کد خبر: 1209202
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
مشکلات دورازه بانی فوتسال در گفت و گوی " جوان " با مربی سابق تیم ملی فوتسال
فوتسال از آن جمله رشته‌هایی است که حیلی زود جای خود را در بین هوادران فوتبال در ایران باز کرد. وقتی در اوایل دهه ۷۰ شمسی فوتسال کم کم شکل گرفت کمتر کسی میتوانست باور کند که این رشته پرهیجان طوری جا بیفتد که ایران را تبدیل به یکی از قدرت‌های جهان کند. همان سال‌ها کسب عنوان چهارمی جام جهانی نوید روز‌های موفقتری را هم می‌داد.
فریدون حسن

جوان آنلاین: فوتسال ایران رفته رفته شکل گرفت. هر چند که همیشه بعنوان یک بچه سر راهی در فدراسیون فوتبال به آن نگاه شد، اما موفقیت‌هایی که در فوتسال توسط ستارگان آقا و خانم این رشته طی بیش از سه دهه بدست آمده را فوتبالی‌ها حتی در خواب و رویا هم ندیده اند. عناوین بیشمار قهرمانی آسیا توسط تیم‌های ملی زنان و مردان و حضور درخشان در جام جهانی مردان تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های فوتسال ایران است.


طبیعی است ادامه چنین درخششی نیازمند کار پایه‌ای و اصولی است. فوتسال ایران در طول این سال‌ها ستارگانی تربیت کرده که امروز هر کئدام میتوانند یک مدرس و یک معلم خوب برای نسل آینده فوتسال باشند. به شرط آنکه به آن‌ها اهمیت داده شود و اسیر باند بازی‌ها و دلال بازی‌ها نشویم.


شاید کمتر کسی در بین مشتاقان فوتسال به اهمیت نقش دروازه بان در این رشته توجه داشته باشد. فوتسال یک بازی رو به جلو با تعداد گل‌های بالاست و حتی در برخی لحظات و دقایق آن تیم‌ها یا دروازه بان را جلو می‌کشند یا بدون دروازه بان بازی می‌کنند، اما تمام این‌ها نمیتواند نقش موثر دروازه بان در موفقیت یک تیم فوتسال را پنهان کند. بطور حتم تیمی در فوتسال برنده است که خیالش بابت قفس توری خود راحت باشد و با اطمینان از پشت سر به دورازه حریف حمله کند. به همین خاطر لزوم تربیت دروازه بان‌هایی آماده و کامل از مهمترین برنامه‌هایی است که باید مودرتوجه مسئولان فوتسال کشور قرار گیرد. موضوعی که البته طی این سال‌ها جدی گرفته نشده است.

 

اینر فراشی:


امیر فراشی دروزاه بان سال‌های گذشته تیم ملی فوتسال ایران یکی از همان ستاره‌هایی است که با او خاطرات زیادی داریم. فراشی بعنوان مربی سابق دروازه بان‌های تیم ملی و اولین مدرس دروازه بانی فوتسال در ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفتگو با " جوان " از نگرانیهایش بابت آینده دروازه بانی فوتسال در ایران اینگونه گفت: «متاسفانه امروز شاهد هستیم اکثر مربیانی که برای دروازه بانی مشغول بکار هستند دورازه بان نبوده اند. این بسیار نکته مهمی است. یک مربی باید به نحوه تمرینات یک دورازه بان آشنا باشد، باید بتواند طراحی تمرین کند، باید ایراد‌ها را پیدا کند، از لحاظ روانی روی دروازه بان کار کند و این‌ها محقق نمی‌شود مگر اینکه خود مربی تجربه دروازه بانی داشته باشد. مشکل اینجاست که اطلاعات غلط می‌دهند. ما امروز حتی در رده‌های سنی هم با مشکل دروازه بانی روبرو هستیم، اما آقایان نمیخواهند قبول کنند.»


فراشی ادامه می‌دهد: «گلر، گلر را می‌فهمد، وقتی یک مربی خودش بازیکن وسط یا مهاجم بوده نمیتواند ارتباط درستی با دروازه بان برای تمرین برگزار کندو صرفا به یک ضربه زننده تبدیل می‌شود کسی که تنها دروازه بان را گرم می‌کند.»


دروازه سابق تیم ملی افزود: «ما الان دروازه بان‌های خوبی داریم، اما کافی نیست. آن‌ها کم کم به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شوندو ما جایگزین نداریم، چون اصلا به این مسئله مهم فکر نمی‌شود. ما حتی پیشنهاد تشکیل دپارتمان دروازه بانی را با هدف تربیت اصولی و آکادمیک دروازه بان برای فوتسال کشور مطرح کردیم، اما نه مشاور رئیس کمیته فوتسال این پیشنهاد را جدی گرفت و نه حتی خود رئیس کمیته فوتسال حاضر به همکاری شد.»


فراشی با اشاره به اتفاقات بازی فینال قهرمانی آسیا مقابل ژاپن ادامه داد: «ما در لحظه حساس گل دریافت کردیم و بعد از آن هر چه بچه‌ها تلاش کردند نشد تا خیلی راحت قهرمانی را از دست بدهیم. میخواهم بگویم ایراد کار زمانی خودش را نشان می‌دهد که دیگر کاری نمیتوانی انجام دهی، ولی امروز میتوان با تربیت درست دروازه بان جلوی این اتفاقات را گرفت. ما در فوتسال آسیا سرآمد هستیم. استعداد‌های ناب ایرانی را هیچکدام از کشور‌های آسیایی و حتی بعضا جهانی ندارند، ولی مشکا اینجاست که آقایان نمی‌خواهند کار درست و پایه‌ای انجام شود.»


مربی سابق تیم ملی در پایان گفت: «زحمات زیاد‌ی کشیده شده هزینه‌های زیادی هم شده است. امروز بسیاری از پیشکسوتان که میتوانند به رشد پایه‌ای فوتسال کمک کنند با اختلاف سلیقه‌ها و لابی گری‌ها بیرون گود مانده اند که این مسئله میتواند ضرر‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.»

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Sharif
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
همه ی فوتبال ما شده پول و پارتی و رانت کسانی که دلسوز فوتبال و فوتسال و ازهمه مهمتر کشور باشند حذف میشوند من جمله آقای فراشی که زحمت های او بعنوان بازیکن و مربی بر کسی پوشیده نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار