کد خبر: 1188013
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی از افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد اعضای جدید کتابخانه‌ها طی نیمه نخست امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ایران عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رمضانی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، افزود: از تعداد اعضای ثبت شده در کتابخانه‌های عمومی، سه میلیون نفر عضو فعال هستند.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی کشور به امانت گرفته می‌شود، تصریح کرد: ۵۵ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتابخانه‌های کشور را سه هزار و ۸۰۰ باب اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه نهادی است و بیش از یک هزار کتابخانه مشارکتی، مستقل و یا در اختیار بخش خصوصی است.

ارائه ۶۰ خدمت نسل جدید در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی، ارائه خدمات نسل جدید را از مهمترین تحولات کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال اخیر برشمرد و گفت: در حال حاضر در کتابخانه‌های مرکزی هریک از استان‌های کشور ۶۰ خدمت به اعضا ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه تنها محلی برای امانت و یا مطالعه کتاب نیست، افزود: اعتقاد ما بر این است که کتابخانه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است و نه تنها در این فضا‌ها ۱۷۳ سرفصل آموزشی ارائه و ۵۰۰ محفل ادبی برگزار می‌شود بلکه درصدد تدوین بسته فرهنگی برای مواقع بحرانی نظیر وقوع سیل و زلزله هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، توجه به بخش کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد و گفت: در همین راستا بسته‌ای تحت عنوان "هدهد سفید" در بخش‌های کتاب، برنامه تلوزیونی، جایزه و کتابخانه ویژه کودک و نوجوان تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

رمضانی همچنین از تدوین سند خواندن برای توسعه فرهنگ کتابخوانی خبر داد و گفت: این طرح برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است.

وی همچنین از تهیه نسخه ۱۰ گانه برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور خبر داد و گفت: امید می‌رود این سند تا قبل از هفته کتاب به تصویب برسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین از شکل‌گیری تغییراتی در خصوص عضویت در کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: به زودی عضویت در کتابخانه‌های عمومی از طریق کارت ملی برای عموم مردم اجرا می‌شود و علاقمندان می‌توانند با کد ملی خود از مخازن کتابخانه‌ها، کتاب به امانت بگیرند.

رمضانی با بیان اینکه عضویت در کتابخانه‌های عمومی رو به رشد است، تصریح کرد: این در حالیست که باید در حفظ اعضای فعال و باسابقه تلاش بیشتری داشته باشیم.

ورود کتابخانه‌های عمومی به آسیب‌شناسی فرهنگی

وی با اشاره به ورود کتابخانه‌های عمومی در خصوص آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی، یادآور شد: تاکنون این طرح در هشت استان کشور به مرحله اجرا رسیده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، بزرگترین گردش مالی کشور در حوزه فرهنگ و هنر را مربوط به حوزه کتاب عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار عنوان کتاب با میانگین ۵۰۰ نسخه و میانگین ۱۰۰ هزار تومان بهاء در کشور چاپ و منتشر شده است.

رمضانی ادامه داد: ۸۰ درصد گردش مالی حوزه کتاب مربوط به حوزه مکتوب و ۲۰ درصد آن مربوط به حوزه کتاب الکترونیک است.

ضرورت اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی

وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای زنگ مطالعه در مدارس را از ضروریات حوزه کتاب و کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: امید می‌رود با اتصال مدارس به کتابخانه و فراهم کردن بستر مطالعه ازاد برای دانش‌آموزان بتوان این قشر جامعه را بیش از پیش با کتاب مانوس کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، تحقق عدالت فرهنگی و دسترسی عادلانه همه مردم به کتاب را از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: این دولت نه تنها اهتمام ویژه‌ای به تکمیل طرح‌های عمرانی در حوزه کتابخانه‌ها دارد بلکه در حوزه نرم‌افزاری و تبدیل کردن کتابخوانی به یک مساله در کشور تلاش بسیاری به کار گرفته است.

شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران به لحاظ گستردگی در منطقه رتبه نخست، در جهان اسلام جزو سه کشور برتر و در دنیا جزو ۲۰ کشور اول قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار