کد خبر: 1215498
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
تبعه غیرمجاز که متهم است با همدستی سه نفر از دوستانش داریوش مهرجویی، کارگردان فقید و همسرش را به قتل رسانده‌بود، به قصاص محکوم شد. سه همدست متهم نیز به حبس محکوم شدند. 

جوان آنلاین: تبعه غیرمجاز که متهم است با همدستی سه نفر از دوستانش داریوش مهرجویی، کارگردان فقید و همسرش را به قتل رسانده‌بود، به قصاص محکوم شد. سه همدست متهم نیز به حبس محکوم شدند. 
شامگاه شنبه، ۲۲ مهرماه امسال یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سال در یکی از خانه‌های ویلایی کرج رقم خورد. وقتی خبر رسید داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر دو قربانی پرونده هستند، گمانه‌زنی درباره چرایی حادثه اولین موضوعی بود که در فضای عمومی جامعه مطرح شد. خیلی‌ها ترجیح‌شان این بود حادثه را به موضوع‌های سیاسی پیوند بزنند، اما تیم جنایی زیر فشار افکار عمومی تحقیقات خود را برای شناسایی و بازداشت عاملان حادثه به کار گرفت. نام مهرجویی آنقدر در تاریخ سینمای ایران بلند بود که سران سه قوه هم به حادثه واکنش نشان دادند و از تیم‌های اجرایی خواستند سازوکار‌های لازم برای رمزگشایی از پرونده فراهم شود. با این حال اطلاع‌رسانی از سوی دادگستری استان البرز به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گرفت، به طوری که گزارش‌های ارائه شده نتوانست باعث اقناع افکار عمومی شود تا اینکه چهار روز بعد از حادثه پلیس موفق شد متهمان را که چهار تبعه غیرمجاز بودند، بازداشت کند. 


 آغاز تحقیقات
 تحقیقات از متهمان بازداشت‌شده از سوی تیم جنایی و در سکوت خبری دنبال شد، تا جایی که هویت و ملیت متهمان بازداشت‌شده هم اعلام نشد، با این حال با کامل شدن تحقیقات بازپرس متهمان را به اتهام جنایت‌های صورت گرفته مجرم شناخت و کیفرخواست علیه آن‌ها صادر شد. براساس کیفرخواست صادر شده متهم ردیف اول به جرم مباشرت در دو قتل، مشارکت در سرقت، ورود غیرمجاز به منزل دیگران، تهدید با چاقو مجرم شناخته شد. متهم ردیف دوم هم به اتهام شروع به قتل مهرجویی، مباشرت در ایراد ضرب و جرح به مهرجویی، مشارکت در سرقت، ورود غیرمجاز به منزل دیگران مجرم شناخته شد. متهم ردیف سوم هم به اتهام شروع به قتل خانم محمدی‌فر، مباشرت در ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو به خانم محمدی‌فر، مشارکت در سرقت و ورود غیرمجاز به منزل دیگران مجرم شناخته شد. متهم ردیف چهارم هم به اتهام معاونت شروع به قتل خانم محمدی‌فر، مشارکت در سرقت و ورود غیرمجاز به خانه دیگران مجرم شناخته‌شد و پرونده برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز ارجاع شد. 


 دادرسی
جلسه رسیدگی به پرونده هم روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۷ و ۲۸ دی ماه به صورت ویژه برگزار شد. در جلسه دادرسی اولیای دم دو مقتول برای همه عاملان حادثه درخواست قصاص کردند. در این جلسه وکلای اولیای‌دم با وارد کردن ایراد‌های متعدد به تحقیقات صورت گرفته اعتراض کردند که نماینده دادستان و دادگاه با سعه‌صدر به ایراد‌های گرفته‌شده پاسخ داد تا اینکه نوبت به دفاع کریم، متهم ردیف اول پرونده رسید. براساس کیفرخواست صادر شده، کریم در تحقیقات به قتل اعتراف کرده و گفته بود وقتی برای مهرجویی و همسرش کار می‌کرد ۳۰ میلیون تومان از آن‌ها طلبکار شد. کریم قبلاً از خانه مهرجویی سرقت کرده و با شکایت مهرجویی به زندان افتاده‌بود. او بعد از آزادی کینه او را به دل گرفته و نقشه قتل را با همدستی برادرش و دو نفر از دوستانش اجرا کرده‌بود. متهم در جریان دادرسی، اما گفت که هنگام حادثه در محل نبوده و نمی‌داند حادثه از سوی چه کسی رقم خورده‌است. او به دادگاه گفت که اعتراف‌هایش را تحت فشار پلیس گفته‌است. 
در جلسه بعدی دادگاه که یک روز بعد برگزار شد، اسکندر، داوود و میرویس سه متهم دیگر پرونده جزئیات حادثه را به خوبی شرح دادند. آن‌ها گفتند با پیشنهاد کریم پایشان به پرونده قتل باز شد. میرویس به دادگاه گفت که پیشنهاد قتل را کریم مطرح کرد و خودش مهرجویی را با چاقو به قتل رساند. «وقتی وارد شدیم مهرجویی در آشپزخانه بود که من با چوب به سرش کوبیدم، اما او مقاومت کرد. همان لحظه کریم آمد و با چاقویی که به گلویش زد، کارش را ساخت. خانم مهرجویی هم به اتاق فرار کرده‌بود که اسکندر و داوود او را دنبال کردند. اسکندر با چاقو به گردنش ضربه زده‌بود که کریم وارد شد و با چاقویی که داشت ضربات دیگری به خانم مهرجویی زد.» دو متهم دیگر پرونده حرف‌های اسکندر را تأیید کردند. 
 رأی دادگاه
بعد از ختم جلسه دادرسی، هیئت قضایی وارد شور شد و رأی به قصاص کریم و حبس برای سه متهم دیگر داد. آن گونه که فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز اعلام کرده براساس رأی صادر شده متهم ردیف اول به قصاص، ۲۸ سال زندان، تحمل شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. متهمان ردیف دوم و سوم هم هر کدام به ۳۶‌سال زندان، تحمل شلاق و پرداخت دیه و متهم ردیف چهارم هم به هشت سال زندان محکوم شد.

برچسب ها: مهرجویی ، قاتل ، متهم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار