کد خبر: 1201026
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
سریال عجیب افتتاح متروی پرند 
مترو این روز‌ها مهم‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است، خصوصاً که افزایش کرایه‌ها به تعداد مسافران آن افزوده‌است، اما در برخی مناطق با وجود جمعیتی فراوان پای این حمل و نقل عمومی لنگ می‌زند، آن هم خیلی جدی. مسئله در خصوص مناطقی، چون شهریار و اندیشه نیست که طرح متروی آن هنوز هم خواب و رؤیاست
مهسا گربندی
جوان آنلاین: سریال افتتاح متروی پرند به نمایشی عجیب تبدیل شده و بیش از ۱۰ سال است با اعصاب و روان مردم بازی می‌کند؛ نمایشی که هر بار صحبت از افتتاح آن به میان آمد، اما هیچ‌وقت عملیاتی نشد. این‌بار کمی ظاهر ماجرا تغییر کرده‌است، چراکه بنر‌های افتتاح متروی پرند در برخی از نقاط پایتخت نصب شده‌است و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفته که پنج‌شنبه هفته جاری متروی پرند افتتاح خواهد شد، اما قسمت عجیب ماجرا این است که روز گذشته روابط عمومی شرکت متروی تهران و حومه به نقل از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده‌است: «آنچه بیان شده، لزوماً به معنای بهره‌برداری از متروی پرند در روز پنج‌شنبه این هفته نیست و باید با دستگاه‌های اجرایی دیگر هم هماهنگی نهایی صورت پذیرد.» مضمون این خبر که تعدادی از رسانه‌ها نیز آن را منتشر کرده‌اند، این بود: «ممکن است افتتاح متروی پرند در روز پنج‌شنبه افتتاحی بدون بهره‌برداری باشد!»
 
مترو این روز‌ها مهم‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی است، خصوصاً که افزایش کرایه‌ها به تعداد مسافران آن افزوده‌است، اما در برخی مناطق با وجود جمعیتی فراوان پای این حمل و نقل عمومی لنگ می‌زند، آن هم خیلی جدی. مسئله در خصوص مناطقی، چون شهریار و اندیشه نیست که طرح متروی آن هنوز هم خواب و رؤیاست. مسئله متروی پرند است که طی ۲۰ سال از ایده و طرح به اجرا رسیده است، اما هنوز ماجرای افتتاح آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که اگر طبق اعلام روابط عمومی شرکت متروی تهران، افتتاح متروی پرند بدون بهره‌برداری باشد و پرندنشینان نتوانند از این مترو استفاده کنند، پس اصلاً افتتاحیه چه معنایی دارد؟
 
 وعده‌هایی که بی‌عمل ماند
اواخر سال گذشته پروژه متروی پرند که ۱۹ کیلومتر باقیمانده خط یک مترو است، صادر و قرار شد خردادماه ۱۴۰۲ افتتاح شود. بعد از آن نیز وعده داده‌شد که متروی پرند در هفته دولت به بهره‌برداری برسد، اما این‌بار هم به دلیل تأمین نشدن زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق از سوی وزارت نیرو، این کار انجام نشد. در این مدت بار‌ها و بار‌ها مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهر‌های جدید قول افتتاح را می‌دادند و از آنجایی که در تفاهمنامه‌ای که سال‌ها پیش امضا شد، قرار بود ساخت متروی پرند با منابع مالی دولت به شهرداری تهران سپرده شود، چندین وعده بی‌عمل نیز از سوی شهرداری تهران به گوش رسید. مثلاً علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه مشکل برق متروی پرند حل‌شده و تا نیمه اول آبان ماه سال جاری به پایان می‌رسد، گفت: «وزارت نیرو مقدمات برق‌رسانی به متروی پرند را فراهم کرده و تحویل داده‌است. برق لازم است، اما شهرداری تهران به دنبال انشعاب است و در هر صورت تحویل شعب، زمان خاص خود را دارد و مراحل نگارش صورتجلسات انجام شده‌است.» 
حتی مهرماه امسال نیز عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران در این رابطه گفته‌بود: «ایستگاه متروی پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت، ماه جاری (آبان) افتتاح خواهد شد.» با این تفاسیر، اما در حالی که مهرماه و آبان‌ماه به پایان رسیدند هنوز افتتاح ایستگاه پرند انجام نشده‌است. پس از آن دوم آذرماه بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از افتتاح متروی پرند طی هفته آینده خبر داد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل تعویق افتتاح مترو پرند گفت: «مشکل مربوط به تأمین برق این پروژه رفع شده و منتظریم با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری این طرح ملی به بهره‌برداری برسد.»
 آخرین اظهارنظر در رابطه با افتتاح این ایستگاه مترو نیز روز یک‌شنبه مطرح شد، وقتی که محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: «پنج‌شنبه این هفته متروی پرند افتتاح خواهد شد.»، اما روز گذشته روابط عمومی شرکت مترو تهران و حومه در توضیح خبر منتشره از سوی خبرگزاری‌ها مبنی بر «افتتاح ایستگاه متروی پرند در روز پنج‌شنبه هفته جاری» به نقل از هرمزی متنی را منتشر کرد که در بخشی از آن نوشته شده‌بود: «آنچه در جلسه صبح روز یک‌شنبه ۵ آذر ماه خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران عنوان کردم، این بود که آمادگی بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند، حتی برای پنج‌شنبه هفته جاری هم وجود دارد و مقدمات و پیش نیاز‌های افتتاح پروژه تکمیل شده‌است، منتها برگزاری مراسم بهره‌برداری از این ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی احداث‌شده، مستلزم انجام برخی هماهنگی‌های نهایی است. در واقع آنچه بیان شد، لزوماً به معنای بهره‌برداری از متروی پرند در روز پنج‌شنبه این هفته نیست و باید با دستگاه‌های اجرایی دیگر هم هماهنگی نهایی صورت پذیرد.» این اظهارنظر بالاترین مقام مسئول در شرکت متروی تهران، مهر دیگری را بر ابهامات افتتاح متروی پرند زد. هر چند که با پیگیری «جوان» از روابط عمومی شهرداری تهران اعلام شد که پنج‌شنبه این هفته، افتتاح انجام خواهد شد و این ایستگاه به بهره‌برداری نیز می‌رسد.
 
 گلایه ساکنان پرند 
تعداد زیادی از ساکنان پرند به دلیل تحصیل یا شغل به تهران سفر می‌کنند و بعد از آن هم مجدد به پرند باز می‌گردند. تأخیر در این افتتاح برای اهالی پرند مشکلات فراوانی ایجاد کرده‌است و آن‌ها هنوز هم به امید افتتاح ایستگاه مترو مانده‌اند. یکی از ساکنان پرند در این رابطه می‌گوید: «بیش از ۱۵ سال است که کلنگ احداث متروی شهر پرند را زده‌اند و تقریباً هر سال وعده افتتاح آن را دادند، اما انگار دور بودن پرند از تهران باعث‌شده مسئولان ساکنان و مشکلاتی را که در پرند وجود دارد، فراموش کنند.»
 
 کاش افتتاح با بهره‌برداری اصولی باشد
افتتاح با بهره‌برداری به تنهایی کافی نیست. هنوز بسیاری از خطوط قدیمی به دلیل کمبود قطار با ترافیکی سنگین مواجهند و برای متروسواران مشکلاتی را ایجاد کرده‌است. به همین دلیل نگرانی‌های دیگری نیز برای افتتاح ایستگاه پرند وجود دارد که حتی اگر این بار وعده مسئولان برای افتتاح این ایستگاه عملیاتی شود، آیا قطار به قدر کافی برای رساندن مسافران وجود دارد؟ یا اینکه قرار است به مشکلات ترافیکی سایر خطوط افزوده شود؟ به طور قطع افزایش خطوط مترو و افتتاح ایستگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد و بهتر است بعد از ۱۸ سال که از کلنگ‌زنی این پروژه می‌گذرد، مسئولان حواسشان به بهره‌برداری اصولی آن باشد تا مردم بدون مشکل و دغدغه بتوانند از این ایستگاه استفاده کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار