کد خبر: 1218627
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سال آینده پایگاه فضایی چابهار با اولین پرتاب به مدار خورشید آهنگ، به بهره‌برداری خواهد رسید. 

سال آینده پایگاه فضایی چابهار با اولین پرتاب به مدار خورشید آهنگ، به بهره‌برداری خواهد رسید. 
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی اظهار کرد: اولویت ما برای پرتاب‌ها با پرتابگر‌های سوخت جامد است؛ طبق برنامه‌ریزی اواسط سال آینده بهره‌برداری پایگاه فضایی چابهار با اولین پرتاب خورشید آهنگ خواهد بود. البته تاریخ دقیق پرتاب هم هر زمان عنوان شود، ممکن است بین یک تا دو ماه به دلیل مسائل فنی اختلاف داشته‌باشد. 
وی در خصوص علت استفاده از پایگاه‌های بین‌المللی برای پرتاب ماهواره‌ها نیز تأکید کرد: در وهله اول برای استفاده از پایگاه‌های بین‌المللی موضوع رقابت و اقتصادی بودن آن برای ما اهمیت دارد. البته اولویت با پرتابگر‌های بومی در کشور است، اما بحث زمان‌بندی هم بسیار مهم است. 
وی افزود: به هر دلیلی پرتابگر داخلی به لحاظ زمانی امکان ارائه خدمت نداشته‌باشد، از پرتابگر خارجی استفاده می‌کنیم. البته این اتفاق یک عرف بین‌المللی است و اگر به سایت‌های پایگاه‌های پرتاب مراجعه کنید زمان‌بندی‌های اعلام شده آن‌ها را خواهید دید، زیرا پرتابگر باید ساخته‌شده و امکان حمل محموله را داشته‌باشد. 
سالاریه ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی عمدتاً تابع هزینه است و بیشتر جنبه اقتصادی دارد، باید از نظر قیمتی برای ما بصرفد. ممکن است ظرفیت یک پرتابگر در زمان نزدیک شدن به پرتاب تکمیل شده‌باشد، در نتیجه گران‌تر خواهد‌بود و اگر ظرفیت خالی داشته باشد، ارزان‌تر خواهد‌بود. رئیس سازمان فضایی ادامه داد: در برنامه توسعه صنعت فضایی کشور هم این موضوع لحاظ‌شده و یک مختصات مهم به شمار می‌رود. ما در حال گذار از مرحله تحقیق و توسعه به مرحله عملیاتی شدن و ارائه خدمات، سرویس و توسعه اقتصاد فضا هستیم. وی یادآور شد: در حوزه ماهواره هم ما همین مسیر را طی کردیم، در ماهواره اول جنبه تحقیقاتی آن پررنگ‌تر است، اما در نمونه‌های بعدی کار تحقیق و توسعه کامل شده‌است. در حوزه پرتابگر‌ها هم به همین شکل است. 
سالاریه تصریح کرد: زمانی که به نقطه ارائه خدمات به صورت گسترده می‌رسیم، بحث اقتصادی اهمیت پیدا می‌کند. ما علاقه‌مند هستیم از تمام ظرفیت‌هایی که امکان استفاده از آن فراهم است، استفاده کنیم، زیرا به هر حال برای ما توسعه صنعت ماهواره و ارائه خدمات مبتنی بر ماهواره یک اصل است؛ همانطور که توسعه پرتابگر هم و ارائه خدمات ماهواره‌بر هم یک اصل است، اما نباید این دو موضوع را به هم گره زد. 
وی افزود: دو موضوع پرتابگر و ماهواره به موازات هم در حال اجرا هستند، اما بر اساس سه فاکتور شرایط اقتصادی، قیمت و رقابت طبیعتاً پرتاب‌بین‌المللی انتخاب می‌شود. البته تا زمانی که پرتابگر داخلی ظرفیت داشته‌باشد، تمام همت ما استفاده از پرتابگر‌های بومی خواهد بود. در همین راستا هم سال آینده پرتاب‌های بیشتری خواهیم داشت که توسط پرتابگر‌های داخلی استفاده خواهند‌شد.

برچسب ها: چابهار ، فضایی ، ماهواره
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
0
0
فقط پرتاب گر های داخلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار