کد خبر: 1216803
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
محمدجواد اخوان
«جـوان» را مـی‌تـوان روزنامه «انقلاب اسلامی» دانست، روزنامه‌ای که در بیست‌سالگی انقلاب‌اسلامی- درست در زمانی که جنگ نرم تجدیدنظرطلبان و انقلابیون پشیمان علیه آرمان‌های انقلاب شدت گرفته بود- متولد شد و در طول ربع قرن از عمر خویش تلاش کرده تنها به «انقلاب اسلامی» متعهد باشد. 
«جـوان» را مـی‌تـوان روزنامه «انقلاب اسلامی» دانست، روزنامه‌ای که در بیست‌سالگی انقلاب‌اسلامی- درست در زمانی که جنگ نرم تجدیدنظرطلبان و انقلابیون پشیمان علیه آرمان‌های انقلاب شدت گرفته بود- متولد شد و در طول ربع قرن از عمر خویش تلاش کرده تنها به «انقلاب اسلامی» متعهد باشد. 
روزنامه انقلاب اسلامی خواندن «جوان» نافی حرکت سایر رسانه‌های ارزش‌مدار در مسیر انقلاب اسلامی نیست، اما در «جوان» منویات امامین انقلاب اسلامی مبنای خوانش راستین از این گفتمان بوده و آن را فراتر از اشخاص سیاسی و دسته‌بندی‌های حزبی و جناحی می‌داند. جوان خود را به هیچ‌یک از دو جناح حزبی اصلی سیاسی کشور متعهد نمی‌داند و «قبیله‌گرایی سیاسی» را مذموم می‌داند، اما این دلیل نمی‌شود در مقابل کژی‌ها و انحرافات افراد و جریانات سیاسی سکوت کند. 
«جوان» جایگاه و رسالت خود را در سپهر رسانه‌ای کشور در چارچوب‌های برگرفته از اندیشه امامین انقلاب می‌داند، لذا در عین امیدآفرینی، نقد دلسوزانه و تخصصی را وظیفه خود می‌داند و در طول ۲۵ سال گذشته با وجود تغییرات پی‌درپی در ساختار‌های اجرایی و قوای سه‌گانه کشور، مبنای عمل رسانه‌ای «جوان» همین بوده است. همیشه تلاش کرده در نقد عملکرد‌ها و رویکرد‌ها از دایره انصاف خارج نشود و درعین‌حال تا حد امکان مطالبات بحق جامعه را پیگیری نماید. 
«جوان» عقلانیت و انقلابی‌گری را لازم و ملزوم می‌داند و هیچ تنافری را میان این دو واقعی نمی‌داند. پیگیری آرمان‌های اصیل انقلاب را در مسیر عقلانیت متعهد می‌داند و عقلانیت اصیل را در پیگیری ارزش‌های انقلاب قلمداد می‌کند. نه می‌توان به اسم عقلانیت آرمان‌های متعالی انقلاب را نادیده گرفت و نه آرمان‌گرایی انتزاعی و بدون درنظرگرفتن واقعیت‌ها  مطلوب است. مسیر حرکت «جوان» در ربع قرن گذشته را تقریباً می‌توان خط سیر مستقیم و کم اعوجاجی دانست که نوسانات سیاسی و دست‌به‌دست شدن قدرت‌ها و کرسی‌ها بر آن کمترین تأثیر را داشته است. در مواجهه با تغییرات سیاسی نه مرعوب شده و نه ذوق‌زده و خط کلی آن در مسیری بدون تلاطم طی شده است. 
وجهه همت همکاران «جوان» در ادوار مختلف تبیین دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب‌اسلامی بوده و همین رویکرد را بزرگ‌ترین افتخار خود در مسیر فعالیت رسانه‌ای می‌دانسته‌اند و امید دارند همین تلاش‌های ولو اندک ذخیره و توشه آنان در پیشگاه خداوند  متعال باشد. 
با این‌همه «جوان» مانند همه تلاش‌های بشری از کاستی و ضعف خالی نیست و دست‌اندرکاران آن به خوبی بر چالش‌ها و ضعف‌های خود آگاهند و البته مهیای استماع نقد‌های دلسوزانه مخاطبان محترم نیز هستند. اعتقاد داریم که رسانه‌ای که رسالت خود را نقد دلسوزانه می‌داند باید پذیرای نقد‌های دیگران نیز باشد و هرچند بر اصول خود پایبند است، در برابر انتقادات صحیح هرچند که گزنده عرضه شود، باید انعطاف‌پذیر رفتار کند. 
تردیدی نیست که در سال‌های اخیر، تهاجم شناختی اصلی‌ترین محور تخاصم علیه ملت ایران بوده و در واقع اگر «تحریف تحقق یابد، تحریم توفق خواهد یافت.» همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب‌اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب‌اسلامی، «جوانان» را به پیشگام شدن در شکستن «محاصره تبلیغاتی» تحمیلی دشمن توصیه فرمودند، روزنامه جوان در سال‌های اخیر بر تلاش پیشین خود در این حوزه افزوده و خود را در صف مقدم این جبهه خطیر دانسته و رسالت خود را «ارائه روایت و تبیینی صادقانه، حقیقی و ابهام‌زدا» در مقابل تصویرسازی جعلی، مخدوش و غرض‌ورزانه دشمن می‌داند. 
«جوان» بیست‌وششمین بهار عمر خویش را درک می‌کند و راهی که طی کرده حاصل تلاش صد‌ها نفر از همکاران دلسوز و فرهیخته‌ای است که در راه اعتلای این رسانه انقلابی شبانه‌روزی مایه نهاده و اینک حاصل این تلاش در این رسانه بالنده پیش چشم ما است. باید از همه آنان سپاسگزاری کرد و زحمات‌شان را  ارج نهاد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
0
0
عالی من که خیلی دوست دارم. هر روز میخونم و به همه تون می‌خندم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار