کد خبر: 1206626
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
 مالیات‌ستانی از خودرو‌های بالای سه‌میلیارد تومان در شرایطی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مورد تاکید واقع شده که در سال ۱۴۰۲ سهم این مالیات بسیار ناچیز بوده است. شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در آخرین اظهارنظر خود در مورد مالیات خودرو‌های لوکس عنوان کرده بود که برای خودرو‌های لوکس در سال جاری ۲هزار و ۸۰۰ نفر اقدام به پرداخت کرده‌اند که انتظار می‌رود تا پایان مهلت مقرر یک‌هزار میلیارد تومان دیگر دریافت مالیات داشته باشیم.

جوان آنلاین:  وی همچنین تاکید کرده بود که در حال حاضر سهم این مالیات دوهزار میلیارد تومان نسبت به ۷۵۰هزار میلیارد تومان (حدود ۲درصد) است که یک سهم بسیار ناچیز به شمار می‌رود.


حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در سال ۱۴۰۳ مالیات‌ستانی از خودرو‌های لوکس طبق برنامه دولت پیش خواهد رفت؟ آنچه مشخص است این است که بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده است، در سال آینده، صاحبان انواع خودرو‌های سواری و وانت دوکابین که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از سه‌میلیارد تومان باشد، به میزان مازاد بر مبلغ مذکور، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ها، بدین ترتیب بر‌اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تقدیمی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی، خودرو‌های سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود.

طبق مصوبه مذکور، ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند از لایحه، قیمت روز خودرو تعیین شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو متقضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور که باید تا پایان خرداد‌ماه به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود، به اطلاع اشخاص مشمول رسانده و ارائه کند. آنچه مشخص است در سال جاری مالیات‌ستانی از خودرو بسیار ناچیز بوده است؛ این در شرایطی است که انتظار می‌رود در سال آینده سهم مالیاتی از خودرو‌های لوکس به واسطه رشد واردات خودرو، افزایش پیدا کند. اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس در راستای تثبیت و کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی تعیین شده بود؛ با‌این‌حال نتوانست چندان در بازار تاثیرگذار باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار