کد خبر: 1215240
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گرد و غبار ترکمنستان بیشتر متوجه ایران است، گفت: این گرد و غبار کمتر منابع زیستی و اقتصادی خودشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین موضوع مذاکره با ترکمنستان را سخت کرده است.

جوان آنلاین: حدود 10 سال پیش واژه گرد و غبار تنها برای مردم جنوب کشور واژه‌ای آشنا بود و مردم خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بودند که این عبارت و اثرات زیان‌بار آن را درک می‌کردند اما طی سال‌های اخیر با توجه به روند گرمایش زمین و خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران و کشورهای همسایه و تبدیل آنها به محل برداشت گرد و غبار، این پدیده تمام کشور را دربرگرفته که نمونه آن را در 6 ماه نخست سال 1401 و درگیری 23 استان کشور با پدیده گرد و غبار مشاهده شد.

به گزارش تسنیم، یکی از مناطقی که در سال‌های اخیر به شدت درگیر گرد و غبار شده است، شمال و شمال شرق کشور، شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و حتی مازندران است. گرد و غباری که این مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهد بیشتر برخاسته از صحرای قره‌قوم کشور ترکمنستان است که در رابطه با کنترل این منشأ به تازگی اقداماتی انجام شده است.

در رابطه با این اقدامات، علی محمد طهماسبی بیرگانی؛ دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از دو سال پیش و بعد از اینکه برنامه عمل زیرمنطقه‌ای آسیای میانه را تهیه کردیم، این برنامه را با ترکمنستان به اشتراک گذاشتیم و با آنها طرح موضوع کردیم. سفیرمان نیز با آنها صحبت کرده و نشست چندجانبه‌ای با حضور دکتر سلاجقه برگزار شد و بنده نیز بارها با آنها رایزنی کردیم.

وی بیان کرد: حجم غباری که از ترکمنستان بلند می‌شود بسیار زیاد است و لذا تلاش می‌کنیم که آنها را پای کار بیاوریم اما کار سخت است چرا که این گرد و غبار کمتر منابع زیستی و اقتصادی خودشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جهت باد به سمت ماست اما پیگیر هستیم و امیدوارم که بتوانیم برنامه عمل را در همکاری با ترکمنستان اجرا کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار