کد خبر: 1218470
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
 غلامرضا مسکنی 

جوان آنلاین: سارق سابقه‌داری که پس از آزادی از زندان با همدستی یکی از کارگران نمایشگاه بین‌المللی تهران نقشه سرقت از گردشگران خارجی را طراحی و اجرا می‌کرد، به دام افتاد. 
بهمن ماه امسال به مأموران پلیس تهران خبر رسید یک تبعه خارجی که زن چینی است در جریان سرقت گوشی‌اش از سوی سارقان موتورسواری آسیب‌دیده و به بیمارستان منتقل شده‌است. با اعلام این خبر تیمی از مأموران راهی محل حادثه و تیمی دیگری برای تحقیق به بیمارستان رفتند. 

 عکس سلفی 
بررسی‌های مأموران پلیس نشان داد زن چینی که همراه تعدادی گردشگر برای بازدید از نمایشگاه گردشگری به نمایشگاه بین‌المللی رفته‌بود، هنگام بیرون آمدن از نمایشگاه با یکی از همراهانش کنار اتوبوس مسافربری عکس سلفی می‌گرفته که دو سارق موتور‌سوار کیف‌های دستی و گوشی‌های دو تبعه خارجی را سرقت می‌کنند. همچنین مشخص شد در این حادثه زن چینی آسیب سطحی دیده و پس از درمان از بیمارستان مرخص شده‌است. 
همراه وی در تحقیقات پلیسی گفت: «ما یک گروه چینی هستیم که فعالیت تجاری و اقتصادی زیادی در ایران داریم. امروز تصمیم گرفتیم از نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری بازدید کنیم و همگی با اتوبوسی راهی نمایشگاه شدیم. ساعتی در نمایشگاه بودیم و بعد به طرف اتوبوس برگشتیم تا به محل کارمان برگردیم. من و همکارم تصمیم گرفتیم عکس سلفی بگیریم و در حال عکس گرفتن بودیم که موتورسیکلتی با دو سرنشین به ما نزدیک شدند و ابتدا تلفن همراه و کیف مرا قاپیدند و بعد هم کیف‌دستی همکارم را از دستش کشیدند که همکارم روی زمین افتاد و مصدوم شد. ما و همراهانمان شروع به داد و فریاد کردیم و تعدادی از شهروندان ایرانی هم سارقان را تعقیب کردند.»

 تصادف 
در شاخه دیگر از تحقیقات فنی، مأموران دریافتند پس از سرقت تعدادی از شهروندان ایرانی سارقان را تعقیب و سارقان هم به سرعت فرار می‌کنند، اما در جریان تعقیب و گریز موتورسیکلت آن‌ها با پنج خودرو برخورد و به خودرو‌ها خسارتی وارد می‌کنند و در نهایت هم موتورسیکلت آن‌ها واژگون می‌شود. پس از این حادثه، سارقان با جا گذاشتن موتورسیکلت‌شان با همدستی دو سرنشین موتورسیکلت دیگری که آن‌ها اسکورت می‌کردند، موفق به فرار می‌شوند. 
بدین ترتیب موتورسیکلت سارقان به اداره پلیس منتقل شد و بررسی پلاک آن مشخص شد موتورسیکلت متعلق به یکی از کارگران نمایشگاه بین‌المللی به نام وحید است. 

 فریب خوردم 
با به دست آمدن این اطلاعات، مأموران به دستور قاضی مصطفی تقی‌زاده، بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت، وحید را بازداشت و از وی بازجویی کردند. 
وحید با اظهار پشیمانی به جرم خود اعتراف کرد و مدعی شد یکی از دوستان خلافکارش به نام پیام او را فریب داده‌است. وی گفت: «من هیچ سابقه‌ای ندارم و در نمایشگاه بین‌المللی کار می‌کردم. مدتی قبل پیام به سراغم آمد و پیشنهاد داد سرقت کنیم و گفت زود پولدار می‌شویم و من هم فریب خوردم.»
با اعتراف متهم مأموران پیام را هم بازداشت کردند و وی هم دو نفر از همدستانش را به پلیس معرفی کرد و مأموران هم همدستان وی را بازداشت کردند. متهمان پس از اعتراف برای تحقیقات بیشتر در اختیار مأموران پلیس قرار گرفتند. 

 دلار می‌خواستم 
پیام مرد جوانی است که تعداد زیادی سابقه سرقت، کیف و موبایل‌قاپی در پرونده‌اش ثبت شده‌است. وی گفت وقتی از زندان آزاد شدم تصمیم گرفتم از تبعه‌های خارجی سرقت کنم، چون می‌دانستم آن‌ها همراه خود دلار دارند. 

 

پیام سابقه داری؟ 
بله، سابقه زیاد دارم. 
چه سرقت می‌کردی؟ 
خیلی از سرقت‌ها را تجربه کرده‌ام. سرقت لوازم خودرو، کیف‌قاپی، موبایل‌قاپی، زورگیری و سرقت از منزل. 
خسته نشدی این همه زندان رفتی و آزاد شدی؟ 
به هر حال وقتی سرقت کنی باید در انتظار دستگیری هم باشی. حالا دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد و یه جایی گیر می‌افتی، اما عادت می‌کنی و از طرفی هم وقتی سابقه دار شدی، کاری پیدا نمی‌کنی، مگر اینکه سرمایه‌دار باشی و با سرمایه خودت کار کنی و دنبال سرقت نروی. 
آخرین بار چه زمانی از زندان آزاد شدی؟ 
آخرین‌بار چهار سال قبل زندان افتادم و قاضی مرا به سه سال زندان محکوم کرد. حدود یک سال قبل زندانی‌ام تمام شد و وقتی رد مال کردم، آزاد شدم. 
چه سرقت کرده‌بودی که سه سال زندان بودی؟ 
موبایل‌قاپی و زورگیری در پرونده‌ام بود. 
چه شد که پس از آزادی تصمیم گرفتی این‌بار از تبعه‌های خارجی سرقت کنی؟ 
واقعیتش وقتی آزاد شدم، مدتی دنبال سرقت نرفتم، اما ابتدا خودم تنهایی موبایل‌قاپی و کیف‌قاپی می‌کردم تا اینکه با دو نفر سارق سابقه‌دار هم آشنا شدم و گاهی هم باندی سرقت می‌کردیم. من هیچ تصمیمی برای کیف‌قاپی از تبعه‌های خارجی نداشتم، اما چندی قبل فهمیدم یکی از دوستان قدیمی‌ام به نام وحید در نمایشگاه بین‌المللی کار می‌کند. یک روز که به سراغش رفتم، دیدم افراد خارجی هم از نمایشگاه دیدن می‌کنند و همان لحظه به فکرم رسید که اگر کیف این افراد را سرقت کنم پول بیشتری گیرم می‌آید، چون می‌دانستم آن‌ها همیشه همراه خودشان مقداری پول خارجی دارند. 
 چرا وحید را وارد باندتان کردید؟ 
او همیشه داخل نمایشگاه بود و قرار بود زاغ زنی کند و وقتی افراد خارجی از نمایشگاه دیدن می‌کنند، آن‌ها را زیر نظر بگیرد و به ما خبر دهد تا در فرصت مناسب اقدام به سرقت کنیم. 
فکر می‌کردید به این زودی دستگیر شوید؟ 
نه به این زودی. آن روز وحید گروه چینی را که از نمایشگاه بازدید کرده‌بودند، تعقیب کرد و وقتی از نمایشگاه بیرون آمدند، به من خبر داد و بعد هم به سراغ من آمد و سوار موتورش شدم. قرار بود قبل از اینکه سوار اتوبوس شوند، کیف یا موبایل آن‌ها را سرقت کنیم و وقتی دیدیم دو نفرشان در حال گرفتن عکس سلفی بودند، اقدام به سرقت و با موتور فرار کردیم، اما وحید رانندگی‌اش حرفه‌ای نبود و حین فرار با چند خودرو برخورد کردیم و در نهایت هم زمین خوردیم و مجبور شدیم موتورسیکلت را رها کنیم تا گرفتار نشویم. 
چقدر از آن سرقت گیرتان آمد؟ 
داخل کیف‌ها ۴۰۰ دلار همراه تعدادی مدارک هویتی و کاری بود و علاوه بر آن یک گوشی همراه سرقت کردیم که بعد از دستگیری تحویل پلیس دادیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار