کد خبر: 1219600
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است رسیدن قیمت مصارف خارج از الگوی مصرف، به قیمت وارداتی گاز، بستر اصلی برای اعطای یارانه انرژی نیز فراهم خواهد شد. بدین ترتیب ابتدا باید قیمت گاز با مدل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به قیمت وارداتی گاز برسد، ابتدای مسیری خواهد بود که در آن مصارف درون الگوی بهینه مصرف به خانوار به عنوان یارانه انرژی اعطا شود و پس از آن مشترکان پرمصرف باید برای مصرف بالاتر گاز، از مشترکان کم‌مصرف گاز را خریداری کنند. 
فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در مورد اثرگذاری و اهمیت تولید و داشتن مازاد گاز گفت: گاز به عنوان یک حامل انرژی در کشور ما به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نحوی که با وجود تولید بسیار بالا در برخی از ماه‌های سال با کمبود مواجه می‌شویم و برای رفع نیاز‌های معمول تجاری، صنعتی و خانگی کشور به مشکل می‌خوریم. 
وی ادامه داد: از آنجایی که اولویت با تأمین گاز بخش خانگی است، در ماه‌های سرد سال گاز صنایع قطع می‌شود که عدم النفع بالایی برای کشور دارد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تعرفه‌گذاری پلکانی به نحوی که پرمصرف‌ها و مرفهین بهای واقعی گاز خود را بپردازند و مشترکانی که در محدوده الگو از گاز استفاده می‌کنند، از یارانه بهره‌مند شوند، بسیار مفید خواهد بود. 
جامع در رابطه با اهمیت تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها گفت: این روش تعرفه‌گذاری در اقصی نقاط دنیا مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی‌اش ثابت شده است. به ویژه کشور‌های حوزه اسکاندیناوی موفقیت‌های چشمگیری بر اثر استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی برای کنترل مصرف کسب کرده‌اند. 
وی ادامه داد: با توجه به مصارف بالای گاز در بخش خانگی در کشورمان، نیاز است به سمت بهینه‌سازی مصرف گام برداریم و سیاست‌هایی همچون تعرفه‌گذاری پلکانی را در راستای کنترل مصرف اجرا کنیم. تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در فاز اول منجر‌به کاهش ۲۵ میلیون مترمکعبی گاز شد و اجرای فاز دوم نیز به همین شکل تأثیرگذاری دارد. باعث کاهش چند میلیون متر مکعبی روزانه گاز در کشور شده که قابل توجه است. باید تا پایان فاز‌های اجرایی و رسیدن به قیمت وارداتی گاز ادامه پیدا کند و حتی جریمه نیز باید از مشترکان پرمصرف اخذ گردد. 
وی در پایان گفت: با رسیدن قیمت مصارف خارج از الگوی مصرف، به قیمت وارداتی گاز، بستر اصلی برای اعطای یارانه انرژی نیز فراهم خواهد شد. بدین ترتیب ابتدا باید قیمت گاز با مدل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به قیمت وارداتی گاز برسد، ابتدای مسیری خواهد بود که در آن مصارف درون الگوی بهینه مصرف به خانوار به عنوان یارانه انرژی اعطا شود و پس از آن مشترکان پرمصرف باید برای مصرف بالاتر گاز، از مشترکان کم‌مصرف گاز را خریداری کنند و به این ترتیب شاهد خواهیم بود که یارانه انرژی عادلانه توزیع خواهد شد و مصرف بهینه نیز آورده مالی بالایی برای افراد جامعه خواهد داشت و بدین ترتیب صرفه‌جویی کاملاً اقتصادی خواهد شد.

برچسب ها: گاز ، انرژی‌ ، قیمت گاز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار