیست. داوری که همواره یکی از معضلات دربی بوده، این بار هم یکی از حاشیه‌های پررنگ دیدار سرخابی‌های پایتخت است، اما با تفاوت‌های بسیار با دفعات قبل. این بار مسئله استفاده از کمک‌داور ویدئویی در بازی پرسپولیس- استقلال است و حضور داوران زن در اتاق ویدئویی که خود ماجرایی جداگانه دارد. 
آن روز‌ها که «جوان» تأکید داشت فدراسیون بی‌توجه به حضور یا عدم‌حضور VAR باید داورانش را در این خصوص آموزش دهد، فکر امروز را می‌کرد؛ امروزی که آقایان در فدراسیون چشم به فیفا دارند که آیا مدرک داورانش را صادر می‌کند تا دستش برای انتخاب داور دربی باز باشد یا نه؟ بیژن حیدری، پیام حیدری و وحید کاظمی به تازگی دوره VAR را در شهر دوشنبه سپری کرده‌اند، اما فیفا هنوز مدارک آن‌ها را صادر نکرده است که در صورت عدم‌صدور مدارک آن‌ها طی چند ساعت آینده، داور دربی از بین حسن اکرمی، امیر عرب‌براقی، مرتضی منصوریان و موعود بنیادی‌فر که دوره VAR را پشت سر گذاشته و مدرک خود را نیز از سوی فیفا دریافت کرده‌اند، انتخاب خواهد شد، هر چند از این بین، موعود بنیادی‌فر به دلیل قضاوت در دربی رفت، شانس بسیار اندکی دارد، اما مسئله دیگر این است که در صورت صادرشدن مدرک کاظمی، بیژن و پیام حیدری، استفاده از آن‌ها در دربی نمی‌تواند اتفاق جالب‌توجهی باشد چراکه تجربه لازم را ندارند و دربی جای آزمون و خطای داوران تازه‌کار VAR نیست. 
داوری دربی این بار حاشیه‌های تازه‌ای هم دارد که تا پیش از این شاهد آن نبوده‌ایم. بر اساس تصمیمات اتخاذشده از سوی فدراسیون فوتبال، قرار است برای نخستین بار در تاریخ لیگ برتر، یک داور زن در تیم داوری مسابقه فوتبال مردان حضور یابد. چند روز قبل بود که خداداد افشاریان از حضور مهسا قربانی در اتاق VAR خبرداد و طولی نکشید که تاج اعلام کرد مهناز ذکایی، داور بین‌المللی فوتبال ایران نیز قرار است به عنوان یکی دیگر از داوران اتاق VAR در دربی ۱۰۳ حضور داشته باشد، اما انتشار یک‌عکس، باعث شد نام ذکایی از فهرست داوران دربی خط بخورد و صحبت از حضور یک داور ازبک به میان آید؛ اتفاقی که در دربی قبلی نیز با حضور داوران عراقی در اتاق VAR رخ داده بود!

برچسب ها: دربی ، پرسپولیس ، استقلال
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار