کد خبر: 1200082
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در آیین بزرگداشت خبرنگاران شهید و خبرنگاران جبهه مقاومت با عنوان «زیتون سرخ» مطرح شد
آیین بزرگداشت خبرنگاران شهید غزه و تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت با عنوان «زیتون سرخ» در سالن جلسات معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
مصطفی محمدی
جوان آنلاین: تا امروز ۶۴ خبرنگار و فعال رسانه‌ای از بسیاری از رسانه‌ها به شهادت رسیدند. در صحنه شهادت خبرنگاران المیادین دیدیم که دوربین فیلمبرداری در حال سوختن است. این تصویر ترسیم مهمی از کار ما رسانه‌ای‌هاست که می‌سوزیم تا واقعیت و حقیقت ماندگار شود و شهادت هم از این تمثیل تبعیت می‌کند. 
آیین بزرگداشت خبرنگاران شهید غزه و تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت با عنوان «زیتون سرخ» در سالن جلسات معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
 
 خبرنگار‌ها مقابل تحریف اسرائیل 
در ابتدای این مراسم و پس از پخش سخنان مقام معظم رهبری، فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی گفت: رسانه‌های مستقل موفق شدند موضوع ظلم چند دهه‌ای فلسطین را به موضوع اصلی در سراسر جهان تبدیل کنند. پوشش رسانه‌های سراسر جهان ماحصل تلاش رسانه‌ای در ایران و سایر نقاط جهان است. رسانه‌ها کاری کردند تا رژیم صهیونیستی برای به انحراف کشاندن افکار عمومی با شکست رو‌به‌رو شود. 
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار اخبار جعلی گسترده رژیم صهیونیستی پیرامون حماس اشاره کرد و گفت: آخرین نمونه آن را در صحنه‌سازی بیمارستان دیدید که رسانه‌ها و خبرگزاری‌های اصلی هم مجبور به افشاگری شدند. رژیم صهیونیستی با صحنه‌سازی، تغییر صحنه و دروغ تلاش کرد حمله به بیمارستان را به عملیات نظامی مرتبط کند، اما موفق نشد، تا حدی که با رئیس‌جمهور امریکا تلاش کردند نام گروه تروریستی را بر جریان مقاومت بگذارند، اما موفق نشدند. 
وی با بیان اینکه تلاش کردند حمله به بیمارستان‌ها را تکذیب کنند، ولی امروز جهانیان پذیرفتند اسرائیل در حال حمله به بیمارستان‌ها و نقاط امن است، تصریح کرد: از همه مهم‌تر اینکه حمله به خبرنگاران و فعالان رسانه رو به افزایش است. شاید خیلی از عزیزان که در غزه به شهادت رسیدند، روزنامه‌نگار یا خبرنگار شناخته شده‌ای قبل از ماجرای فلسطین نبودند، اما احساس وظیفه کردند که صدای غزه باشند. آن‌ها با تمام محدودیت‌های امنیتی، زیرساختی و ارتباطی موقعیت خود را حفظ کردند. روز گذشته دو خبرنگار المیادین به طرز فجیعی در مرز جنوبی لبنان به شهادت رسیدند. 
 
 سوختن دوربین فیلمبرداری یک نماد است 
مهدی‌پور ادامه داد: در صحنه شهادت خبرنگاران المیادین، دیدیم که دوربین فیلمبرداری در حال سوختن است. این تصویر ترسیم مهمی از کار ما رسانه‌ای‌هاست که می‌سوزیم تا واقعیت و حقیقت ماندگار شود و شهادت هم از این تمثیل تبعیت می‌کند. تا امروز حدود ۶۲ خبرنگار و فعال رسانه‌ای از بسیاری از رسانه‌ها به شهادت رسیدند؛ از رسانه‌های فلسطینی و خبرگزاری فرانسه گرفته تا رویترز و المیادین. این حملات محدود به داخل غزه نیست و در کرانه باختری و لبنان هم حملاتی صورت گرفته است. حتی دو هفته گذشته بخشی از همکاران رسانه‌مان که در جنوب لبنان حضور داشتند، شاهد حملات اسرائیلی‌ها بودند. 
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آتش‌بس چهار روزه بین فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و گفت: امروز در خبر‌ها شنیدید که مسئله آتش‌بس در جریان است و این از توفیقات مقاومت است. روزی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به غزه حمله کند، بنایش این بود که سران محور مقاومت و طراح طوفان‌الاقصی را به شهادت برساند، زیرساخت‌ها را از بین ببرد و مردم را وادار به کوچ اجباری در جنوب منطقه کند، ولی تا امروز به هیچ کدام از اهدافش دست نیافته است. 
 
 شهادت ۶۴ خبرنگار در کمتر از ۵۰ روز
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان سخنران بعدی این مراسم با اشاره به اینکه اتفاق غزه و حماسه‌ای که امروز وارد چهل و ششمین روز خود شده، بی‌نظیر بوده است، گفت: جوانان مقاومت در روز ۱۵ مهر حادثه تاریخی آفریدند. کوتاه‌نظری است که شروع اتفاق غزه را به ۱۵ مهر نسبت دهند. از سال ۱۹۱۷ تا همین ساعت تاریخ صهیونیست‌ها یک کارنامه پر از خشونت و درنده‌خویی بوده است. آنچه اتفاق افتاد فوران خشم ملت فلسطین است. 
وی ادامه داد: مگر می‌شود از مردمی که بیش از یک قرن تحت خشونت، قتل‌عامل و جنایت هستند توقع چنین کاری را نداشت. مردم فلسطین از حق خود دفاع کردند. بیش از ۵هزار کودک تاکنون در فلسطین به شهادت رسید‌ه‌اند. چنین جنایت هولناکی در تاریخ رخ نداده است، شاید بشود آن را با جنایت فرعون مقایسه کرد. تعداد شهدا و همکاران رسانه‌ای که در همه جای جهان در حال حمایت هستند، در مدت کمتر از ۵۰ روز جنگ به بالای ۶۰ نفر رسیده است. روز گذشته دو خبرنگار المیادین هم به شهادت رسیدند. 
اسماعیلی ادامه داد: با فعالان رسانه‌ای خود که در منطقه بودند، صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند جایی که خبرنگاران بودند اصلاً نزدیک منطقه نظامی نبود. متأسفانه کشتار خبرنگاران یک کار بی‌سابقه در تاریخ است که توسط رژیم سفاک صهیونیستی رخ داده است. مردم ایران و جامعه فرهنگی هنری ایران همراه این عزیزان هستند. ما در مجامع حقوقی پیگیر این موضوع خواهیم بود. شکایت از عاملان جنایت، به‌ویژه در شهادت خبرنگاران به‌رغم اینکه امیدی از مجامع حقوقی بین‌المللی نداریم را مطرح کرده‌ایم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه آزاد و افراد باوجدان در کنار مردم فلسطین هستند. ما در کنار خانواده افراد داغدار غزه و خبرنگاران هستیم. از حضور رسانه‌ها و خبرنگاران شجاع که در میدان معرکه و درگیری حاضر شده‌اند، تشکر و برای آن‌ها دعا می‌کنیم که سالم برگردند و راویان صادق این دژخیمی و خونریزی رژیم صهیونیستی باشند. تمام رسانه‌ها فارغ از تفاوت، اختلاف‌های سیاسی و جناحی در مسئله فلسطین پای کار بودند که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. 
حسین زکریایی عزیزی، دبیرکل مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس و مقاومت هم با بیان اینکه ما توانستیم در مقابل غول رسانه‌ای رژیم صهیونیست بایستیم، توضیح داد: تئودور هرتسل کسی بود که بنای آژانس یهود را گذاشت. او یک خبرنگار و نویسنده بود. مبنای صهیونیست بر رسانه پایه‌ریزی شده است. شما تا قبل از طوفان‌الاقصی اجازه نداشتید یک مطلب درباره صهیونیست و اسرائیل در بعضی از پلتفرم‌های فضای مجازی منتشر کنید، اما امروز تلاش شما نتیجه داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار