کد خبر: 1198984
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بدقولی به معلمان، بازی با آینده دانش‌آموزان است
ماجرا از این قرار بود که خردادماه ۱۴۰۱ و پس از فروکش کردن ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش تصمیم به اجرای کلاس‌های جبرانی تحت عنوان «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان» گرفت. این طرح به صورت شیوه‌نامه به مدارس ابلاغ شد، تعدادی از معلمان، معاونان و همچنین مدیران مدارس به صورت داوطلبانه این شیوه‌نامه را اجرا کردند، اما به حق و حقوقشان نرسیدند
مهسا گربندی

جوان آنلاین: کلاس‌هایی برای جبران عقب‌ماندگی و افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد. عوامل برگزار‌کننده هم مدیران، معاونان و معلمان بودند که باید خارج از حیطه وظایف کاریشان این کلاس‌ها را برگزار می‌کردند. با اینکه قرار بود حق‌الزحمه این کار به زودی به حساب این فرهنگیان واریز شود، اما با گذشت ۱۵ ماه از اجرای این طرح، هنوز هم این کار انجام نشده‌است.

ماجرا از این قرار بود که خردادماه ۱۴۰۱ و پس از فروکش کردن ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش تصمیم به اجرای کلاس‌های جبرانی تحت عنوان «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان» گرفت. این طرح به صورت شیوه‌نامه به مدارس ابلاغ شد، تعدادی از معلمان، معاونان و همچنین مدیران مدارس به صورت داوطلبانه این شیوه‌نامه را اجرا کردند، اما به حق و حقوقشان نرسیدند. آنطور که برخی از مدیران ادارات آموزش و پرورش به معلمان گفته‌اند پرداخت حق‌الزحمه این طرح باید از سمت وزارت آموزش و پرورش صورت بگیرد که تاکنون اقدامی انجام نشده‌است.
در روز‌هایی که مدیران و معلمان مدرسه می‌توانستند کنار خانواده‌شان باشند و از تعطیلات تابستانه‌شان استفاده کنند، اما برای شیوه‌نامه طرح تثبیت یادگیری سرکلاس‌های درس حاضر شدند به امید اینکه درآمدی داشته‌باشند، اما این یک خیال باطل بود. آن‌ها آموزش و پرورش را مقصر می‌دانند و می‌گویند چرا مسئولان تصمیم‌گیرنده پیش از آنکه همه جوانب یک طرح را بررسی کنند، اقدام به اجرای آن کرده‌اند.
از سوی دیگر در صفحه چهارم شیوه‌نامه طرح تعمیق و تثبیت آمده که منابع مالی اجرای طرح، متناسب با تعداد دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی مناطق کمتر برخوردار، محروم مرزی، روستایی، عشایری و شبانه‌روزی تخصیص یافته و به حساب اداره کل آموزش و پرورش استان واریز می‌شود و ضروری است اعتبار تخصیص یافته بر اساس ضوابط و مقررات و متناسب با مفاد این شیوه‌نامه هزینه شود. این در حالی است که برخی از این ادارات هنگام مراجعه معلمان و درخواست برای پرداخت طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اعلام کرده‌اند که اعتباری در این خصوص وجود ندارد. همچنین در این شیوه‌نامه آمده‌است که حتی هزینه‌های تجهیزات و وسایل سرمایشی در مناطق گرمسیری پایگاه‌های مجری نیز از محل منابع مذکور انجام شود، اما نه‌تن‌ها خبری از خرید لوازم نبوده‌است، بلکه حتی حق‌الزحمه قانونی فرهنگیان هم پس از گذشت یکسال پرداخت نشده‌است.

پول طرح تعمیق و تثبیت یادگیری کجاست؟
مدیران و معلمان می‌گویند که سال گذشته حدود ۵۰ ساعت در طرح تثبیت یادگیری آموزش داده‌اند، اما در شرایطی که امسال به دلیل تورم، از ارزش پول آن‌ها کم شده‌است، باز هم خبری از پرداختی‌هایشان نیست. فرهنگیانی که در این طرح شرکت کرده‌بودند، حالا خواهان پاسخگویی و پرداخت هر چه سریع‌تر حق قانونی‌شان هستند.
در این رابطه یک مدیر مدرسه در استان خراسان رضوی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «وقتی طرح تعمیق و تثبیت را به مدارس ابلاغ کردند، مشروط به این بود که مدیران، معلمانی را برای این طرح جذب کنند. از آنجایی قول مساعد برای پرداخت حق‌الزحمه‌ها داده‌بودند و قرار بود به محض اتمام کلاس‌ها، پول معلمان واریز شود از چندین نفر از همکاران و دوستان خواستم که در مدرسه حاضر شوند و تدریس کنند، اما با اینکه نزدیک به یکسال و نیم از اجرای این طرح می‌گذرد، هنوز هیچ پولی واریز نشده‌است.» او ادامه می‌دهد: «بار‌ها و بار‌ها به اداره کل آموزش و پرورش رفته‌ام، اما هر بار قول روز‌های آینده را داده‌اند. با این اوصاف من شرمنده همکارانی شده‌ام که آن‌ها را در تابستان سال گذشته سر کلاس‌های درس آوردم و به آن‌ها قول داده‌بودم که حتماً پول به حسابشان واریز می‌شود.» این مدیر اظهار می‌دارد: «در اوج تابستان و در هوای به شدت گرم همه مشکلات را به جان خریدیم. همکاران ما از مسافرت رفتن، استراحت کردن و گذراندن اوقات فراغت با خانواده‌شان گذشتند تا کلاس‌ها تشکیل و امتحانات هم برگزار شود، اما نه‌تن‌ها هیچ تقدیر و تشکری نشد، بلکه حتی پولی که حقمان بود هم به ما ندادند، حالا شرمنده آن‌ها هستم و حاضرم که ماشین زیر پایم را بفروشم تا پول آن‌ها را بدهم.»
او که در این مدت به چندین‌بار به اداره آموزش و پرورش شهرشان رفته‌است، اما بهانه‌تراشی‌های زیادی را برای واریز نشدن حق‌الزحمه خود و سایر همکارانش شنیده‌است: «نوع پرداخت دستمزد فرهنگیان از سوی آموزش و پرورش همیشه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌است، اما در رابطه با پول طرح تثبیت یادگیری شنیده‌ام که پول این طرح از ستاد کرونا به حساب آموزش و پرورش واریز شده، اما آن را صرف امور دیگری مثل طرح رتبه‌بندی کرده‌اند. امیدوارم که این حرف‌ها درست نباشد و هر چه زودتر حق و حقوق ما را واریز کنند.»

اعتمادی به وعده‌های سرخرمن نیست
«مسئولان آموزش و پرورش اصلاً درباره حق‌الزحمه فرهنگیان در طرح تعمیق و تثبیت یادگیری صحبتی نمی‌کنند، انگار که قرار نیست آن را واریز کنند.» این را یکی از معلمان استان سمنان که سال گذشته در این طرح شرکت کرده‌بود، می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «با اشاره به اینکه خردادماه سال ۱۴۰۱ گفته شد که معلمان روز‌های بیشتری را سر کلاس‌های درس بیایند و تقریباً از بیستم خرداد که به جای اتمام کلاس‌ها باز هم آموزش‌ها ادامه پیدا کرد. نزدیک به ۲۶ دانش‌آموز در مدرسه ما حضور داشت که من و همکارم درس می‌دادیم. بعد از دو ماه قرار بود که حق‌الزحمه را پرداخت کنند و حتی یکی دو مرتبه هم اداره منطقه‌مان، شماره کارت گرفته‌اند. اما خبری نشد.»
او ادامه می‌دهد: «هر چند وقت یکبار در زمینه حق‌الزحمه طرح تعمیق و تثبیت یادگیری نامه‌نگاری می‌شود و می‌گویند که واریزی انجام می‌شود، اما این نامه‌ها شبیه به وعده سر خرمن می‌ماند که دیگر اعتمادی به آن نیست. بدتر اینکه در نامه اخیر در این زمینه نوشته‌شده که حق‌الزحمه فقط به دبیران تعلق می‌گیرد و مدیرانی که خودشان هم سرکلاس درس حاضر شدند و به بچه‌ها درس دادند، هیچ حق‌الزحمه‌ای نخواهند داشت. این بی‌انصافی است، چراکه مدیران هم پا به پای معلمان سر کلاس درس حاضر شدند و تدریس کردند.»

مسئولان چه می‌گویند؟
شهریور ماه بود که صادق ستاری فرد، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت فعالیت معلمان حق‌التدریس برای طرح تثبیت یادگیری گفت: «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری مصوبه ستاد ملی کرونا بود که ردیفی در قانون بودجه برای آن پیش‌بینی نشد. تاکنون سازمان برنامه بودجه به دلیل پیش‌بینی نشدن در قانون، بودجه‌ای برای آن تخصیص نداده‌است، بنابراین در حال پیگیری و راه‌حل قانونی برای حل این مسئله و پرداخت مطالبات فرهنگیان هستیم.»
حالا و برای بار دیگر علی فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش شبیه به همان حرف‌ها را تکرار کرده و به خبرنگار «جوان» گفت: «ضمن تشکر از همه فرهنگیان بزرگواری که در این طرح همراه آموزش و پرورش بودند، کار‌های پرداخت حق‌الزحمه برای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری انجام شده‌است و منتظر تخصیص هستیم که انجام شود. اینطور نیست که حق‌الزحمه مدیران و معاونان مدرسه که در این طرح شرکت کرده‌بودند، پرداخت نشود، بلکه اولویت اول ما پرداخت حق‌الزحمه معلمان است و در مرحله بعدی حق‌الزحمه کادر اداری مدرسه؛ مدیر و معاونان انجام می‌شود.».
اما این پرسش مهم وجود دارد که آیا ۱۵ ماه زمان برای اینکه حق‌الزحمه معلمان واریز شود، کافی نبود؟ اگر قرار بود این واریزی در پیچ و خم بوروکراسی اداری بماند و پولی به دست معلمان نرسد، پس چرا شیوه‌نامه طرح تثبیت یادگیری را به مدارس ابلاغ کردند تا تعدادی از معلمان و مدیران تابستانشان را صرف تدریس کنند؟ بدتر اینکه چرا هر بار از فرهنگیان شماره کارت گرفته‌می‌شود و به آن‌ها وعده روز‌های آینده را می‌دهند؟ بدون شک پرداخت نکردن این حق‌الزحمه در کنار سایر خلف وعده‌های آموزش و پرورش، موجب از بین رفتن اعتماد و اطمینان فرهنگیان برای اجرای طرح‌های مشابه خواهد شد و بیش از پیش معلمان را نسبت به آموزش و پرورش بی‌اعتماد خواهد کرد که این‌ها اثرات سوء و جبران‌ناپذیری را در آینده دانش‌آموزان می‌گذارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
0
5
سلام . واقعا چرا معلم اینقدر مظلوم هست .چرا این چنین راحت حقوق معلم زیر پا گذاشته می شود .
چرا دانش آموز بر معلم ارجحیت داده شد .آنها از درس عقب نماندند. اما معلم و حق معلم .........(چندان مهم نیست
ابراهیم ای کاش من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
4
اگر من وزیر آموزش و پرورش بودم استعفا می دادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
7
حق خوری تو نظام آموزش و پرورش عادی شده .برای همه ارگانها پول هست بجز آموزش و پرورش
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
5
13 سال پیش هزینه سفر من 200 هزار تومن بود هنوز ندادن الان به نظر شما با 200 هزار تومن میشه یه نوشابه کیک خرید؟؟؟خجالت هم خوب چیزیه شرم بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
5
سلام وخداقوت لطفاحق الزحمه همه عوامل اجرایی وآموزشی طرح تعمیق رو واریزنمایید.درسته ستاد کرونااین طرح رو پیشنهاد دادن امامن مدیرازآموزش و پرورش دستور گرفتم پس لطفااز خدابترسیدوحقی روپایمال نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
5
بیچاره معلمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
4
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
5
کاش هیچ وقت پا در این عرصه معلمی نمی گذاشتم جز خواری پست شدن وشرمنده خانواده بودن هیچی درش نبود افسوس بر انگیزه نیرومندی که مرد افسوس بر بهترین سالهای عمرم که فنا شد
عبدالله مردادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
0
4
واقعا چراباوجوداین که۱۶ ماه ازاین جریان گذشته ولی کسی جوابگواین قضیه نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
0
2
یادم هست وقتی کلاسهای طرح تثبیت یادگیری را در تابستان برگزار می کردیم هر روز برخی مسیولان اداره مخصوصا رییس و معاونش به مدرسه می امدند و با بچه ها عکس می گرفتند و فوری در شاد می گذاشتند.
واقا خجالت دارد
سبلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
0
2
باسلام خدمت همکاران گرامی/ لطفاً به غیر آموزش در زمان حضور در مدرسه مطلقاً در سایر برنامه ها شرکت نکنید.....
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
2
واقعا اگر وزیر نمیتواند جق معلم ها رو بگیرد استعفا بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
1
چرا حق الزحمه طرح تعمیق پرداخت نمیشه؟
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
1
متاسفم برای برخی از این مسؤلین خدا نشناس، که میشنوند این خورده شدن حق معلمها رو ولی به خاطر پست و سمت ساکت میمونن. اینا در گناه این حق الناس مسلم شریک هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
1
سلام چرا حق الزحمه طرح تثبیت یادگیری رو پرداخت نم کنند ؟؟
حدود دو سال میشه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
0
1
تورا خدا واریز کنید حتما به پولش نیاز داشتیم داریم که در تابستان گرم رفتیم سر کلاس
Ben10
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
0
1
من با عشق شروع به کار کردم ولی این .... ها کاری کردند که حاضرم فرزندانم هر شغلی داشته باشند ولی نزدیک آموزش و پرورش نشند
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
0
3
یادمه هوا به شدت گرم بود و کلاس ها کولر نداشتند ، روی میزها رو خاک گرفته بود .
اما الان بعد از ۱۸ ماه خبری از حق الزحمه نیست.
چه حدیث زیبایی بود " حق کارگر قبل از این که عرقش خشک شود بپردازید " ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
2
این وزیر جدید هم گفت 6فروردین 1403 حق تثبیت یادگیری پرداخت میشه،پس کو!؟
وزیر برو استعفا بده،آموزش و پرورش وزیر نداشته باشه بهتر اداره میشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار