کد خبر: 1192463
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
اولین ماه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ به روز‌های پایانی خودش نزدیک می‌شود و امسال ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه می‌روند، اما تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل بیماری از تحصیل بازمانده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، دلش برای مدرسه رفتن تنگ شده است؛ این را می‌توان از طرز بغل کردن کوله پشتی مدرسه‌اش به خوبی حس کرد. لبش به آرامی گشوده می‌شود و می‌گوید «دلم می‌خواد مدرسه برم. از بیمارستان خسته شدم». 

آرش ۹ سالش است و اواخر تیر امسال، شناسایی تومور بدخیمی در سرش، آغاز روزهای سختش شد؛ به سرعت تحت جراحی قرار گرفت و روزهای بعد از جراحی را در آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی(ره) گذراند. 

ترخیص آرش از بیمارستان امام خمینی(ره) با مشخص شدن سرطانی بودن تومور، به بیمارستان محک و شیمی‌درمانی گره خورد و درست در روزهای آغاز سال تحصیلی به جای اینکه به مدرسه برود، در بیمارستان محک، لحظات تلخ شیمی‌ درمانی را تجربه کرد.

مادرش می‌گوید: «چند وقت پیش گفت دوست دارد کتاب‌های مدرسه‌اش را ببیند و درس بخواند. کتاب‌ها را برایش آوردم و سرگرم تماشا و خواندن شد اما متأسفانه ساعتی بعد تشنج کرد. هنوز بعد از عمل چشمانش هم کاملاً خوب نشده است».

آرش فعلا باید تحت شیمی‌ درمانی باشد و در این مدت، به دلیل شرایط خاص شیمی درمانی، امکان حضور در مدرسه و کلاس درس هم برای او نیست.

* دانش‌آموزانی که امکان مدرسه رفتن ندارند

اولین ماه سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به روزهای پایانی خودش نزدیک می‌شود و امسال ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه می‌روند.

اما در میان این دانش‌آموزان، تعدادی هنوز امکان مدرسه رفتن پیدا نکردند؛ همان دانش‌آموزانی که در بستر بیماری به سر می‌برند. برخی از این دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌هایی هستند که پس از مدتی بهبود می‌یابند اما برخی مانند بچه‌های سرطانی، با بیماری زمان طولانی‌تری را سپری می‌کنند.

اما سهم وزارت آموزش و پرورش در رسیدگی تحصیلی به این دانش‌آموزان چیست؟ آیا آموزش و پرورش برای این دانش‌آموزان که دچار بازماندگی از تحصیل می‌شوند، برنامه‌ای دارد؟ اصلا وزیر آموزش و پرورش سراغی از این دانش‌آموزان می‌گیرد؟

* عیادت معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر از دانش‌آموز بیمار

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته کودک، به دیدن آرش، دانش‌آموز بیماری که به دلیل شیمی‌درمانی امکان تحصیل در مدرسه را ندارد، رفت و از نزدیک در جریان وضعیت او قرار گرفت.

این دانش‌آموز بیمار که پدرش فرهنگی است، امکان تحصیل در مدرسه را ندارد و تحت درمان قرار دارد. 

* مدیرعامل کانون پرورش فکری هم به عیادت کودکان بیمار رفت

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز از جمله کسانی است که هر چند وقت یکبار به دیدن کودکان بیمار می‌رود.

علامتی نیز به مناسبت هفته کودک به همراه فرهاد فلاح معاون فرهنگی و فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون از مرکز طبی کودکان واقع در بلوار کشاورز بازدید کرد.

* «بابا قدرت» و «من شگفت‌انگیز»

یکی از برنامه‌های قشنگی که در مرکز طبی کودکان انجام شد، عروسک «بابا قدرت بود» که با عروسک‌گردانی و صداپیشگی وحید خسروی، فضای مفرحی را برای کودکان بستری در بیمارستان به وجود آورد.

همچنین نمایش «من شگفت‌انگیز» به کارگردانی و بازیگری نیلوفر عیاری و رضا کیایی از طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» است که سال‌ها پیش به اجرا درآمده بود در این مرکز برای کودکان بیمار اجرا شد.

این نمایش بر اساس کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان طراحی شده و به کودکان آموزش داده می‌شود که چگونه از خود در مقابل بیماری‌ها محافظت کنند و اگر بیمار شدند از مصرف دارو اجتناب نکرده و به توصیه‌های پزشک معالج عمل کنند.

به گزارش فارس، این روزها که سال تحصیلی آغاز شده است، مسؤولان آموزش و پرورش و مدارس ضمن شناسایی دانش‌آموزان بیمار منطقه و مدرسه خود، می‌توانند به عیادت آنها بروند و با تهیه بسته‌های آموزشی منعطف برای این کودکان، فضای شاد و امیدبخشی را به آنها هدیه دهند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار