کد خبر: 1216243
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
عبدالباری عطوان تحلیل کرد
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب از اهداف شوم طرح مسموم وزیر خارجه آمریکا درباره مردم فلسطین خبر داد.

جوان آنلاین: عطوان با اشاره به تحرکات جدید آمریکا و برخی کشورهای عربی برای ترویج طرح سیاسی درباره غزه نوشت که در غلبه بر حماس در میدان جنگ پس از چهارماه ناکام ماندند و تسلیحات جدید و قدیم و پل هوایی آمریکا را به کار بستند و راه به جایی نبردند، هم اکنون به دام سیاسی با نام دولت تکنوکرات با مشارکت رییس تشکیلات خودگردان و برخی وزیران آن روی آوردند. این خلاصه طرح «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره ای اخیر و پنجمش به منطقه است که برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر، قطر و امارات را شامل و پس از آن نشست سران اطلاعاتی این کشورها در قاهره برای آماده کردن این طرح مسموم برگزار شد.

وی افزود: عصاره این طرح، برپایی دولت تکنوکراتی است که زیر ساخت دولت مستقل فلسطینی شود و در آن اثری از حماس و دیگر گروه های مقاومت شرکت کننده در عملیات طوفان الاقصی نیست. آنچه باعت شگفتی است، ترویج مطرح کردن نبود حماس به شکل علنی به ویژه از سوی کشورهای دخیل و حامی این طرح است.

این تحلیلگر از این طرح به مثابه ریشه کنی مقاومت و قرار دادن غزه و کرانه باختری تحت قیمومیت رژیم صهیونیستی و برگرداندن اوضاع به مرحله قبل از عملیات طوفان الاقصی و تن دادن به شروط نتانیاهو و کابینه افراطی آن دانست.

عطوان ادامه داد: در این طرح فریبکارانه آمریکایی-اسرائیلی یک کلمه هم از انتخابات یا همه پرسی برای دانستن رای ملت فلسطین در کرانه باختری و غزه که قریب به ۲۹ هزار شهید و بیش از صد هزار مجروح داده، نمی‌شنویم و گویا این ملت هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و نیاز به قیم برای سرنوشت خود دارد.

این تحلیلگر اضافه کرد: اهداف اصلی دام پهن شده از سوی بلینکن را می توان در موارد زیر خلاصه کرد؛

نخست، خلع سلاح مقاومت در غزه به ویژه حماس و جهاد اسلامی تحت بهانه آتش بس و ممانعت از حمله به شهر رفح برای جلوگیری از کشتار بزرگ و به بهانه بازسازی

دوم، عادی سازی کامل روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به ویژه اسرائیلی- سعودی تحت عنوان دروغی به نام راهکار دودولتی و آتش بس

سوم، غزه و کرانه باختری و ملت فلسطین باید با مقاومت خداحافظی کرده و دیکته های آمریکا و اسرائیل و دولت تکنوکرات با چهره های غربگرا را بپذیرد و اوضاع به مرحله قبل بازگردد

چهارم، تداوم عملیات کوچاندن ساکنان غزه به شکل هوشمندانه به منظور کاستن از انبوه جمعیتی و مقدمه سازی برای مرحله اشغال کامل آن از سوی رژیم صهیونیستی و چنگ انداختن آن بر منابع نفتی و گازی

عطوان نوشت: برای آنانی که آلزایمر سیاسی دارند، یادآور می‌شویم که چگونه از دولت فلسطین دم زده شد و اینکه «سلام فیاض» نخست وزیر مامور شده از برپایی آن ظرف دو سال سخن گفت و قریب به بیست سال گذشته و هنوز منتظر تشکیل آن و تحقق وعده های آمریکا هستیم. پاداشی که به ما دادند برپایی ۸۰۰ هزار شهرک در کرانه باختری با مشوق آمریکا بود.

این تحلیلگر افزود: به حماس درباره افتادن در این دام و دست برداشتن از شروط خود شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر و برقراری آتش بس دائمی و تن دادن به فشارهای دلالان عرب هشدار می‌دهیم. این دامی صهیونیستی با مشارکت برخی کشورهای عربی سرسپرده آمریکاست. اسرائیل در بحران است و آمریکا و برخی کشورهای عربی به دنبال نجات آن هستند. این عجله برای برقراری آتش بس موقت قبل از ماه مبارک رمضان، یعنی ماه جانفشانی که احتمال تقویت پایداری و تشدید عملیات ضدصهیونیستی می رود، تصادفی نیست.

وی اضافه کرد: ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری و در تبعید، پس از این همه جانفشانی خواهان دولت تکنوکرات یا راهکار دودولتی دروغین نیست، بلکه خواهان حق تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل واقعی است که همه خواسته های آن شامل بازگشت و حاکمیت بر کل اراضی خود مشابه دیگر ملتهای دنیا که با استعمار مبارزه و پیروز شد را برآورده سازد. اسرائیل در غزه و کرانه باختری شکست خورده است. دولت آمریکا که به طور مطلق حرفی از آتش بس تاکنون نزده است، میانجیگر عادلی نیست و همه اهداف کیسینجر جدید آن یعنی بلینکن، نجات تل آویو است، نه ملت فلسطین. هدف خارج کردن رژیم صهیونیستی از بحران و ممانعت از فروپاشی آن و متوقف کردن شمارش معکوس برای پایان این رژیم است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
0
مرگ بر امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار