کد خبر: 1179645
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
وزیر دفاع بلغارستان گفت: با توجه به اقدامات اخیر روسیه در برابر کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه، احتمال درگیری مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه وجود دارد.

به گزارش جوان آنلاین از ایرنا به نقل از یاهو نیوز، تودور تاگارف (Todor Tagarev) روز گذشته اظهار داشت: نمی‌توانیم احتمال درگیری بین ناتو و روسیه در دریای سیاه را رد کنیم؛ اما به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها هستیم.

وزیر دفاع بلغارستان گفت: با این حال، این بستگی به اقدامات روسیه دارد. این کشور به طور پیوسته، ناتو را با اقداماتی از جمله گسترش منطقه‌ای که در آنجا بر دریای سیاه نظارت دارد، تحریک می‌کند.

این مقام بلغارستانی در مورد شلیک هشدار روسیه و جستجوی یک کشتی در نزدیکی منطقه اقتصادی بلغارستان در دریای سیاه گفت: عبور کشتی‌های غیرنظامی از آب‌های سرزمینی بلغارستان و رومانی ایمن‌تر از آب‌های ترکیه است.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور، یک کشتی باری که در دریای سیاه به مقصد اوکراین در حرکت بود را به اجبار و با شلیک آتش هشدار متوقف و بازرسی کرد. این کشتی باری پس از بازرسی، به حرکت خود به سمت بندر مقصد ادامه داد.

تاگارف همچنین خاطرنشان کرد که زمان پایان جنگ اوکراین، تنها به کی‌یف بستگی دارد و شرط اصلی [پایان جنگ]بازپس‌گیری مناطق کشورش است.

وزیر دفاع بلغارستان در پاسخ به این سوال که "آیا صوفیه می‌تواند برخی از جت‌های جنگنده دوران شوروی خود را به اوکراین ارائه دهد"، تاکید کرد که بلغارستان راهی جز حفظ جنگنده‌های MiG-۲۹ فعلی خود ندارد تا زمانیکه بتواند دفاع هوایی خود را با جنگنده‌های F-۱۶ که سفارش داده‌اند، تجهیز کند.

پیش از این، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه سی‌ام تیرماه ۱۴۰۲ گفته بود: مسکو به دنبال بازرسی کشتی‌ها در دریای سیاه است تا مطمئن شود که از آن‌ها برای حمل سلاح استفاده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، جیمز استاوریدیس دریاسالار بازنشسته ارتش ایالات متحده و فرماندار سابق نیرو‌های متحد ناتو در اروپا روز پنجشنبه (۲۶ مرداد) گفته که روسیه با رهگیری کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی، جرقه وقوع جنگ با ناتو را می‌زند.

به گزارش ایرنا، پس از آنکه روسیه مشارکت خود را در مورد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه تعلیق کرد، تنش‌ها در این دریا تشدید شده است.

روسیه پس از خروج از توافق انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه اعلام کرد که این کشور آب‌های بین‌المللی شمال غرب و جنوب شرق دریای سیاه را برای دریانوردی ناامن اعلام می‌کند و پرچم کشتی‌هایی که به بنادر اوکراین عزیمت می‌کنند، حامی اوکراین در جنگ تلقی خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار