کد خبر: 1217833
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
محمد خزاعی روایت می‌کند 
رئیس سازمان سینمایی ضمن توضیح شرایط تصویب سند ملی سینما به این نکته اشاره کرد که فیلم‌هایی که بدون مجوز در خارج از ایران در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند در ادامه فعالیت فیلمسازش تأثیر خواهند گذاشت.

جوان آنلاین: رئیس سازمان سینمایی ضمن توضیح شرایط تصویب سند ملی سینما به این نکته اشاره کرد که فیلم‌هایی که بدون مجوز در خارج از ایران در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند در ادامه فعالیت فیلمسازش تأثیر خواهند گذاشت. 
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: چند سالی است که برای سند ملی سینما کار می‌شود و سه سال قبل کارگروهی متشکل از من، آقای جعفری جلوه، آقای ایمانی و آقای نیرومند شکل گرفت که سند اولیه در این شورا نوشته و به رئیس سازمان سینمایی وقت ارائه شد، نظر اعضای سینما در رابطه با آن گرفته و بعد از مدتی هم این کارگروه تعطیل شد. 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره فعلی، احیای شورای هنر بود که تعطیل شده بود. در شورای هنر مجدداً مطرح شد که سند ملی سینما تصویب شود، مأموریت مجدداً به ما سپرده شد و کارگروه تخصصی آن را شکل دادیم تا به یک سند جامع و کامل برسیم که بتواند افق‌های پیش‌روی ما را مشخص کند. این کارگروه تقریباً ۱۰۰ سند راهبردی از کشور‌های مختلف را بررسی کرد که در کشور‌های مختلف به چه مسائلی پرداخته شده و نقاط ضعف و قوت این کشور‌ها چه مواردی بوده است. البته نه به معنای اینکه تقلیدی انجام شود، ولی این سند‌ها از همه جنبه‌ها بررسی شد و در نهایت سند ملی سینما براساس فضای سینمای ملی ایران مدون و الان آماده شده است. بحث تصمیم‌گیری نهایی و اصلاح سند را تا آخر سال خواهیم داشت و در سال بعد هم این سند به صحن شورای هنر ارائه خواهد شد تا ان‌شاءالله بعد بتوانیم آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم. 
خزاعی گفت: البته قبل از این تلاش می‌کنیم سند مدون و تمام شده را در خود کارگروه تخصصی در معرض نظرات دوستان خانه سینما قرار دهیم تا اگر نظر تخصصی داشتند، بیان کنند که اجماع کاملی راجع به این صنعت در حوزه توسعه سینمای ایران اتفاق بیفتد. 
رئیس سازمان سینمایی که با فارس سخن گفته است در رابطه با حضور برخی آثار در جشنواره‌های خارجی بدون مجوز سازمان سینمایی گفت: سینماگران باید برای هر حضورشان در حوزه بین‌الملل به سازمان سینمایی مراجعه کنند و مسئولان مربوطه واقعاً همکاری می‌کنند، حتی اگر وقتشان کم باشد جلسات فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کنند. متأسفانه ما چند اثر داشتیم که بدون پروانه نمایش در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کردند. در سازمان سینمایی با این دوستان گفتگو خواهد شد و قطعاً بحث‌هایی خواهیم داشت. این اتفاق که برای تعداد معدودی از افراد افتاده در کار‌های آتی که قصد انجام آن را دارند یا پروانه‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند تأثیر خواهد داشت. وی افزود: راه تعامل در سازمان سینمایی باز است، اگر اثری مطابق با قانون تولید شده باشد برای صدور مجوزش همکاری خواهد شد، اگر هم خلاف قانون باشد که از دسترس ما خارج است. برای هر کاری چارچوبی وجود دارد و باید رعایت شود. با تعامل همه موارد حل می‌شود، اما برخی علاقه‌ای به این تعامل ندارند، چراکه منافع‌شان در داخل کشور تعریف نشده است و دغدغه‌ای هم برای حضور داخلی فیلم ندارند. 
وی در رابطه آثار قاچاق شده در سینما گفت: هر فیلمی را که متوجه قاچاق آن شدیم از مراجع قانونی پیگیری کردیم تا منشأ آن مشخص شود. رایت خیلی از فیلم‌ها در خارج از کشور فروخته شده بود و مربوط به خارج از کشور بود که منتشر شده بود و قبل از اینکه برنامه‌ریزی جدی برای اکران داخلی داشته باشند رایت اثر را فروخته و نمایش داده بودند. بعضی از فیلم‌ها که ما پیگیری کردیم، متأسفانه خود عوامل در توزیع این فیلم‌ها نقش داشتند که پرونده‌شان معلوم است، نه عامدانه ولی مشکلی با اینکه فیلمشان منتشر شود، نداشتند. یک فیلم هم که کاملاً عامدانه توسط عوامل فیلم منتشر شده بود. خزاعی گفت: سازمان سینمایی غیر از پیگیری در این حوزه کار دیگری نمی‌تواند انجام بدهد. زمانی بود که نسخه‌ها در سینما‌ها لو می‌رفت، حتی در زمانی که چند فیلم از روی پرده سینما منتشر شده بود. این اتفاق را ارزیابی و تحلیل کردیم و مشخص شد از کجا منتشر شده است. 
همه این اقدامات در حوزه ستاد صیانت از فیلم‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بعضی از این‌ها نتایج خوبی داشت و در بعضی از موارد هم هیچ نتیجه‌ای دربر نداشت، ولی خیلی از این فیلم‌ها به دلیل فروش در خارج از کشور در داخل کشور نمایش داده می‌شود و اگر هم دقت کنید بعضی از این دوستان خیلی نگران قاچاق فیلمشان نبودند و حتی پیگیری هم نمی‌کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار