کد خبر: 1205197
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
در حالی که در ظاهر غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما نتایج مطالعات نشان داده‌اند که افراد در مواقع دشوار مالی موادغذایی بیش‌تری را هدر می‌دهند. دلیل آن چیست؟ افراد برای صرفه‌جویی در هزینه به صورت عمده خرید می‌کنند، اما در نهایت موادغذایی فاسد شده زیادی را دور می‌ریزند

جوان آنلاین: بیش از یک‌سوم کل موادغذایی در جهان خورده نمی‌شود. بخش اعظم آن ضایعات غذایی تجاری است. محصولاتی که در مزارع رها شده‌اند و موادغذایی‌ای که در جریان حمل‌ونقل فاسد شده یا از سوی خرده‌فروشان دور ریخته می‌شود. با این وجود، به گفته Feeding America (یک سازمان غیرانتفاعی که برای پایان دادن به گرسنگی در امریکا فعالیت می‌کند) حدود ۴۰ درصد از هدر رفت موادغذایی در خانه رخ می‌دهد.
به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، در حالی که در ظاهر غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما نتایج مطالعات نشان داده‌اند که افراد در مواقع دشوار مالی موادغذایی بیش‌تری را هدر می‌دهند. دلیل آن چیست؟ افراد برای صرفه‌جویی در هزینه به صورت عمده خرید می‌کنند، اما در نهایت موادغذایی فاسد شده زیادی را دور می‌ریزند. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست یک خانواده چهار نفره به‌طور متوسط سالانه هزار و ۵۰۰ دلار صرف غذای دورریز می‌کند. کریستوفر وارتون دانشیار تغذیه در دانشگاه ایالتی آریزونا که ضایعات موادغذایی مسکونی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «کاهش ضایعات موادغذایی در خانه جایی است که می‌توانید با کمترین مشکل بزرگ‌ترین تغییرات را ایجاد کنید و باعث صرفه‌جویی مقدار پول زیادی می‌شود.» وارتون در ادامه راهکار‌هایی را ارائه می‌کند که از نظر می‌گذرد:

فهرست خرید بهتری تهیه کنید
وارتون می‌گوید هر طرح خوب کاهش ضایعات غذایی باید با فهرستی آغاز شود که به این ترتیب از این استدلال پیروی می‌شود که هر ماده غذایی سرنوشتی دارد و شما از خرید بیش از حد اجتناب می‌ورزید. وارتون شخصاً اقلامی که خانواده‌اش اغلب خریداری می‌کنند را یادداشت کرده و سپس اقلام جدیدی را پس از تمام شدن به آن‌ها اضافه می‌کند یا برای وعده‌های غذایی جدید هفته برنامه‌ریزی می‌کند. یخچال، فریزر و انباری خود را بررسی کنید تا از خرید موادغذایی‌ای که از قبل دارید، خودداری کنید. ادوارد اسپانگ، دانشیار علوم و فناوری موادغذایی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «از قبل به هفته خود فکر کنید و صرفاً آنچه را که برای وعده‌های غذایی در خانه می‌خورید، خریداری کنید.» او می‌گوید در نظر بگیرید هر هفته چند بار بیرون از خانه غذا می‌خورید و غذای باقیمانده را تا چند روز می‌توانید نگهداری کنید و آیا می‌خواهید موادغذایی از قبل پخته‌شده منجمد را میل کنید یا خیر.

در خرید عمده تجدیدنظر کنید
برایان رو، استاد مدیریت مزرعه در دانشگاه ایالتی اوهایو و رئیس انجمن ضایعات غذایی آن ایالت، می‌گوید: خرید عمده باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، اما تنها در صورتی که از تمام موادغذایی قبل از فاسدشدن استفاده کنید. بسیاری از موادغذایی سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید، فاسد می‌شوند. انواع توت، سبزی‌های برگ‌دار، آووکادو و گیاهان تازه به سرعت از بین می‌روند حتی اگر به درستی ذخیره شوند. سایت دولتی امریکایی FoodSafety. gov نمودار ذخیره موادغذایی را ارائه می‌دهد که در آن نشان داده می‌شود در چه مرحله‌ای خطر مسمومیت غذایی شما افزایش می‌یابد. هنگامی‌که یک بسته باز می‌شود اکثر محصولات صرفاً چند روز دوام می‌آورند.

به تاریخ انقضا توجه کنید
طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات‌متحده به جز شیر خشک برای نوزادان تاریخ انقضا معمولاً به عنوان تاریخ‌های مصرف یا بهترین تاریخ‌مصرف ذکر شده شاخص کیفیت غذا و نه ایمنی هستند. این بدان معناست که می‌توانید پس از گذشت تاریخ درج شده موادغذایی فاسدشدنی باز نشده را مصرف کنید.
رو می‌گوید که از حواس خود برای تعیین اینکه آیا یک ماده غذایی برای خوردن بی‌خطر است یا خیر استفاده کنید. او می‌افزاید: «اگر بوی بدی احساس نمی‌کنید به احتمال ماده غذایی خوب است. در مواردی مانند کپک زدن پنیر می‌توانید قسمت‌های کپک‌زده را جدا کرده و دور بریزید. با این وجود، پس از باز شدن باید موادغذایی را به درستی نگهداری کنید. اگر بسته ماست را یک شبانه‌روز بیرون از یخچال قرار دهید، بدان معناست که روش اشتباهی را در نگهداری در پیش‌گرفته‌اید و دیگر تاریخ انقضای ذکرشده روی آن بی‌معنا می‌شود.»

یخچال خود را مرتب کنید تا امکان فاسدشدن موادغذایی از بین برود
مطمئن شوید که موادغذایی یخچالی را به درستی نگهداری می‌کنید که به ماندگاری بیشتر و طعم بهتر آن مواد کمک می‌کند. در ادامه به چند نکته دراین‌باره اشاره خواهیم کرد:
از نگهداری موادغذایی در قسمت در یخچال خودداری کنید: در گرم‌ترین بخش یخچال است بنابراین مکان خوبی برای نگهداری چاشنی‌ها می‌باشد و نه تخم‌مرغ یا لبنیات. قفسه‌های پایین یخچال سردترین بخش آن هستند. گوشت، مرغ و ماهی را در آنجا نگهداری کنید. وارتون می‌گوید: انجام این کار همچنین از انتقال و ریخته شده باکتری‌ها روی سایر موادغذایی جلوگیری می‌کند.
از ایجاد ازدحام بیش از حد در یخچال خودداری کنید: رندی وروبو، استاد میکروبیولوژی موادغذایی در دانشگاه کرنل می‌گوید: «فشرده کردن یخچال گردش هوا را مسدود می‌کند و نقاط گرم و سردی ایجاد می‌کند که می‌تواند موادغذایی حساس را فاسد یا منجمد کند.»
تا جایی که می‌توانید موادغذایی را منجمد کنید: این کار از رشد باکتری‌ها و مخمر‌ها و کپک‌هایی که باعث فساد و بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند، جلوگیری می‌کند. همچنین، انجماد روند فعالیت آنزیمی که باعث خراب‌شدن غذا می‌شود را کند می‌سازد. وزارت کشاورزی امریکا در این‌باره اعلام کرده است: «تقریباً هر چیزی را می‌توانید منجمد کنید به استثنای موادغذایی کنسرو شده و تخم‌مرغ در پوسته.»
موادغذایی را جدا کنید: نحوه ذخیره‌سازی در یخچال اهمیت دارد. برخی از میوه‌ها مانند موز، سیب و آووکادو هنگام رسیدن گاز اتیلن آزاد می‌کنند که می‌تواند باعث رسیدن محصولات اطراف شود و درنتیجه سریع‌تر فاسد شوند. وارتون می‌گوید: «همه میوه‌ها و سبزیجات خود را در یک سبد قرار ندهید محصولاتی مانند پیاز، سیر و سیب‌زمینی را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.»
دراور یا کشو‌های یخچال را بشناسید: سبزیجات برگدار، هویج و سایر سبزیجاتی که در معرض پژمرده شدن هستند را در کشوی با رطوبت بالا یخچال قرار دهید. میوه‌ها و سبزیجاتی مانند قارچ و فلفل را که تمایل به پوسیدگی دارند در کشوی با رطوبت پایین نگهداری کنید. کرفس را در فویل آلومینیومی بپیچید و گیاهان تازه مانند جعفری و گشنیز را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید تا طول عمرشان طولانی‌تر شود.

سبزی‌ها و میوه‌های پژمرده را احیا کنید
استفاده مجدد از مواد غذایی‌ای که ممکن است اشتهاآور به نظر نرسند، اما هنوز برای خوردن بی‌خطر هستند، مانند موز قهوه‌ای یا سبزی‌های پژمرده نترسید. رو می‌گوید: «به‌جای سرو کردن به صورت تازه آن موادغذایی را در سوپ بریزید یا آن را به صورت پوره درآورده یا گریل کنید جایی که تزئین و ظاهر ماده غذایی چندان اهمیتی ندارد.»

باقیمانده‌های خود را تغییر کاربری دهید
باقیمانده موادغذایی را به چیز جدیدی تبدیل کنید. برای مثال، سبزیجات را به خورش تبدیل کنید یا از مرغ دیشب باقیمانده ساندویچ درست کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار