دکتر جواد حیادر، استادیار دانشگاه صنعتی قم، در سیزدهمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)که در قم برگزار شد با اشاره به نقش عدالت در سیر نزول و صعود انسان، گفت: در فلسفه آفرینش در جهان بینی اسلامی، نظام آفرینش به صورت سیر نزولی و صعودی مطرح شده است. در این سیر، انسان از جهان عالی به عالم ماده فرود آمده و پس از طی مراحلی، مجدداً به عالم بالا صعود میکند. عدالت در این سیر نقشی اساسی دارد.
وی افزود: در سیر نزولی انسان، عدالت شرط تحقق توحید است. انسان برای رسیدن به کمال و تکامل، نیازمند به توحید است و عدالت زمینهساز تحقق توحید است. در واقع، عدالت باعث میشود که انسان به حقوق دیگران احترام بگذارد و در نتیجه، زمینهای برای ایجاد صلح و هماهنگی در جامعه فراهم میشود.
دکتر حیادر ادامه داد: در سیر صعودی انسان نیز عدالت نقشی اساسی دارد. انسان برای رسیدن به کمال، نیازمند به رشد و تعالی است و عدالت زمینهساز این رشد و تعالی است. در واقع، عدالت باعث میشود که انسان به حقوق دیگران احترام بگذارد و در نتیجه، زمینهای برای ایجاد عدالت اجتماعی فراهم میشود.
وی در پایان سخنان خود گفت: عدالت در سیر نزول و صعود انسان، نقشی دوگانه دارد. از یک سو، عدالت زمینهساز تحقق توحید و رشد و تعالی انسان است و از سوی دیگر، عدالت نتیجه توحید و رشد و تعالی انسان است. در واقع، توحید و عدالت دو جنبه از یک حقیقت هستند.
در ادامه این نشست، دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات قم، با تأکید بر لزوم دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی، گفت: در دنیای امروز عدالت در دانایی و آگاهی به عنوان یکی از مهمترین چالشهای بشر مطرح است. در حالی که در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و آگاهی به مراتب آسانتر از گذشته شده است، اما همچنان شاهد نابرابریهای زیادی در این زمینه هستیم.
وی افزود: یکی از چالشهای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی، وجود نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی است. در بسیاری از جوامع، دسترسی به منابع آموزشی و اطلاعاتی، به ویژه در مناطق محروم، محدود است.
وی چالش دیگر را وجود موانع فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: در برخی از جوامع، محدودیتهایی برای دسترسی به اطلاعات و آگاهی وجود دارد.
وی در پایان سخنان خود، راهکارهایی برای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی ارائه کرد و گفت: یکی از این راهکارها، توسعه آموزش و پرورش است. راهکار دیگر، تسهیل دسترسی به اطلاعات و آگاهی برای همه افراد است.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد گفتمان و گفتگو در این زمینه تأکید کرد و گفت: با ایجاد گفتمان و گفتگو در این زمینه، میتوان زمینههای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی را فراهم کرد.