کد خبر: 1174742
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
مشاور ارشدامور پژوهشی ، آموزش وترویج پژوهشکده زعفران تربت حیدریه گفت : به دلیل خام‌فروشی زعفران، سهم ایران از گردش مالی 8میلیارد دلاری طلای سرخ فقط حدود 500میلیون دلار است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، علیجان سالاریان اظهار کرد : با قدمت بیش از ۲۵۰۰سال در زمینه کشت زعفران، نتوانسته ایم در زمینه فراوری طلای سرخ کار مؤثری انجام دهیم و دولت، تاجر، محقق، کشاورز و... همه از مقصران اصلی درباره بی توجهی به حوزه فراوری زعفران در کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه زعفران، گیاهی ارزشمند است که از آن می شود خیلی بیشتر از میزان کنونی تولید ثروت کرد، بیان گفت: از کلاله، گلبرگ بنفش رنگ این محصول که آن را دور می ریزیم و حتی پیاز این محصول استراتژیک، می توان برای کشور، ثروت زیادی تولید کرد و بهره اقتصادی این گیاه جادویی را افزایش داد.

خواص جادویی زعفران

 

وی ادامه داد: در گلبرگ زعفران، رنگدانه خوراکی (آنتوسیانین)  وجود دارد که می توان از آن به عنوان آنتی اکسیدان مفید در صنایع غذایی و همچنین جایگزینی به جای رنگ های شیمیایی استفاده کرد. استفاده از رنگدانه گلبرگ زعفران در حوزه صنعت هم کارآمد است و به عنوان رنگ های طبیعی به ویژه در رنگ آمیزی نخ ها و پارچه های گران قیمت (ابریشمی)، بسیار مفید است. همچنین از بقایای دورریز گلبرگ زعفران می توان کاغذ تولید کرد و به عنوان مثال در تهیه جعبه های نگهداری و بسته بندی محصول زعفران می توان از آن استفاده کرد که اثرات مضر و تخریبی برای محیط زیست هم ندارد و غیرشیمیایی است.

سالاریان، زعفران را به عنوان سلطان گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان خیلی از بیماری های قلبی، صعب العلاج، آلزایمر، عفونی، اختلالات عصبی، افسردگی و کاهش فشارخون مؤثر و مفید است عنوان کرد و گفت: می توان با فراوری از پیازهای زعفران مازاد در کشت وکار، به ویژه پیازهای ریز که مناسب کشت نیستند در صنایع غذایی مثلا در تولید انواع شکلات، بیسکویت، کلوچه، چیپس پیاز و... استفاده کرد.

 

وی به خواص کلاله قرمزرنگ زعفران اشاره کرد و افزود : کلاله زعفران، ترکیبات غذایی زیادی دارد که از آن جمله می توان به کاروتنوئید، فلاونوئید و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه اشاره کرد. گران ترین داروهای برخی بیماری های صعب العلاج(سرطان معده) از کلاله قرمزرنگ زعفران تهیه می شود.

مشاور ارشد پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه تصریح کرد:  کلاله زعفران با اثرگذاری بر روی تولید و ترشح سرتونین در بدن به درمان افسردگی و کاهش علائم آن کمک می کند. از طرفی، کلاله زعفران دارای خواص آرامش بخش است. مصرف زعفران با طبع گرمی که دارد تا حد زیادی نشاط و شادی را به شما بازمی گرداند.

سهم ۵۰۰میلیون دلاری ایران از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران!

 

سالاریان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، تصریح کرد : باوجوداین، سهم ایران از گردش مالی حدود ۸میلیارد دلاری زعفران در دنیا به طور متوسط حدود ۵۰۰میلیون دلار است. فراوری نکردن زعفران، خیانت بزرگ به کشور است.

مشاور ارشد پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته، اقدامات خوبی در پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه در زمینه فراوری زعفران آغاز شده است و هر محقق، دانشگاه و مرکز علمی که در زمینه فراوری این محصول استراتژیک طرحی داشته باشد، پژوهشکده زعفران از آن حمایت کامل خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار