کد خبر: 1218999
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در مورد این موضوع که امسال حدود ۶/ ۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده‌ایم و سال آینده به ۱۰۰ همت بیشتر سرمایه‌گذاری در این زمینه نیاز داریم، تصریح کرد: این آمار و ارقام قابل توجه است و لزوم رسیدگی به موضوع ناترازی بنزین را در کشور نشان می‌دهد. 

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: واردات بنزین به بیش از ۵/ ۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ رسیده است و باید برای مهار این ناترازی اقدام جدی صورت گیرد که به عنوان پیشنهاد عملیاتی می‌توانیم اجازه تولید خودرو با کیفیت فعلی را ندهیم و خودروسازان را مجبور کنیم کیفیت خودرو‌های تولیدی را بالا ببرند، به نحوی که در حد استاندارد مصرف بنزین داشته باشند. در غیر این صورت، اجازه ندهیم سالانه یک‌میلیون خودرو وارد بازار شود.  آمار‌ها نشان می‌دهد مصرف بنزین در کشورمان به صورت بی‌رویه رو به افزایش است، به طوری که از بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در منطقه به واردکننده این نوع سوخت تبدیل شده‌ایم. طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶‌میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۵/ ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. آمار گمرک نیز نشان می‌دهد صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر بوده و حتی اخباری مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش می‌رسد. به این ترتیب با فرض ترازبودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان ۵/ ۱۳ میلیون لیتر در روز ایجاد می‌شود. 

جمشید عدالتیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در مورد این موضوع که امسال حدود ۶/ ۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده‌ایم و سال آینده به ۱۰۰ همت بیشتر سرمایه‌گذاری در این زمینه نیاز داریم، تصریح کرد: این آمار و ارقام قابل توجه است و لزوم رسیدگی به موضوع ناترازی بنزین را در کشور نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم که در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور تأثیر دارد، کیفیت خودروهاست. متأسفانه خودرو‌های ساخت داخل استاندارد نیستند و مصرف بنزین بالایی دارند. این خودرو‌ها دوبرابر و در برخی موارد بیشتر از دو برابر حد استاندارد جهانی، بنزین مصرف می‌کنند. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اگر می‌خواهیم مسئله ناترازی بنزین را حل کنیم، باید از مبدأ به استانداردسازی خودرو‌ها اقدام کنیم. تا وقتی خودرو‌های کشور تا این اندازه مصرف بنزین دارند، طبیعی است مشکل ناترازی هم حل‌وفصل نشود. عدالتیان گفت: کشور‌های مختلف در این زمینه کار‌های اساسی انجام داده‌اند، مثلاً آلمانی‌ها وقتی دیدند که آلودگی هوای کشورشان در حال افزایش است، استاندارد‌های خودروسازی را در کشورشان ارتقا دادند. ما هم باید اقدامات جدی در خصوص بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی انجام دهیم. وی ادامه داد: اگر از ۱۰ سال پیش به فکر کیفی‌سازی خودرو‌ها بودیم و از مصرف بالای آن‌ها جلوگیری می‌کردیم، امروز با مشکلی به نام ناترازی بنزین مواجه نبودیم و مجبور نمی‌شدیم با اعمال هزینه‌های بالا به واردات این ماده بپردازیم. 

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: میزان مصرف بنزین در کشور به صورت روزافزون در حال بالارفتن است. سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه‌ها و افزایش تولید نیز باید در دستور کار باشد. 

عدالتیان گفت: واردات بنزین به بیش از ۵/ ۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ رسیده است و باید برای مهار این ناترازی اقدام جدی صورت گیرد که به عنوان پیشنهاد عملیاتی می‌توانیم اجازه تولید خودرو با کیفیت فعلی را ندهیم و خودروسازان را مجبور کنیم کیفیت خودرو‌های تولیدی را بالا ببرند، به نحوی که در حد استاندارد مصرف بنزین داشته باشند. در غیر این صورت، اجازه ندهیم سالانه یک‌میلیون خودرو وارد بازار شود.

وی ادامه داد: عمر مفید خودرو ۱۰ سال است و در کشور‌های دیگر بعد از این مدت خودرو اسقاط می‌شود. اما در کشور ما سالیان سال از خودرو‌ها استفاده می‌کنیم. این خودرو‌های فرسوده تأثیر زیادی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند و مشکلات عدیده‌ای به لحاظ زیست محیطی و سلامت برای‌مان ایجاد می‌کنند. 

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: برقی‌کردن خودرو‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما باید به صورت یک روند این موضوع را پیگیری کنیم، مثلاً برنامه‌ریزی کنیم در ۱۵ سال آینده ۲۰ درصد از خودروهای‌مان برقی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار